Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

Filmový Superman (6) Technická a designová specifika

31.08.2012, autor: Žaneta Zouharová

Filmový trik může být v širším slova smyslu chápán jako cokoli, co je ve filmu použito nově a dříve to nikdo nikdy na plátně neviděl. V užším slova smyslu se dá říci, že je to něco, co je v reálném světě nemožné.




„Z estetického hlediska – přiznávám, že je to hledisko úzké – lze jako triky označit efekty, které se nemohly provést přirozeným způsobem, protože jevy, jež jim odpovídají, odporují fyzikálním a biologickým zákonům a v přírodě se nevyskytují. … Naproti tomu trikem není záběr zdánlivě pořízený pod vodou, ve skutečnosti však natočený v ateliéru skrze sklo plochého akvária, neboť ve svém výsledném efektu se příliš neliší od skutečného záběru pod vodou.“

V této práci je brán filmový trik jako něco, co se divákovi na první pohled jeví jako vizuální efekt, tedy to, s čím se ve skutečném světě nemůže setkat, co je vytvořeno uměle, za pomoci smyslových klamů, překrývaní filmových políček, zmenšených modelů a v současné době převážně za použití počítačové techniky.

Rozdíly v aspektu vizuálních efektů jsou, zcela pochopitelně, nejvíce patrné v porovnání prvního seriálu a posledního celovečerního filmu. Zatím co první seriál z roku 1948 je točen v exteriérech, film Superman Returns (2006) je z podstatné části vyrobený ve studiu. Tedy i záběry, které je možné pořídit v reálném prostředí, byly vytvářeny s pomocí počítače. Herci spolu hovoří před zelenou plochou s několika dekoracemi a zbytek je doanimován. Na celém filmu není tedy téměř nic skutečného, ani město, ve kterém se děj odehrává. Jen ranč Kentových je umístěn do skutečné přírody, která ovšem není v USA, ale v Austrálii. Pokud ovšem za triky považujeme jen to, co je nadpřirozené, jak je vymezeno výše. I v tomto směru je film naplněný velice působivými efekty. Již v traileru vidíme detailní záběr, jak se Supermanovi odrazí vystřelená kulka od otevřeného oka nebo chycení padajícího letadla. Scény s létáním a vznášením jsou emočně nabité, což je důsledek návaznosti na Reevova Supermana (1978) a létací scény s Lois Lane. Superman z roku 2006, na rozdíl od předchozích adaptací, řeší nebezpečné situace během letu. Jako například roztavování padajícího skla z rozbitých oken, aby neublížilo lidem pohybujícím se na ulici ve městě. V seriálu z roku 1948 vidíme Supermana letět jen zřídka a zdálky. Není to ovšem letící představitel hrdiny Kirk Alyn, ala nakreslený Superman jako z komiksu. V době natáčení prvního hraného seriálu neexistovala technika, které by umožnila zdání, že člověk může létat.

Proto tvůrci použili překrývání filmových polí a Superman létal jako animovaná postavička. Přistával většinou za automobil nebo vletěl do dveří, případně do okna, následoval střih a vyšel Kirk Alyn. Převlékal se za křovím, opět za pomoci střihu, který nebyl příliš zdařený díky poryvům větru, které hýbali s větvemi, nebo za skříňkou ve skladu Daily Planet, kde byl střih zdařilejší díky klidnějšímu prostředí. Reevův Superman se převléká klasicky v telefonní budce nebo za běhu, což je již považováno za klišé, když si roztrhne košili a objeví se typické „S“, případně změní identitu v průběhu letu. Nejefektivnější způsob převléknutí vymysleli tvůrci pro Deana Caina, představitele Supermana v seriálu Lois & Clark: The New Adventures of Superman, který se z Clarka Kenta promění v Supermana rychlým otáčením kolem své osy. Obrovský zlom v problematice filmového triku nastal mnohem dříve než ve zmíněném filmu Superman Returns (2006). Ještě před nástupem vše umožňující počítačové techniky. O to, aby se herec v pláštěnce mohl vznášet nad městem, se zasloužili tvůrci filmu Superman (1978). Hlavní představitel Christopher Reeve létal nejen sám, ale i se svou vyvolenou Lois Lane. Iluze létání v tomto filmu byla tak působivá a věrohodná, že tvůrci získaly Oskara za zvláštní efekty. Film Superman (1978) patří k nejzdařilejším filmovým adaptacím komiksu jak mezi minulými, tak i současnými snímky. Získal pouze pozitivní kritiku a díky tomu vznikla tři pokračování. Druhý díl zaznamenal taktéž úspěch, ovšem další dva díly propadly.

V seriálu Lois & Clark: The New Adventures of Superman (1993-1997) se scény s filmovými efekty vyskytují poměrně často, díky pokročilejšímu triku jsou věrohodné. Jak již bylo uvedeno dříve, tvůrci seriálu mají k dispozici více prostoru než tvůrci filmoví, a proto se vyskytují scény, kdy se Superman jen pro zábavu proletí nad městem, případně, kdy využívá svých schopností, jako levitace nebo laserový zrak, při domácích pracích. Autoři zobrazili rychlost letu pomocí mapy, prostřednictvím čáry, která představuje Supermana, ukázali, jak letí pro čínské jídlo přes Tichý oceán do Číny, zvládl to během několika vteřin. Divákovi se častěji naskytne romantický prožitek, kdy Superman létá s Lois Lane. Stejně jako se s dobou mění způsob realizování nadpřirozených schopností hrdiny na plátně, mění se i nároky diváka a vše v našem okolí. Tedy i Superman musel projít mnohými proměnami. Jak sám o sobě, tak i jeho přátelé, protivníci a také prostředí, ve kterém se příběh odehrává.

Komiks vznikl ve třicátých letech minulého století, pokud by se tvůrci adaptací chtěli držet plně původní předlohy, museli by obstarat všechny rekvizity z této doby jako auta, psací stroje, herce obléct a učesat podle dobových trendů a Superman by nelétal, pohyboval by se dlouhými skoky. Z důvodu, že komiks a jeho adaptace vznikaly současně, docházelo k vzájemnému doplňování a aktualizování prostředí. Stejně jak plynul čas ve skutečném světě, plynul čas i v Metropolis. Děj zvolených adaptací je vždy zasazen do aktuálního prostředí. Superman je postava s mytologickými vlastnostmi, příběh není vázán na konkrétní místo ani čas, proto může být zasazen do jakékoli doby. Tvůrcům tedy nevadí, že postavy nestárnou a užívají dobové reálie. Tato skutečnost je naopak žádoucí neboť budí dojem, že Superman žije v přítomnosti.

Neodmyslitelnou součástí hrdiny je jeho modro červený oblek. Ačkoli se v adaptacích mění prostředí, tento aspekt zůstává vždy stejný. Člověk oblečený v elastickém oděvu může působit v reálném světě nepřístojně, dokonce vyvolat pohoršení. Na základě nadpřirozených schopností si Superman může obléct něco, v čem by běžný člověk vypadal jako blázen. Má moc boha, který by také po zemi nechodil v obyčejném oděvu. Tento oděv ho odlišuje od ostatních lidí. Jako Clark Kent chodí oblékán zcela běžně, což je součást snahy zapadnout a vést obyčejný život, čímž může docházek k identifikaci s postavou. Jako Superman má nadpřirozené schopnosti a vyčnívá z davu po všech stránkách, nedá se mu tedy vytknout ani styl oblékání, podle něj ho navíc divák vždy pozná a lidé, kteří se v příběhu dostanou do nesnází ví, že jim přišel na pomoc.

Ve všech zvolených adaptacích se autoři snažili Supermanův převlek přizpůsobit komiksové předloze. Oděv se skládá z typické červené pláštěnky, dále je jeho součástí modrý dres, červené „S“ ve žlutém poli, vysoké červené boty, červené slipy přes kalhoty a žlutý opasek. Přes to, že všechny vychází ze shodné předlohy, se obleky v jednotlivých zpracováních liší a to především pokud jde o materiál. V prvním seriálu z roku 1948 oblek Supermanovi úplně nepřiléhá, není dostatečně elastický. Typické barvy pro toto zpracování nebyli podstatné, jedná se o černobílý seriál, kostým nebyl červeno modrý, ale šedý a bílý, tvůrcům šlo pouze o kontrasty mezi botami, pláštěnkou a dresem. Ostatní představitelé mají oblek o poznání elastičtější a poslední Superman z roku 2006 má oděv z lesklého materiálu, který vypadá skutečně jako z jiného světa. V rámci nástupu kalhot, tak zvaných bokovek, se i Supermanův opasek snížil a nesahal již do pasu. Dá se tedy říci, že i Supermanův typický oděv podléhá módním trendům.

Liší se i způsob, jakým Superman ke svému kostýmu přišel. Seriáloví hrdinové mají oděv ušitý od své adoptivní matky, zatímco filmový Superman získal oblek od svého biologického otce Jor-Ela v Pevnosti samoty po ukončení studia paměťových krystalů.

Pokračování příště.

Text je převzat z bakalářské práce Fenomén Superman - Komparace sedmi filmových a televizních adaptací autorky Žanety Zouharové, obhájené v roce 2010 na Masarykově univerzitě v Brně, dostupné online.

Redakčně upraveno.




Autor:


Autor článku: Žaneta Zouharová

Související články:


Komiks na stříbrném plátně
10.10.2016 Scooby Doo: Bláznivý crossover televizního seriálu - 60 %
01.06.2016 Terminátor megarecenze (7): Vlčí vetřelec zkazil celý komiks - 0 % - Aktualizováno
02.11.2015 Terminátor megarecenze (6): Chci další sexbombu od Nigela Raynora!



SuperMan
01.09.2014 První Superman: Zničí auto a ztrapní se před svou holkou - 60 %
02.07.2014 Superman Action Comics 3: Zachraňte Supermana! Topí se v guláši nápadů - 40 % - Aktualizováno
16.06.2014 Superman Action Comics 2: Scénárista všechno naťukne, ale nic nedopoví - 80 %






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

Jaký je rozdíl mezi zákeřným sarkasmem a ironií?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!