Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

Filmový Superman (4) Analýza postav z hlediska genderu

17.08.2012, autor: Žaneta Zouharová

Z pohledu genderu můžeme sledovat především v 70. letech negativní příklad pro postavení ženy ve společnosti, filmy ukazují ženské hrdinky jako pasivní a muže jako hybatele příběhu. Poukazuje se dále na to, že identifikace s postavou se zakládá pouze na genderu.




Tvůrci tak podsouvají divákům, že žena je muži podřízena a tím dochází k ovlivnění myšlení recipientů. Nicméně tato interpretace byla brzy podrobena negativní kritice a přesvědčení o tom, že muž se identifikuje pouze s mužem a žena se ženou vzalo za své. Ačkoli lze tvrdit, že je divák do určité míry ovlivněn tím, zda je muž nebo žena, na základě toho se může snadněji vžít do postavy, ke které má blíže. Nové feministické teorie přinesly objev, že identifikace nesouvisí s pohlavím a je dokonce možné ztotožnit se s více postavami najednou. Postavení žen se ve filmech všech žánrů postupem času měnilo. Gender v Supermanovi můžeme sledovat ze dvou pohledů, muž se může identifikovat s hlavním hrdinou tak, že bude chtít být lepší v tom, co dělá a žena, prostřednictvím Lois Lane získá pocit, že může existovat bez muže, jít si za svým cílem a být sebevědomá. Naopak ženy vidí v Supermanovi ideálního muže, nikdy nelže, nepije, je férový a věrný své vyvolené, také hezky vypadá. Muži zase obdivují Lois Lane pro její inteligenci a akční povahu. Není to typ sexy ženy, která se umí jen krášlit, je dívkou do nepohody.

Vybraná filmová a televizní zpracování o Supermanovi jsou dobrodružné příběhy a jako takové užívají žánrového stereotypu postav. Ve snímcích tohoto druhu jsou postavy typizované a to takovým způsobem jak bylo již zmíněno, muž je hybatel příběhu a žena objekt jeho touhy. Superman je zpodobnění ideálního muže, jako správný akční hrdina si ví rady v každé situaci a zachraňuje svou vyvolenou. Spadá tak do kategorie typických hrdinů komiksového a dobrodružného typu. Lois Lane je Supermanovým protějškem, do typologie takovéto postavy zapadá tak, že je předmětem touhy hlavního hrdiny a potřebuje neustále zachraňovat. Rozdíl spočívá v tom, že není pouhou ozdobou a doplňkem hlavního hrdiny. Ve všech zvolených adaptacích pomáhá Lois Lane Supermanovi řešit nástrahy, které si na něj nepřátelé připravili, případně pomáhá rozluštit chystané nebezpečí, které hrozí světu. Jako reportérka je zvídavá a často se z vlastní nerozvážnosti dostává do nebezpečí, ze kterých musí být zachráněna. Čímž mnohdy Supermanovi naopak přidělává práci. Je tedy Supermanem neustále zachraňována, ale na druhou stranu by bez ní k odhalení zločinů, které tvoří hlavní zápletku příběhu, mnohdy nedošlo.

Příběhy tohoto typu jsou důležité proto, aby divák mohl posuzovat své činy a usilovat o své zdokonalování. Ačkoli je výše uvedeno, že nezáleží na tom, jestli se jedná o hrdinu či hrdinku v rámci identifikace, dříve byla tendence o eliminování žen jako aktivních účastnic akčních příběhů. Ideální žena neměla mít fyzickou sílu, její předností byla krása a později inteligence. Reakcí na toto přesvědčení byla snaha o vyrovnání hrdinů a hrdinek na scéně i takovým způsobem, že jsou ženy bojovnice, které umí zacházet se střelnými i bodnými zbraněmi, ovládají bojová umění. Ve filmu Superman III. se vyskytuje jako v obou předchozích dílech krásná a hloupá pomocnice hlavního Supermanova nepřítele. Nicméně v tomto snímku z roku 1983 se dívka jen hloupě tváří, ve skutečnosti je velice inteligentní a rozumí více věcem než hlavní padouch. Pro postavy v příběhu je hloupá, přesně tak jak se od ní očekává, ale divák vidí, jaká je skutečnost, je velice chytrá. Poradí Supermanovým nepřátelům v klíčové situaci jako by omylem, ve skutečnosti přesně ví, co dělá. Je parodií na předchozí role žen ve filmu z doby, kdy byly pouze ozdobou a díky nim nedocházelo k dějovým zvratům.

Typologie postavy Supermana se ustálila v průběhu komiksových a filmových zpracování, která předcházela vytvoření zvolených adaptací. Z počátku byl Superman jiný než jak je znám dnes. Nechal se snadno vyprovokovat a choval se agresivně. Časem se z něj stal mírumilovný a laskavý hrdina, který neublíží žádné živé bytosti, tímto způsobem je prezentován ve zkoumaných adaptacích. V Reevově Supermanovi je kladen důraz na to, aby neutrpěl žádný člověk. Je to sice priorita ve všech zpracováních, ovšem v těchto konkrétních je na tento aspekt více upozorňováno, a to i slovy samotného hrdiny. V seriálu Lois & Clark: The New Adventures of Superman hrdina řeší individuální problémy určité osoby a tolik nezachraňuje lidi z katastrof většího rozsahu, jako jsou záplavy nebo hrozící výbuch chemické továrny, jako ve výše zmíněném filmu. Ve všech adaptací Superman bojuje za pravdu a spravedlnost, která spočívá v potírání zločinu typu bankovní loupeže, ovládnutí světa, zabraňování tomu, aby zločinec způsobil smrt miliónů nevinných lidí, chytá padající letadla nebo zachraňuje kočky ze stromu.

Vývoj hlavní ženské postavy je patrný ve srovnání jednotlivých adaptací mezi sebou tak i v rámci jednoho díla a to především v seriálu Lois & Clark: The New Adventures of Superman. V tomto seriálu je Lois Lane zpočátku nekompromisní kariéristka, ale postupem času zatouží po rodině a dětech, což je opět řazení ženy do role matky a manželky. V prvním seriálu z roku 1948 je ztvárněna jako potvora, která chce za každou cenu získat nejlepší příběh pro noviny, opakovaně ukradne námět svému kolegovi Clarkovi. Ve filmech s Christopherem Reevem nechce Lois Lane o dětech a domácích mazlíčcích ani slyšet, prohlašuje, že si nepřeje být jako ostatní ženy. V navazujícím remaku Superman Return je z hlavní hrdinky matka, a proto je zde zobrazena zodpovědněji. Má přítele, se kterým žije ve společné domácnosti, a vychovávají jejího syna. Ačkoli má rodinu, není ženou v domácnosti a nadále si buduje kariéru a tvrdě na ní pracuje. Toto zpracování je z roku 2006 a ukazuje ženu v roli matky s úspěšnou kariérou.

Pokračování příště.

Text je převzat z bakalářské práce Fenomén Superman - Komparace sedmi filmových a televizních adaptací autorky Žanety Zouharové, obhájené v roce 2010 na Masarykově univerzitě v Brně, dostupné online.

Redakčně upraveno.




Autor:


Autor článku: Žaneta Zouharová

Související články:


Komiks na stříbrném plátně
10.10.2016 Scooby Doo: Bláznivý crossover televizního seriálu - 60 %
01.06.2016 Terminátor megarecenze (7): Vlčí vetřelec zkazil celý komiks - 0 % - Aktualizováno
02.11.2015 Terminátor megarecenze (6): Chci další sexbombu od Nigela Raynora!



SuperMan
01.09.2014 První Superman: Zničí auto a ztrapní se před svou holkou - 60 %
02.07.2014 Superman Action Comics 3: Zachraňte Supermana! Topí se v guláši nápadů - 40 % - Aktualizováno
16.06.2014 Superman Action Comics 2: Scénárista všechno naťukne, ale nic nedopoví - 80 %






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!