Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

STRUČNÁ HISTORIE ITALSKÉHO KOMIKSU 1881-1990 (6)

10.01.2011, autor: Zarkoff

Šedesátá léta 2.část




V časopisu Linus téměř od samého počátku uveřejňoval komiksy Guido Crepax (1933-2003; obr. vlevo). Hrdinkou jeho příběhů nebyla zpočátku Valentina (obr. vpravo); měla v nich nejprve jen vedlejší úlohu; hlavním hrdinou byl Neutron, muž obdařený neobvyklými schopnostmi. Crepaxovy komiksy byly intelektuálními variacemi na superhrdinské a „černé“ série. Brzy se však hlavní důraz autora přesunul na postavu Valentiny a současně zesílila i snově-fantastická tématika. Ta postupně umožnila přísun erotiky do Crepaxových komiksů a tento žánr pak v jeho pracích převládl; nejspíš i proto, že tak přilákal větší počet čtenářů. Ve svých komiksech Crepax od samého počátku nesmírně svobodně a s kreativní invencí využíval všech grafických možností tohoto vyjadřovacího prostředku: rámoval své záběry tak, aby zvýraznil jejich vzájemné interakce, pracoval s časovými skoky, přeskakoval i mezi různými druhy reality (mezi snem, fantazií, vzpomínkou a reálným světem), k jejich identifikaci používal navzájem odlišné kontury záběrů; pohrával si také se vzájemnými rozměry obrázků: podle jejich narativních funkcí střídal dlouhé sekvence drobných záběrů s obrázky normálních nebo velkých rozměrů. Nezanedbatelný význam hrálo v Crepaxových komiksech také prostředí: jeho příběhy se převážně odehrávaly ve světě milánské inteligence, ve světě módy a fotografie, z něhož byl již jen krok do světa komiksů.

Dalším významným autorem, který se v šedesátých letech prosadil ve světě komiksů, byl Hugo Pratt (1927-1995; obr. vlevo). Pratt nakreslil velké množství zajímavých dobrodružných sérií, které se odehrávají v nejrůznějších dobách a v nejrůznějších částech světa. Kvalitativní (a úspěšný) skok v jeho díle nastal roku 1967, kdy na pokračování vyšla jeho Una ballata del mare salato (Balada o slaném moři; obr. vpravo), jejímž protagonistou je námořník jménem Corto Maltese (obr. vpravo). Příběh vyšel současně ve dvou časopisech, v Il Corriere dei Piccoli a v Sgt. Kirk, což byla revue určená dospělým čtenářům, kterou založil Florenzo Ivaldi, která byla zaměřena spíše na dobrodružná témata a která uveřejňovala argentinské komiksy (včetně prací Alberta Breccii) i mistrovská díla amerických autorů (např. Miltona Caniffa).

O úspěchu série Corto Maltese, která je dnes notoricky známá v celém světě, není třeba se šířit. V době, kdy poprvé vyšla, se od ostatních komiksů odlišovala literárním duchem; v tomto ohledu je možné Hugo Pratta bez uzardění srovnávat s Josephem Conradem. Těmto dvěma a také několika dalším autorům se podařilo znovu objevit kouzlo dobrodružství v exotických krajích, o nichž vyprávějí netradičními a současně i literárními postupy. Mezi tolika dobrodružnými příběhy, které nám předkládají komiksy, romány a filmy, bychom jen stěží našli takové, které by dokázaly podat charakter jednotlivých postav, zkonstruovat zápletku a zaujmout čtenáře natolik, jak to dokázala Balada o slaném moři a další Prattovy komiksy. K tomu se pojí vynikající grafické provedení a kreslířská intuice, která dokáže několika čarami nastínit situaci, vytvořit náladu. Prattova kresba je nejlepším příkladem syntetického a dynamického, zkrátka specificky komiksového grafického cítění. K dalším Prattovým vynikajícím komiksům patří například Gli Scorpioni del Deserto (obr. vlevo), který se odehrává ve Východní Africe v době Druhé světové války, dále Anna nella Jungla (obr. vlevo), Sergente Kirk, Wheeling (obr. vlevo), Il ragazzo rapito (Únos) a L’isola del tesoro (Ostrov pokladu; obr. vlevo).

Dílo Hugo Pratta inspirovalo řadu komiksových autorů, kteří se nebojácně pustili do objevování nových možností dobrodružného komiksu. Mezi nimi vynikli zejména: Vittorio Giardino (*1946; obr. vpravo; vytvořil mimo jiné postavu tajného agenta Maxe Friedmana), Paolo Eleuteri Serpieri (*1944; autor série Druuna) a Attilio Micheluzzi (1930-1990; obr. vpravo).

V 60. letech přispíval do časopisu Corriere dei Piccoli také Dino Battaglia (1923-1983; obr. vlevo). Tento rafinovaný vypravěč se projevil zejména v 70. letech na stránkách „Linuse“ jako obratný tlumočník literárních děl do komiksové formy, neboť postupně převedl do komiksů díla Poea, Lovercrafta, Maupassanta, Hoffmana, Büchnera i Melvilla.

V Corriere dei Piccoli debutoval roku 1966 další významný komiksový kreslíř Sergio Toppi (*1932; obr. vpravo). Ten si postupně vytvořil osobitý narativní styl: své příběhy vyprávěl pomocí velkých obrazů, na nichž bývá seskupeno několik ilustrací, jež nejsou rozděleny do záběrů; narativní postup je nahrazen vizuálním pojetím a dynamikou jednotlivých forem. Jeho rafinovaně vystavěné komiksy se nečtou nijak snadno. V tomto smyslu je Toppi otcem celé jedné generace italských autorů následujících let a nejprogresivnějších amerických autorů let osmdesátých.

Dílo Gianni De Lucy (1927-1991; obr. vlevo), který také často převáděl literární díla do komiksů a rozvinul osobitý narativní styl (obr. vpravo), působí poněkud izolovaně, neboť je uzavřeno do gheta katolických publikací natolik, že se na jméno tohoto mistra často zapomíná.




Autor:


Autor článku: Zarkoff

Související články:


Italský komiks
02.01.2017 Mandrake the Magician: Nejslavnější kouzelník
07.11.2016 Italský katolický komiksový časopis Vítězství
20.01.2014 Italský komiks (7): Další významné tituly






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!