Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

Andy Riley: Původní nekomiksová tvorba (1)

21.02.2011, autor: Peter Garand

V minulých dílech jsme si řekli, jak Andyho Rileyho u nás proslavila banda komiksových králíčků sebevrahů, jak se Andy seznámil se svým celoživotním parťákem Kevinem Cecilem, a taky to, že Andy drží seriálovou dietu.




Andy s Kevinem se totiž nejenom podíleli na pěkné řádce slavných seriálů, ale dokonce jich spoustu i sami vytvořili. A hned tím prvním, o kterém si povíme, bude seriál Hyperdrive.

COMPUTER: „To access the toilet, enter the second, fourth and eighty-third numbers in your security code.“

Hyperdrive líčí osudy posádky kosmické lodi Camden Lock, která má za úkol „hájit zájmy Velké Británie napříč galaxií“. První epizoda se na stanici BBC2 odvysílala 11. ledna 2006. Seriál trval pouhé dvě řady (celkem 12 epizod), nicméně i přesto stihl představit poměrně velké množství rozmanitých postav a získat si mnoho fanoušků.

Hlavní postavou je komandér Henderson, velitel lodi a idealistický dobroděj, jehož diplomatický přístup však jen zřídka přináší dobré výsledky. Ale třebaže mu výše popisovaná taktika pokaždé nevychází, nikdy se v bezvýchodné situaci nevzdává, a dokáže svým ojedinělým přístupem ukázat, že i zabiják s laserovým dělem místo úst má citlivou a křehkou duši.

Naopak jeho dokonalým protějškem je první důstojník York, který zastává na lodi pozici velitele ozbrojených sil, a názor, že násilí je odpověď na každou situaci. Právě on udržuje disciplínu posádky Camden Lock pohromadě, a v kritických situacích zachovává chladný rozum.

Třetí ústřední postavou je důstojnice pro diplomatický styk Chloe Tealová. Neustále hysterčící kvočna s neopětovanou touhou po komandéru Hendersonovi, jejíž diplomatické schopnosti jsou přinejmenším pochybné. Je to právě ona, kdo vyvolá svým opileckým výstupem nenávist mezi lidmi a rasou Queppu.

Mezi další členy posádky patří technický důstojník Karl Jeffers, povaleč, jehož prvním rozhodutím v dočasném postu komandéra je „dáme si závod“ a navigátor Dave Vine, věčný snílek, jehož koníčkem je sbírání artefaktů 20. století, a jehož největším životním úspěchem byla koupě planety v internetové aukci (nepočítáme-li návštěvu bytostí z jiné galaxie, které si ho vyvolily za určitým „účelem“).

Třešničkou na dortu je pak naprosto mimózní pilotka Sandstromová, která si výměnou za úhradu školného nechala vesmírnými sbory vymazat paměť a část mozku nahradit bionickými implantáty. A třebaže reaguje víc jako stroj než člověk, i přesto v některých světlých chvílích prožívá lidské emoce - zejména, jedná-li se o čokoládu, sex a důstojníka Yorka. Její rozkošná postavička se hlasově projevuje jen zřídka, ale zato při řízení vyvádí hotové alotrie. Řídicí mechanismus Camden Lock totiž není napojen na klasickou startrekovskou konzoli, nýbrž je ovládán často rozmáchlými a divokými gesty samotného pilota. A vzhledem k tomu, že představitelka Sandstromové, Petra Massey, je především performerkou fyzického divadla, můžete si být jistí že se v této roli dokonale vyřádila.

Zápletky jednotlivých dílů většinou nemají žádnou návaznost, a často se týkají kontaktu s různými mimozemskými rasami - ať už jde o Glish, hnusácká uslintaná stvoření, která stvrzují obchodní smlouvy tím, že přetáhnou svého obchodního partnera genitáliemi přes obličej (samozřejmě bez jakéhokoli sexuálního podtextu), násilnou rasu Lallakkis, která má zálibu ve vyvražďování, skládání bojových písní, a laciných cetkách všeho druhu, nebo Rudé Lesklé Roboty z Vortisu (The Red Shiny Robots of Vortis), kteří jsou parodií na startrekovské Borgy.

Bohužel, překvapivě velkou slabinou Hyperdrive jsou ženské postavy (což není výsada čistě Hyperdrive - ať popravdě zvedne ruku ten, komu Červený Trpaslík nepřišel lepší bez důstojnice Kochanské). Pomineme-li již zmiňovanou Tealovou a pilotku Sandstromovou, která je naopak vzácnou výjimkou, zbytek ženského osazenstva je sebrankou uječených a hysterických slepic. Ať už jde o admirálovu dceru - vylízanou kosmickou grínpísačku, která i přes opakované útoky vetřelců, jejichž jediným cílem je požírání veškeré hmoty ve vesmíru a produkování výkalů ve formě černých děr, trvá na tom, že i oni mají právo na život, až po paranoidní cestovatelku Winchesterovou, která mluví se svým hrnkem. Zmiňovaná dvojice hrdinek působí tak neskutečně nesympatickým dojmem, že v každém divákovi musí nutně vyvolat dávivý reflex.

YORK: „Commencing fire in... ten... nine... four... three... zero!“

Hyperdrive je bohužel jasným důkazem toho, že Riley větší množství hlavních postav někdy prostě nezvládá. Dvojice důstojníků Jeffers a Vine se často bezcílně potlouká v bezvýznamných dějových linkách, které jsou samoúčelnými natahovanými gagy bez jakékoli příčiny, důsledku či návaznosti na příběh. Někdy jejich příhody vtipně dokreslují pozadí hlavní dějové linie, jindy naopak působí jako nehorázná vata.

Některé epizody jsou klišovité a takřka bez nápadu, ale i přesto v nich sem tam probleskne záblesk světla. Oproti ostatním dílkům Cecila a Rileyho má sice Hyperdrive menší mezery, ale naštěstí nic, co by se nedalo lehce odpustit. Kdybychom řekli, že není nijak výjimečný, tak bychom mu křivdili. Sice postrádá výbušnost gagů Červeného trpaslíka, ale na druhou stranu hraje na vlastní nótu celkově suššího humoru. I přes zmíněné nedostatky je to dílko, které si přeci jenom užijete, a nakonec je vám líto, že byly natočeny pouhé dvě série.

(Na komandéra Hendersona pochoduje strašlivý zabiják Sgt. Slaughter)
HENDERSON: „Why are you here, sergeant? Did they put you in here for the crime you didn´t commit? Took away your wife, your child, took away everything ´till all you could do to ease the pain was fight? It doesn´t have to be like this! I can help you! What do you say?“ (Než stačí Sgt. Slaughter cokoli říct, přiběhne York a zasekne mu sekeru zezadu do hlavy.) YORK: „Tadaaaa!“

Další za zmínku stojí show Slacker Cats, která byla původně avizována jako animovaný seriál pro děti. Pánové ze studia ABC Family ovšem netušili, že dát Rileymu a Cecilovi k napsání scénář dětského animáku, je jako dát šílenci do rukou pistoli a hromadu koksu. Seriál se v rukou naší autorské dvojice zvrhl v přehlídku bizarních úchyláren a amoralit, nad kterými zůstává rozum stát. Program je proto přesunut na desátou hodinu večerní, a dokonce obdrží i čestnou nálepku TV-14 (nepřístupno do 14 let).

Trio ústředních antihrdinů tvoří Buckley, otylý a změkčilý domácí kocour s nedostatkem sebevědomí, který je věčně zamilovaný do své paničky Louise a žárlivě vypuzuje z domu každého chlapa, na kterého narazí, jeho nejlepší kamarád Eddie, sobecký pitomeček, jehož životním heslem je „life is random and without meaning“, a nakonec jejich dementní kamarádka Tabitha, která je schopná randit i s mrtvým kocourem, kterého našla na dálnici. Svaté trojici potom zdárně sekunduje slušná řádka úchylných postaviček - za všechny jmenujme například věčně depresivního kocouřího bezďáka Doopera, který se živí ještě teplými zvratky opilců, které najde před hospodou, a je ustavičně stíhán svými fóbiemi - od strachu před Ďáblem až po chronickou hrůzu z teroristických muslimských fazolí. Slacker Cats byly původně animovány společností Film Roman, která stojí i za animací Simpsonových a seriálu King of the Hill (u nás Tatík Hill a spol.), a stejně jako Hyperdrive má pouhé dvě série (dohromady o 12 dílech). Zatímco první sérii studio ABC Family ještě normálně odvysílalo, druhá už byla ke zhlédnutí jen na internetu.

U Slacker Cats je naprosto očividné, že Riley s Cecilem byli zkrátka ve svém živlu. V takřka neomezených možnostech animovaného snímku mohli rozvinout nejtemnější stránky své kreativity, kterou hraná tvorba jednoduše neumožňuje. Milujete-li seriál Simpsonovi, nebo ještě lépe Family Guy, určitě si Slacker Cats oblíbíte. Osobně je považuji za jeden z nejlepších Rileyho/Cecilových výtvorů.

„Is this how normal people feel? Ya feel sorry for each other? How the hell ya ever get anything done?“

Video zde.




Autor:


Autor článku: Peter Garand




    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!