Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

STRUČNÁ HISTORIE ITALSKÉHO KOMIKSU 1881-1990 (9)

14.02.2011, autor: Zarkoff

V osmdesátých letech propukla vlna zájmu o tzv. bonelliovské komiksy, což jsou 96-stránkové příběhy, na jejichž tvorbě se v současné době podílejí všichni významní italští autoři.




Scénáře ke každé sérii obvykle píše její tvůrce a kreslí ji 10 až 15 různých kreslířů. K nejvýznamnějším titulům, které v osmdesátých letech vydával Sergio Bonelli Editore, patřil Zagor (obr. vlevo), Mister No (obr. vlevo), Ken Parker, Martin Mystere (obr. vlevo), Dylan Dog (obr. vpravo) a Nick Raider (obr. vpravo).

Začátkem osmdesátých let se objevila skupina autorů, kteří se inspirovali grafickým a vyprávěcím stylem José Muñose a Carlose Sampaya. Prvním z nich byl Lorenzo Mattotti (*1954), po něm nastoupili Igort (Igor Tuveri; *1958; obr. vlevo) a Daniele Brolli (1959). Tito autoři, k nimž se připojil Mattottiho scénárista Jerry Kramsky (Fabrizio Ostani; *1953) a Američan Charles Burns, vytvořili roku 1983 skupinu Valvoline. Její program neobsahoval (ale ani nevylučoval) extrémní provokace časopisu Cannibale; jejím cílem bylo tvořit umělecké komiksy s velkým „U“ na základě nejlepších tradic tohoto žánru. Podle Mattottiho by měly komiksy vyjadřovat hloubku emocí a pocitů. Igort dával přednost eleganci a estetismu s nádechem ironie. Profesionální malíř Jori (*1951) si pohrával se surrealizmem a Carpinteri (*1958) přivedl znovu do módy italský futurismus, který se několik let poté stal nesmírně oblíbeným stylovým prvkem. Kreslíř, scénárista a spisovatel Daniele Brolli (*1959) – zřejmě nejvšestrannější člen skupiny – pak teoreticky zdůvodňoval prolínání narativních žánrů; jeho horečná činorodost zahrnovala nejenom vlastní tvorbu, ale i vydavatelské a organizační aktivity.

V italské komiksové oblasti se nikdy neobjevilo tolik talentovaných mladých autorů jako na počátku osmdesátých let. Situace byla mimořádně příznivá: existovali čtenáři i inteligentní a odvážní nakladatelé, kteří talentované autory vydávali. Objevovaly se stále nové „autorské“ časopisy, takže bylo kde publikovat, a vznikala tak i poptávka po nových komiksech. Dokonce i časopisy jiných žánrů tiskly komiksy, které tak byly nositeli nových myšlenek a stylistických invencí. Za zmínku stojí módní časopis Vanity, pro který od roku 1984 nenavrhovali nové módní trendy fotografové či specializovaní návrháři, ale komiksoví autoři, kteří nové šaty spíše interpretovali než vizualizovali.

Roku 1983 založil Luigi Bernardi (*1953) nakladatelství L’Isola Trovata, které začalo vydávat časopis Orient Express (obr. vlevo). Ten uveřejňoval převážně komiksy italských autorů. Nesetkal se však s valným zájmem čtenářů a v roce 1985 zanikl. Nakladatelství L’Isola Trovata vydávalo také krátce časopis Pilot, ve kterém otiskovalo převážně francouzské komiksy, a vyrukovalo na trh také se sérií komiksových alb Gli Albi di Pilot. Ani tyto aktivity však nebyly úspěšné.

Významnou událostí historie takzvaného „nového italského komiksu“ bylo vydání komiksu Fuochi (Ohně; obr. vpravo) Lorenza Mattottiho roku 1984. Komiks Fuochi ukázal, že je docela možné v tomto žánru vyprávět o nehmatatelných zážitcích: fantastický příběh je totiž zcela založen na řadě emocí a pocitů hlavního hrdiny, které jsou navozovány řadou kontrastů světel a barev a jejich relacemi vůči verbální naraci. Tímto a následujícími komiksy Mattotti zkoumal dosud neprobádané možnosti komiksu. Barva, popřípadě grafická linka, či obecně grafický styl se v jeho pojetí stávají nositeli narace. Mattotti dokázal pracovat s formami a chromatickými kontrasty tak, jako když velký básník pracuje se slovy; podařilo se mu tak vtisknout svým komiksům nadčasovost a netušenou svěžest. Nicméně Lorenzo Mattoti je mnohem úspěšnější ve Francii než v Itálii, kde jsou jeho díla jen stěží k dostání.

Rok 1984 byl významný nejenom pro nový italský komiks, ale byl to i rok, ve kterém se znovu začala projevovat krize komiksového trhu. V letech 1985 a 1986 zanikla většina časopisů, které se objevily v letech předcházejících, a v krátké době z celé jejich slávy nezůstalo téměř nic. Nastal konec nového italského komiksu a veškerý italský komiks se ocitl v krizi.

Něco však pokračovalo dál. Nejvýznamnější autoři z předcházejících let nadále publikovali v několika zbývajících časopisech, pro nové autory a pro řadu zajímavých prací stávajících autorů však již nebylo místo. Kdo mohl, hledal práci ve Francii.

Trh s komiksy se koncem desetiletí vzpamatovával zvláštním způsobem. Na jedné straně přišly do obliby znovu americké superhrdinské komiksy; v Americe i v jiných zemích měl totiž obrovský úspěch Batman Franka Millera, který i v Itálii probudil zájem o tento zapomenutý žánr. Začaly se vydávat série nakladatelství Marvel a DC Comics, které měly zprvu váhavý a pak kolem roku 1989 přímo explozivní úspěch. Na vlně těchto úspěchů se zhruba s dvouletým zpožděním svezla i obliba japonských „mang“.

Na druhé straně úspěch hororové série Dylan Dog u mladých čtenářů vyvolal publikační vlnu obdobných komiksů, které však měly většinou ubohou úroveň. Na trhu se neudržely nijak dlouho.




Autor:


Autor článku: Zarkoff

Související články:


Italský komiks
02.01.2017 Mandrake the Magician: Nejslavnější kouzelník
07.11.2016 Italský katolický komiksový časopis Vítězství
20.01.2014 Italský komiks (7): Další významné tituly






    

fotografie


(Joakim)

Seznam blogpostů
a všech článků

Další blogeři



Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2018
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, jednotlivé stránky komiksu pak budou
postupně vycházet každý týden na pokračování
přímo na hlavní stránce. Kontaktujte nás!