Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

STRUČNÁ HISTORIE ITALSKÉHO KOMIKSU 1881-1990 (2)

10.12.2010, autor: Zarkoff

Ve třicátých letech definitivně zastarává typ figurativní narace prezentovaný týdeníkem „Corriere dei Piccoli“ a analogickými tiskovinami (například i fašistickými časopisy „Il Giornale dei Balilla“ [určený pro chlapce; vycházel od roku 1923] a „La Piccola italiana“ [určený pro dívky; vycházel od roku 1927]).




Vznikají nové komiksové časopisy pro mládež; jednalo se obvykle o týdeníky, které obsahovaly články, ilustrované reportáže, hry, americké denní stripy a komiksy z amerických nedělních příloh i komiksy italských autorů. Za zrod skutečných komiksů, tj. obrázkových příběhů, které soustavně používají dialogy v bublinách, se v Itálii běžně považuje konec roku 1932, kdy se na trhu objevil časopis Jumbo (obr.vlevo), který vydávalo milánské nakladatelství S.A.E.V. pod vedením vydavatele Lotaria Vecchiho. Ten dospěl k názoru, že komiksy mohou přitáhnout mladé čtenáře, a že se tak mohou stát výnosným nakladatelským podnikem. Skutečnost předstihla všechna jeho očekávání. První číslo Jumba vyšlo 17. prosince 1932 v nákladu 50 000 výtisků.

Poptávka však byla natolik obrovská, že dva dny nato bylo třeba dotisknout ještě dalších 100 000 exemplářů. Po několika týdnech časopis Jumbo dosáhl nákladu zhruba 350 000 výtisků. Ukázalo se, že komiksy nezajímají jen dětské a dospívající čtenáře, ale že je čtou i dospělí. Jumbo otiskoval mimo jiné obrázkové příběhy Lucio l’avanguardista, Ken il tamburino di Drake (Ken, Drakeův bubeník), Colomba Bianca regina dei Navajos (Bílá Holubice, královna Navajů), Jumbo e compagni (Jumbo a spol., v anglickém originálu to byli Bruin Boys) a další.

První číslo časopisu Topolino z r. 1932 Tento tržní úspěch podnítil k podobnému kroku i další vydavatele. Tak již 31. prosince 1932 vyšlo první číslo časopisu Topolino [Mickey Mouse] (obr. vlevo), který začal vydávat florentský vydavatel Nerbini. Nerbini netušil, že Disneyho postavičky jsou chráněné copyrightem; byl proto brzy nucen název svého časopisu změnit na „Topo Lino“ a spolehnout se na spolupráci s italskými autory. Po vyřešení majetkových práv časopis od roku 1933 otiskoval regulérní Disneyho komiksové příběhy, jak s bublinami, tak také s veršíky pod obrázky. V červenci 1935 prodal Nerbini časopis i tisková práva na Mickey Mouse milánskému nakladateli Mondadorimu. Ten si současně zajistil exkluzivní právo na disneyovské komiksy a upravil obsah časopisu. Od textů pod obrázky přešel k bublinám, přenechal velký prostor dopisům čtenářů, zavedl zajímavé rubriky a otiskoval nejlepší disneyovské komiksy, jakož i další americké komiksové série. Po zákazu publikovat zahraniční materiál, dal velký prostor italským autorům, zejména Antoniu Rubinovi, jimž poskytoval velkou svobodu, jak po grafické, tak po obsahové stránce. Řada těchto „disneyovských“ příběhů vyrobených v Itálii byla natolik zdařilá, že je po válce převzala do distribuce Walt Disney Corporation.

 Il Monello V květnu roku 1933 začalo milánské nakladatelství S.A.E.V. (Società anonima editrici Vecchi) vydávat časopis Rin-Tin-Tin, ve kterém kromě příhod famózního vlčáka najdeme i americké komiksy Pete the tramp (v italské verzi Saltafossi), Ace Drummond a Jeff & Mutt (byli přejmenováni na Pico e Palino). Rin-Tin-Tin vycházel do června roku 1937. Dne 11. května 1933 se objevilo první číslo týdeníku Il Monello (Uličník; obr. vlevo), který vydávali bratři Del Duca. V září roku 1939 přestal Il Monello vycházet a jeho příběhy a komiksy převzal týdeník L’Intrepido (Nebojsa). Po válce byl titul Il Monello obnoven a vycházel s přestávkami až do roku 1990.

Dne 14. října 1934 začalo Nerbiniho nakladatelství vydávat časopis L’Avventuroso (Dobrodruh; obr. vpravo) určený dospívající mládeži. Otiskoval převážně americké komiksy určené dospělým a brzy si získal vedoucí postavení na trhu. L’Avventuroso vycházel do roku 1943.

Vecchi, Nerbini a Del Duca tak prosadili komiksy v Itálii.
Uvedené časopisy vděčí za svůj úspěch nejenom zajímavým dobrodružným příběhům, ale také novému způsobu jejich prezentace, založenému na výlučném používání bublin, a kvalitnímu překladu původních textů.

Dobrodružné komiksy, k nimž se tématicky pojí exotika, dokumentární a cestovatelský žánr i komiksy žánru mystery, ve značné míře souzní s ideály síly, odvahy a krásy, které se fašismus v té době snažil vštěpovat italskému obyvatelstvu.

První číslo časopisu Vittorioso z 9. 1. 1937Africká dobrodružství Gina a Gianniho, kresba Rino AlberPohádka Črtyři živly, kresba G. ScolariAladinova lampa_ kresba Moroni Celsi Tyto časopisy umožnily vznik „italské komiksové školy“, neboť otiskovaly vynikající realistické i humoristické komiksy italských autorů, jakými byly například Albertarelli (obr. 16), Molino, Scolari (obr. 17), Pedrocchi, Moroni Celsi (obr. 18), Giove Toppi, Scudellari, Fantoni, Vichi a Burattini. Roku 1937 se k nim připojil katolický týdeník Il Vittorioso (obr. 14), který publikoval téměř výlučně komiksy italských autorů, jakými byli napříkladTajůplný ostrov (podle J. Verna)_ kresba Franco Caprioli Lino LandolfiBenito Jacovitti Caesar, Caprioli (obr. 19), De Luca, Landolfi (obr. 20) a Benito Jacovitti (obr. 21, 22). Pro dívky vycházel (v letech 1915 – 1930) časopis Donnina.

Poté, co americké a italské příběhy vyšly na pokračování ve zmíněných časopisech, byly přetiskovány ve formě alb nejrůznějšího druhu. Nejrozšířenějším předválečným formátem bylo komiksové album „all’italiana“, které bylo prodlouženo na délku. Tento formát respektoval původní tvar přetiskovaných komiksů, to jest podlouhlý tvar komiksových stripů. Ve třicátých letech se také zrodilo komiksové nakladatelství Audace, které roku 1937 začalo otiskovat komiksová dobrodružství Tarzana a které později několikrát změnilo pojmenování: jmenovalo se postupně Araldo, Cepim, Daim Press, až konečně v červnu 1988 dostalo definitivní název Sergio Bonelli Editore.

Nástup fašismu se v komiksovém žánru projevil jednak v oblasti obsahu (ve shodě s fašistickým ideálem mužnosti a s přirozeným sklonem mládeže k akci a dobrodružství podporoval především dobrodružné série), jednak v autorské oblasti (podporoval tvorbu domácích autorů).

Relativní nakladatelská svoboda však začala být velmi brzy omezována cenzurními i preventivními zásahy Ministerstva lidové kultury (proslulý Min-Cul-Pop, bývalé Ministerstvo tisku a propagandy), jehož snahou bylo podporovat domácí tvorbu a vnutit fašistickou ideologií i obrázkovým a dětským časopisům. V oblasti komiksů toto ministerstvo podporovalo nacionální témata a válečné příběhy z italských dějin. Na popud fašistické strany se od jisté chvíle začalo z komiksových časopisů odstraňovat vše, co odporovalo stranické linii. Přísnému dohledu byla podrobena především zahraniční produkce; bylo potlačováno vše, co bylo v rozporu s italskými válečnými, intelektuálními a uměleckými ideály. Některé série byly upravovány: anglická jména se měnila na jména italská (například Tarzan byl přejmenován na „Sigfrido“), anglosaské postavy se světlými vlasy byly latinizovány a dostaly vlasy černé barvy apod. Když nakonec došel původní americký materiál, příhody nejslavnějších hrdinů (s novými italskými jmény) psali a kreslili italští autoři; například Federico Fellini napsal několik pokračování Flashe Gordona. Nakonec ze stánků zmizely všechny americké komiksy; nejdéle se na trhu udržel Mickey Mouse, protože to byl oblíbený hrdina Duceho synů.




Autor:


Autor článku: Zarkoff

Související články:


Italský komiks
02.01.2017 Mandrake the Magician: Nejslavnější kouzelník
07.11.2016 Italský katolický komiksový časopis Vítězství
20.01.2014 Italský komiks (7): Další významné tituly






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!