Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

PEANUTS – PROFIL SÉRIE: Grafický styl série

15.11.2011, autor: Zarkoff

Schulzovy postavy lze okamžitě rozeznat podle jejich tělesné stavby: hlava zabírá téměř tolik místa jako celé tělo, paže jsou tak krátké tak, že když je někdo pozvedne vzhůru, mohou dlaně jen stěží zakrýt oči nebo uši.




K rozlišení postav stačí Schulzovi jen několik málo tahů. K jejich vzájemnému odlišení také velkou měrou přispívají vlasy a oblečení. Například Charlie Browna poznáme podle lomené čáry na jeho tričku, a to i tehdy, když má hlavu zakrytou papírovým pytlíkem. Anatomické rozdíly jsou sice méně nápadné, přesto však existují a často je doplňují výrazy obličeje. Jedině Charlie Brown má naprosto kulatou hlavu (lebka jeho sestry Sally je sice stejná, její tvar však do značné míry zastírá dívčí účes). Lucy a Linus mají vypouklé čelo, což je pochopitelné, protože jde o bratra a sestru. Nemají tak velký nos jako Charlie, Sally a Peppermint Patty; naproti tomu jedině Frieda se honosí nosem špičatým. Navíc jsou oči Linuse a Lucy vždy zvýrazněny obloučkem; když se podobný oblouček objeví u Charlie Browna nebo u jiných postav, potom je jeho účelem zachytit změnu výrazu.

Schulz vytvořil určitý stálý repertoár gest a pozic, které se v jeho stripu pozoruhodně často beze změny opakují. Stále znovu a znovu se například vracejí záběry, na nichž Snopy leží na střeše své boudy, na nichž Snopy tančí s čenichem vzhůru a se zkříženými pažemi, záběry, kdy Linus sedí na zemi, pravý palec má zastrčený v puse a levou rukou tiskne ke tváři svou proslulou podušku, kdy Charlie Brown dělá kotrmelec půl metru nad zemí, jak jej nadzvedl Lucyin pronikavý hlas. Uvedená gesta tak velkou měrou přispívají k pocitu důvěrné znalosti, který zakoušejí čtenáři seriálu Peanuts, a vzhledem k tomu, že kolem nich krystalizují nejrůznější situace, čtenáři si je nakonec ukládají do paměti jako souhrnné znaky celého souborů gagů.

Se stejnou systematičností autor prezentuje určitá místa či předměty, které se ve stripu často objevují. Ze Snoopyho boudy vidíme vždy jen boční stěnu; stánek, ve kterém Lucy uděluje psychiatrické rady, je zobrazen pokaždé zepředu; školní lavice a Schroederův klavír známe jen z pravé strany a děti si sedají vždy do křesla na levé straně, takže mívají profil natočený k té části stripu, která při čtení bude následovat.

Používání fixních záběrů dodává předmětům určitý abstraktní nádech a ty se pak nakonec mění jen v seskupení jednoduchých a neměnných čar. Snad právě tato abstrakce umožňuje mnohonásobně využívat jednotlivé předměty a měnit například Snoopyho boudu v letadlo z První světové války, v psací stůl nebo v pokladnu samoobsluhy.

Zajímavé také je, že Schulz čas od času marnotratně hýří grafickými nápady. K jeho vynálezům například patří proslulé čárečky, jimiž interpretuje Woodstockovy promluvy. Vyjímají se na bílém pozadí novinového papíru jako ostrůvky ryzí abstrakce; sem patří také útržky partitur, které autor zavěšuje nad Schroederův klavír.

Schulz se přitom dívá na notový zápis z pozice kreslíře: roku 1966 se mezi dvěma notovými osnovami objevuje Linusův obličej, roku 1970 kreslí notový oblak vystupující z rozprašovače, roku 1974 si na klavír sedá Snopy a osminky se pak mění v otisky psích tlapek a konečně roku 1975 věnuje řadu gagů Snoopyho opletačkám s notami, které si mu sedají na záda, zavěšují se mu na čenich atd.

I když seriál Peanuts vyvolává smích především na základě situační komiky a slovního humoru, existují i zde gagy ryze grafické. Zdrojem řady z nich je postava nevyléčitelného špindíry Pig-Pena (někteří překladatelé mu říkají „Umouněnec“ či „Prasátko“). Když si například Pig-Pen stěžuje, že si nabral do bot písek, vysype si z bot celý trakař písku. Další příklad: když od něj dostane dopis jeden z jeho přátel, vylétají již z obálky oblaka prachu. V jiném stripu Charlie Brown jásá nad výškou, do které vzlétl Lucyin drak, který je tak vysoko, že se dá stěží rozeznat pouhým okem… až do chvíle, kdy si jej Lucy stáhne zpět a každý vidí, že šlo o malinkatého draka, který plachtil docela blízko.





Autor:


Autor článku: Zarkoff

Detaily o sérii

Série: Peanuts
Země vydání: Česká Republika
  Země původu: USA
Související články:


Peanuts
17.07.2012 Snoopy po škole - 80 %
17.01.2012 PEANUTS – PROFIL SÉRIE: Jak to ve světě chodí
10.01.2012 PEANUTS – PROFIL SÉRIE: Privilegia fantastiky






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!