Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

Andy Riley: Nejen z králíků živ je člověk

14.12.2010, autor: Peter Garand

Po komiksovém profilu autora nyní profil televizně seriálový.




Andy Riley je jméno, které si mnozí spojují s knížkou kreslených anekdot s názvem Králíčkovy sebevraždy. Málokdo z laického publika ovšem tuší, že Andy Riley má siamské dvojče. Tedy alespoň v obrazném smyslu slova. Dotyčný se jmenuje Kevin Cecil, a s Andym se znají už od dob, kdy spolu navštěvovali školu v rodném Aylesbury. A nutno říct, že se dodnes nerozešli. Oba jsou držiteli cen BAFTA (British Academy of Film and Television Arts), a společně spolupracovali na tvorbě mnoha známých projektů, o nichž dnes bude řeč.

Seriálový Riley
První projekt, který si připomeneme, je notoricky známý seriál Black Books. Pilotní díl o schizoidním majiteli antikvariátu Bernardu Blackovi a jeho dvou pošahaných přátelích vznikl jako původní dílo tvůrce Dylana Morana (který si sám zahrál hlavní roli), a byl poprvé představen publiku r. 1998 na festivalu sitcomu v Riverside Studios. Pilot byl o poznání depresivnější než samotný seriál, který vzniká až o celé dva roky později. Po odchodu Grahama Linehana, který se s Moranem podílel na tvorbě první řady, přichází ke slovu tvůrčí dvojice Andy Riley - Kevin Cecil, která se uvede epizodou s názvem Fever, ve které odhalíme záhadu unikátní Mannyho choroby nazvané Dave´s Syndrome. Později oba spolupracují i na scénářích dalších sedmi dílů, konkrétně epizody Blood a celé třetí série. Závěrečný díl Party byl r. 2005 oceněn cenou BAFTA (British Academy of Film and Television Arts).

Původně rozhlasový pořad Matta Lucase a Davida Walliamse s názvem Little Britain z BBC Radio 4 se r. 2003 přesunuje na televizní obrazovky, a pomocí dokumentárního voiceoveru představuje divákovi svět Velké Británie bez příkras. Svět pozérských gayů, simulujících vozíčkářů, učitelů, kteří nenávidí své žáky, transvestitů a dalších pokřivených postaviček. Little Britain se setkala s velkým úspěchem: dočkala se několika speciálů, americké verze, a dokonce i vlastní putovní stage show. Nicméně s přibývajícími epizodami se začínají vytrácet nápady. Většina kritiky vytýká autorům odklon od původního směru, a přemnožení laciných vtípků zaměřených především na menšíny - na lidi chudé, staré, obézní, postižené a homosexuály. Možná také proto se pořad stává oblíbeným u dětského publika, třebaže je vysílán pod hlavičkou pořadu pro dospělé. Andy Riley a Kevin Cecil se podílejí na tvorbě třetí série, kde se také náležitě vyřádili. Zejména ve scénkách týkajících se crossdressingu si Riley si přišel na své.
Video zde.

Taky vám lezou na nervy ti šarmantní, vtipní a okouzlující kreténi, kteří rozhazují úsměvy na všechny strany a vždycky a všude jsou středem pozornosti? Armando Iannucci nedokáže pochopit, jak může někdo takový vůbec existovat. A věřte, že nakonec i vy sami dospějete k tomu, že takoví lidé prostě neexistují, a všechen jejich šarm a vtip je jen promyšlený podvod. To, že Riley a Cecil se podíleli na sérii The Armando Iannucci Shows, pro mne bylo naprosto nečekaným zjištěním. Narozdíl od ostatních dílek z Rileyho a Cecilovy produkce vyměňuje The Armando Iannucci Shows tradiční ztřeštěnost za téměř až introvertní rezervovanost. Je to právě Iannucciho postava, která zde vystupuje jako divákův průvodce, a dodává seriálu skoro až filosofický nádech. Každá z osmi epizod se zabývá jednou ze zásadních otázek současné moderní kultury: jestli před ostatními nevypadáme jako blbci, jak je možné, že se u druhých často setkáváme s naprostým nepochopením, nebo jak nehorázně plýtváme časem, který máme. Iannucci kultivovaným způsobem vysvětlí, proč je člověk nadřazen zvířeti nebo proč by měli muži ve středním věku odcházet do domova pro přestárlé.
Show byla zpočátku přehlížená, možná právě z důvodu, že přišla na obrazovky těsně po osudném 11. září, ale i přesto trvá Iannucci na tom, že je to jedna z nejlepších show, které kdy dělal. A co se týče naší autorské dvojice Riley + Cecil, je toto dílko vyloženou perlou. Pokud jste o Armando Iannucci Shows nikdy neslyšeli nebo jste si tenhle brilantní seriál nechali ujít, rozhodně svoji chybu napravte. Věřte, že za to stojí.
Video zde.

Dalším na našem listu je Spitting Image, politicko satirický loutkový seriál, který běžel na obrazovkách BBC v letech 1984 - 1996, a jehož českou obdobou byli tzv. Gumáci. Narozdíl od Gumáků se však na Spitting Image podílela řada známých (a především schopných) scénáristů. Krom zmiňovaného Rileyho a jeho přítele Cecila, např. Richard Curtis, Ben Elton (podíleli se na tvorbě seriálu Černá zmije), Rob Grant, Doug Naylor (tvůrci Červeného Trpaslíka) nebo David Kind (Hale and Pace). Andy píše pro Spitting Image v létech 1994 - 1996, přičemž se musí stýkat s karikaturisty, kteří, dle jeho slov, „umí kreslit nejmíň dvacetkrát líp než on“. Narozdíl od jiných členů štábu si pro sebe v den ukončení produkce seriálu neukradl hlavu jediné loutky, čehož dodnes lituje. Mít doma hlavu Erica Cantony (bývalý hráč Manchester United) by podle něj bylo neskutečně super.

Oba naši autoři mají mj. na svědomí i dva vánoční díly animovaného seriálu Robbie the Reindeer, jehož hlavním hrdinou je syn soba Rudolfa. Příběh Hooves of Fire, o nesebevědomém a naivním sobovi Robbiem zamilovaném do naduté sobky Vixen a nenáviděném hlavním záporákovi, intrikánském sobu Blitzenovi, obdržel cenu BAFTA za r. 2000.

Skeče, skeče, skeče...
Všímavý čtenář po přečtení článku už jistě dospěl k závěru, že to, co Andyho živilo, nebyli králíci, ale seriály. Popravdě - Riley s Cecilem se podíleli na celkem slušné řádce, a většinou šlo právě o seriály skečů. Mezi zatím nejmenované patří např. Big Train, v našich končinách vysílaný pod názvem Velkovlak, který stvořil již zmiňovaný Graham Linehan spolu se scénáristou Andy Matthewsem. Za patrně nejznámější skeč Big Trainu bychom mohli považovat proslulou soutěž v zírání, která se táhla celou sérií. Mezi další kousky naší tvůrčí dvojice patří práce na scénářích k seriálům Armstrong and Miller nebo Alexei Sayle´s Merry-go-round, který měl pouhých 6 epizod, a stal se tak pravděpodobně nejkratším seriálem, na kterém se Riley s Cecilem podíleli. Zmiňovaný pořad proslul mj. skečem „The Ayatollah of Dibley“, parodujícím komediální sérii „The Vicar of Dibley“. Režie: Edgar Wright (Hot Fuzz, Shaun of the Dead).

Příště probereme původní tvorbu Kevina Cecila a Andyho Rileyho, konkrétně seriály Hyperdrive, Slacker Cats, The Great Outdoors a podíváme se na rozhlasový pořad 99p challenge.




Autor:


Autor článku: Peter Garand




    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!