Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

Terminátor: Megarecenze filmů a komiksů (2)

06.10.2014, autor: Džoukimejtr XXIV.

Dnes se podíváme pod kapotu prvních Terminátořích komiksů, které vznikly jako reakce na úspěch filmu. Česky první omnibus vyšel ve spolupráci nakladatelsví BBart a Crew v roce 2009.




V Los Angeles zuří válka, vojáci si povídají v ukrytu. Jeden z nich už má dost čekání a vypálí směrem k nepřátelským strojům. Ještě nestačíme otočit stránku a už padá k zemi. Hned poté následuje úspěšná protiakce, výbuch tu zabírá celé tři čtvrtiny dvojstránky. Na další straně už detonace neoslňuje tolik, lidská jednotka pronikla do pevnosti Skynetu. A bohužel je ihned spatří terminátor, který ale místo bezhlavého střílení jen vyšle zprávu do centrály.

Prvních jedenáct stran komiksu Terminátor Omnibus nás nažhavilo do akční podívané, která byla poprvé vydána roku 2008 nakladatelstvím Dark Horse Comics (v tiráži komiksu uvedeny letopočty 2007 a 2009), přičemž zahrnuje čtyři příběhy vzniklé v letech 1990-1992. Druhý terminátoří film měl premiéru právě v této době, takže je docela pravděpodobné, že scénáristé komiksů některé nápady z tohoto filmu opsali do svých příběhů.

První příběh Bouře je uvozen popiskem "LA, 2029. Před 20 lety začala válka." To je však jinak, než jak nám říká film, který uvádí počátek katastrofy na rok 1997. Vesmír Terminátora je komplikovaný skoky a cestováním v čase, takže zamrzí, když v tom scénáristé dělají ještě větší zmatek. Jako kdyby nestačil časový hlavolam na straně 91, kde pod popiskem "LA, současnost" se myslí rok 1990, nikoli období vydání omnibusu 2008, natož současnost dnešní 2014.

Po delší době jsem četl příjemný nerušivý lettering, snad jen dlouhé písméno Í vypada spíše jako T. Kresba se vyznačuje příliš jednoduchým coloringem, snad to způsobuje také mnoho světlých barev a šrafování. Skoro jsem získal dojem, že kresba byla původně černobílá, tam by toto množství šrafování dávalo smysl. Jako kdyby někdo komiks dodatečně obarvil na něčí příkaz a příliš ho to nebavilo. Nebo se může jednat o omezení technologií tiskárny té doby, kdo ví.

Při čtení komiksu si člověk uvědomí zajímavou věc, že stroje nemají program pro vzdání se protivníkovi a uznání porážky. Prostě bojují za splnění svého cíle do svého zničení, nic jiného neexistuje. Z toho pak mohou vyplývat odlišné strategie, oproti boji proti lidskému nepříteli.

Jinak se vlastně nic jiného nového nedovíme, zápletka je vlastně totožná s druhým filmem Terminátora, jen pod jinými jmény a názvy. Takže tentokrát je nutné zabít doktora Hollistera (místo Dysona), aby nevznikl projekt Bellerophon (místo Skynetu). Komiks opakuje stejnou myšlenku jako film, a sice že není problém v člověku, ale v technologii. Je nutné zničit počítače, soubory, software, nikoli zabíjet tvůrce a programátory. Proti terminátorovi nebojuje John, ani Sarah, ale jiní lidé.

(spoiler!) V čem naopak komiks přišel dřív než film, tak to je nápad s člověkem, který byl přeměněn na Terminátora a jako špion mezi lidmi měl splnit svůj úkol. Komiks se s tímto nápadem vypořádal v příběhu Bouře, film si to odbyl ve svém čtvrtém opusu.

Hodnocení komiksu: 60 %

Kresba příběhu Jedna rána se velmi podobá Návratu temného rytíře Franka Millera, spoustou malých okének na jedné stránce i více textem pod obrázky než je obvyklé.

Děj se pohybuje mírně chaoticky a překombinovaně, milostný trojúhelník se točí v kruhu a rozbije se úplně stejně jako chudák Titanic. Tuhle hezkou metaforu si dovolím rozvést více do hloubky. Vlastně se dočkáme takového Titanicu naruby. Cameronův filmový spektákl vznikl několik let po vzniku komiksu a když tu už rejpu do komiksových scénáristů, jak vykradli terminátoří film, pak stejnou nakládačku by měl dostat i Cameron, který se asi více než inspiroval právě tímto příběhem. Dojímavý konec Titanicu, za který slízl Oscara, má zřejmě původ v tomto komiksu. Kruh vzájemných opisovaček se krásně uzavřel.

Zpázky ke komiksu. Komiks se potápí mnoha tématy bez nějaké závěrečné tečky, máme tu lásku, penize, sobectví. Čtenáři, plav si v tomhle chaosu sám. A jako důkaz teď zaspoileruju. Michal miluje Sáru, ona ho ale miluje jen pro peníze. Ona mu to i přímo řekne, on ji však stále miluje. Jenže Sára ty peníze chce tak moc, že ho hodlá zabít. Michael přežije, ona zemře. Taková nešťastná láska, kluka je mi líto a zároveň si říkám, jakej je to blbec. Takhle vysvětlené to vypadá docela srozumitelně, ale to ještě nevíte, že Michal se v jednom okénku trápí tím, že se bojí o lásku Sáry, protože si myslí, jak je bohatá. Sára mu tedy lhala o své finanční situaci a mezitím ten bohatší byl sám Michal.

Komiks si tu prostě plácá páté přes deváté a dohromady to moc smysl nedává.

Hodnocení komiksu: 40 %

Název kapitoly Plán B je špatně přeložený z anglického Secondary Objections, což správně známená "podružné námitky". Pokocháme se úchvatným soubojem dvou terminátorů, (spoilery!) jeden byl totiž přeprogramován člověkem zabít toho druhého. Stejný nápad se pak objeví v třetím filmu, kde bude TX přeprogramovávat T101 (neboli T800, prostě Schwarzíka). Další stejná myšlenka se také přelévá z komiksu do filmu, a sice konflikt toho přeprogramovaného robota se svým původním programem. V komiksu bojuje špion-člověkorobot s hlasem ve své hlavě, který mu říká, že není člověk. A Schwarzenegger ve filmu mluví přátelsky, ale jedná zabijácky, narozdíl od komiksového špiona se umí sám odprogramovat.

Tato kapitola se nejvíce ze všech v knize odkazuje na druhý film, ať už honičkou na motorce nebo prostředím Mexika.

Dozvíme se stejný postup zrození termouše (zde kyborga) z inkubátoru jako v Bouři, a přitom jsou pod komiksem podepsaní jiný scénárista s jiným kreslířem.

Děj skáče sem a tam v několika liniích, ale člověk se v tom kupodivu neztrácí. Celostránkové panely jsou docela OK, hezké obrázky se spoustou detailů jsou na strnách 238- 9. Zato coloring drásá oči svojí syrovostí, viz má poznámka o coloringu u komiksu Bouře. Vyskytují se tu i celé nevybarvené části, které čtenářský zážitek spíše narušují, jako kdyby někdo šetřil na barvách (str. 179, 204, 209). Vyjímkou jsou "černobílé fotografie" na dvoustraně 174-6, kde vytváří správný dojem záznamu z akce. Oproti minulému případu, tady šrafování vůbec nevadí, protože ho kreslíř tolik nevyužívá. Zajímavostí pro komiks jako umělecké médium je dvoustrana 250-251, to se jen tak někde nevidí.

Hodnocení komiksu: 80 %

Opět je v sázce budoucnost lidstva a život Sarah Connorové, (spoiler) avšak samotná Sarah se v komiksu ani neobjeví.

Komiks pojmenovaný Nepřítel v našich řadách je složen z několika zdánlivě nesouvisejících příběhů ale v poslední části se aspoň dočkáme otevřeného happy endu. Zde jsem si uvědomil, jak nás celým omnibusem (kromě druhé kapitoly) provází člověkorobot Dudley, (spoiler) který zprvu plní roli termoušového špiona.

Poslední díl v knize nešetří vulgarismy, všiml jsem si jednoho vtípku (str. 280 dole). I tady se bude zabíjet doktor Hollister, což je recyklováno již podruhé (nepočítán podobný filmový pokus). Něco na tom asi bude, že nezáleží na odstranění vynálezců. Je v tom skrytá ochrana člověka jako bytosti. Postava vynálezce, který stvořil počítačový systém, si nezaslouží smrt proto, že se ty počítače vzbouří a rozhodnou se k vyhlazení lidstva.

V tomto ohledu pokládám trošku bokem otázku, proč se vlastně Skynet snaží zabít vůdce lidského odporu, když ho lidé dosud nedokázali porazit?

Scénárista se nám snaží sdělit, že budoucnost není daná, ale něco je přesto nevyhnutelné. I když se nám to nelíbí, naše pokusy o změnu vedou jen k oddálení, nikoli k žádanému otočení budoucnosti.V tom bude mít nejspíš pravdu, že budoucnost někam směřuje a člověk ji asi nedokáže moc ovlivnit. Myslím si ale, že budoucnost míří dobrým směrem, a těmi neovlivnitelnými změnami chápu zlé úmysly lidských padouchů. Nikoli opačně, jak se nás snaží přesvědčit Terminátoří idea, že svět čeká apokalypsa a ta se dá pouze oddálit. Celý svět Terminátorské série filmů a komiksů je vlastně pesimistický vesmír jedné velké katastrofy, která určitě nastane. To považuji za špatný nápad, který by měl být potrestán, odsouzen,... a ukončen.

Hodnocení komiksu: 70 %




Autor:


Autor článku: Džoukimejtr XXIV.

Související články:


Komiks na stříbrném plátně
10.10.2016 Scooby Doo: Bláznivý crossover televizního seriálu - 60 %
01.06.2016 Terminátor megarecenze (7): Vlčí vetřelec zkazil celý komiks - 0 % - Aktualizováno
02.11.2015 Terminátor megarecenze (6): Chci další sexbombu od Nigela Raynora!






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

Jaký je rozdíl mezi zákeřným sarkasmem a ironií?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!