Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

CO ČASOPIS COMICS KOMIKSU VZAL A DAL

08.01.2002, autor: Sakyk

Byl to dobrý nápad. Vydávat komiksový časopis s vysokým nákladem, který by přitáhl nové fanoušky k žánru jako takovému a zároveň sloužil coby reklamní prostor pro vlastní vydavatelské projekty – to zní pomalu jako spása českého komiksu.




Realizátor: Calibre. Společnost na tuzemském trhu poměrně zavedená, za níž stojí spousta, často i kontroverzních, booků (300, Gon, Šinkl…), jeden ze Obálka časopisu Comics č.1subjektů, který se na podzim 2000 vydělil z Crwe. Poměrně slušný vklad do provedení ambiciózního projektu. První číslo časopisu Comics (nepříliš vynalézavý název, ale nakonec – proč ne?) se na stáncích a v trafikách objevilo v polovině července 2001 v nákladu 30 000 ks! Hned tento fakt považuji za uznáníhodný, protože Comics se tak stal prvním komiksovým časopisem pro dospělé (nezaměřující se jen na děti, nebo jak chcete), který byl k dostání opravdu všude a v opravdu hojném množství. Umožnily to smlouvy Calibre s všemocnými distributory tisku, takže i v té nejzapadlejší vísce u nás, kde se dal sehnat tak nanejvýš Blesk a cigára, bylo možné narazit na veselou obálku comicsoidního miminka.
A zde je zároveň třeba vidět i kámen prvního vážnějšího úrazu. Zkuste si čestně odpovědět: koupíte v trafice něco, když nevíte o čem to je, ba ani to tam vlastně nenajdete? Nesmíte se na tento problém dívat z pohledu komiksového Obálka časopisu Comics č.2maniaka, který ví o všem, co se kde na scéně šustne, netrpělivě očekává každé nové album a díky surfování na netu pro něj žádná novinka není dost nová. Proto se to pokusím objasnit na příkladu. Třeba nového časopisu „Plamen“ o takové skvělé zálibě, jako je chov plameňáků růžovohrdlých. Už jste si někdy pochutnali na omeletce připravené z plameňáčích vajec? Ne? Na Západě je to celkem běžný koníček, spousta lidí tam má doma klece s plameňáky, vychází odborné magazíny. Jedna česká firma se rozhodne, že to zkusí i u nás, když už tady je asi pět set nadšenců, kteří nakoupili drahé klece. I vydá časopis, 50 000 kusů měsíčně, rozveze ho na všechny stánky – a čeká. Časopis se ale neprodává. Jak by také ne, když se válí zahrabán kdesi hluboko pod ostatními tituly, jen výjimečně ho můžete zahlédnout mezi pornočasopisy. Navíc a především: nikde se neobjevila žádná reklama, jediný inzerát – chtějte pak, aby lidé „Plamen“ hledali a žádali.
Samozřejmě to zní přehnaně, ale princip zůstává stejný. Časopis bez reklamy je mrtvý časopis, pak je jedno, jestli náklad dosahuje 30 000 nebo 50 000 kusů. Zakoupit si ho totiž může pouze a jenom ta samá skupina fandů, která si stejně kupuje vše, co v žánru vyjde. Divte se taky těm trafikovým bábinám, že ho strkají mezi úplně jiné tituly, když ve skutečnosti vůbec neví o co jde. A divte se jim, že do výloh dávají denní tisk, Květy a Spy, když jim sypou nejvíce.

Takže. Shodli jsme se na tom, že bez pořádné a účelně cílené reklamy (jako v tomto případě například inzerce v herních a Obálka časopisu Comics č.3filmových časopisech nebo hora letáků rozhozených po kavárnách, vysokých školách a zábavních centrech) se prostě nový časopis na neznámý produkt zavádět nedá.
Je tu však ještě jeden háček. Jednou stránkou je propagace produktu a druhou jeho obsah. Představme si, že prodejnost Comicsu jde po zaváděcí kampani do desítek tisíců. Mohl by tento stav, úměrně k tomu, co časopis nabízí, trvat déle? Tvrdím, že nemohl.
Jistě, forma jeho zpracování a tisk je na úrovni, pozná se celkem jasně, že Calibre je mimo jiné také grafické studio. Ale hned tady musím varovně zdvihnout prst: papír. Po srovnání s kterýmkoliv jiným, používaným u nás pro časopisy (vyjma snad některých programových televizních týdeníků), zjistíme, že je takový, řekl bych podměrečný. A dále, stokrát byly redakci vytýkány ty samé nedostatky, stokrát redakce paličatě odpovídala: ne, ne, ne, pravdu máme my. Spidermana potřebujeme, Laru taky, drobit příběhy do kratičkých dílů po 6 až 8 stránkách je normální, 32 stran na jedno číslo je dost. Obálka časopisu Comics č.4Při měsíční periodicitě to není problém. Zdá se, že problém to byl. Znám spoustu těch, kdo si počkali, až příslušná série skončí a teprve pak si ji přečetli najednou od začátku až do konce. Hodně lidí zase nerada Spidyho. Konečně další si celkem právem stěžovali, že 32 stran může přinést věru málo. Vždyť kromě čtyř drobenkových seriálů, při nichž se sotva stačíte rozkoukat a už se dostáváte k magické formulce „pokračování příště“, zbylo místo již jen na povinný úvodník, pár aktualit, historii komiksu, rubriku „Krev a slzy“ a profil jedné série. Při ceně 99 Kč za výtisk většina potencionálních kupujících odchází raději na Tomb Raidera do kina… Já osobně bych akceptoval cenu do 70 Kč.
Nechci navozovat dojem, že Comics byl špatným časopisem. To vůbec ne. Myšlenka komiksového časopisu, pravidelně informujícího o novinkách, přinášejícího publicistiku, dílnu pro autory a navrch pořádnou porci komiksů je krásná, ba úžasná. Lícem ovšem zůstává způsob jeho realizace. A samozřejmě také možnosti kupujících. Pokud to měli v Calibre dobře spočítané a opravdu nás netahali za nos, asi u nás vážně není možné komiksový časopis vydávat. Nebo že by se přeci jenom ještě někdo pokusil?




Autor:


Autor článku: Sakyk

Detaily o komiksu:

Titul:
Scénář: James O/Barr
Kresba: James O/Barr
Překlad: Dana Krejčová
Žánr: Akční, superhrdinové (CZ).
Vydavatel: Comics Centrum



    

fotografie


(Joakim)

Seznam blogpostů
a všech článků

Další blogeři



Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2018
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, jednotlivé stránky komiksu pak budou
postupně vycházet každý týden na pokračování
přímo na hlavní stránce. Kontaktujte nás!