. Kdesi v Latinské Americe na přelomu 80. a 90. let minulého století. Juan je jako nemluvně nalezen na smetišti znetvořeným trpasličím transsexuálem. Místo mámina mléka musí vzít zavděk tlačenicí mezi štěňaty u staré feny, místo dudlíku mu poslouží hlaveň nabité pětačtyřicítky… To jakoby symbolizovalo jeho budoucnost: bude se o ni muset rvát, a téměř bez ustání daleko za hranicemi zákona. Před svou tragickou smrtí mu jeho zakrslá macecha zanechá právě a pouze onu pistoli – spolu s poznáním, že se o sebe bude muset celý život tvrdě starat sám.
Netrvá dlouho a malý Juan se dostane do prvního konfliktu se svými vrstevníky z ulice. Ti se mu totiž smějí kvůli jeho nefalšovanému, dvacet centimetrů dlouhému ocasu! Lidé jsou krutí a kvůli jediné anomálii dokáží jedince odsoudit a odvrhnout – což skřetí matka, sama zmrzačená a na okraji společnosti, Juanovi nikdy nemohla udělat.
Léta běží. Juan stojí v čele gangu, který bez skrupulí loupí a znásilňuje. To je mu však brzy málo. Pomocí kruté léčky se navždy zbaví svých kompliců a zároveň se stane členem ochranky samotného ministerského předsedy. Díky své bezlítostné odvaze si v ní brzy vybude pevnou pozici a stoupá také v očích svého zaměstnavatele: bez jediného mrknutí oka zlikviduje jeho hlavního volebního soka. V přímém souboji nakonec porazí i vůdce ochranky a nastoupí na jeho místo. To by mohl být šťastný konec, ale příběh se nezadržitelně valí vpřed.
. Premiéra zajme jako rukojmí jeho vlastní dcera, studentská aktivistka. I když zcela jasně vychází najevo, že otec je nejen diktátor, ale také tyran své rodiny, Juan neváhá a po příkazu premiéra Kláru zastřelí.
Částečně za odměnu, částečně z potřeby bdít nad manželkou Laurou, která trpí ztrátou dcery, posílá premiér Juana na své venkovské sídlo. Milostný románek, který tady hrdina samozřejmě prožije, je však jen začátkem nových, neuvěřitelných peripetií, při nichž čtenář nestačí mrkat údivem. Na jejich konci Juan visí přibitý ke kříži, připravený vykoupit se ze svých hříchů. Cenu bude muset zaplatit tu nejvyšší…
Juan Solo je čtyřdílná série, kterou v letech 1995 až 1999 vydalo v albech Fils de flingue (Syn bouchačky), Chiens du pouvoir (Psi moci), Chair et la Gale (Maso a krysa) a Saint Salaud (Svatý darebák) nakladatelství Humanoides Associés. Roku 2002 pak vzniklo i souborné knižní vydání.
. Scénář je dílem Chilana Jodorowského, který má na svém kontě mj. kultovní sci-fi Incal (s Moebiem), western Bouncer (s Boucquem) či fantasy Kasta Metabaronů (s Gimenezem). Tentokráte koketuje s žánrem klasického thrilleru, avšak přesahy zasahuje mnohem dále. Tu vidíme politické drama (volební souboj prvního ministra), erotiku (dokud se Juan nedoví pravou identitu seňory Laury), časovým rozsahem se jedná o biografii. Ovšem základním rámcem je mystická stopa v hrdinově životě – narodil se s onou zvířecí ozdobou nad zadnicí a umírá symbolicky zavěšen na kříži mezi chudými vesničany. Zde lze také hledat hlavní poselství příběhu: člověk má vždycky šanci zamyslet se nad svým životem a své špatné činy odčinit. Za první díl obdržel Jodorowsky cenu za nejlepší scénář na festivalu v Angouleme 1996.
Kresbu vytvořil Georges Bess, který si spolupráci s Jodorovským vyzkoušel už v úspěšné sérii Lama Blanc. Letos osmačtyřicetiletý Francouz se při práci na Solovi vyřádil, byť je vidět, že nejprve vznikl první a čtvrtý díl, na nichž si dal nejvíce záležet, a teprve poté dvojka a trojka, již viditelně odfláknuté. Naštěstí tento nedostatek vyvažuje naprosto otevřený umělcův přístup k zobrazování nestandardních scén. A že možností vyřádit se v tomto směru měl požehnaně: odhalené penisy, vyhřezlé vnitřnosti, zpřelámané hnáty, vydloubané oči, sex, násilí, brutalita, to vše je podáno syrovým, zcela odhalujícím způsobem, přičemž si kreslíř většinou vystačí se čtyřmi základními barvami, bílou, černou, červenou a hnědou. Mls!
Juan Solo není nijak převratnou záležitostí (konec konců, takových je opravdu hodně málo) – a to ani v Jodorovského bohaté kariéře. Napětí, přímočarost a silný morální apel z něj však dělají solidní dílko, které rozhodně stojí za přečtení.
Knihu k recenzi poskytlo nakladatelství Egmont.