Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

Al Williamson: Na papír hodil Tarzana i filmové Stár Uórs, Fleš Gordna nebo Blejd Ranera

03.06.2018, autor: Zarkoff

Profil umělce který se nechal inspirovat jinými autory. Další kreslíři se pak učili od něho.




(Přeloženo z článku „Quando l’avventura e arte. Un ricordo di Al Williamson.“, který napsal Alberto Becattini a který vyšel roku 2010 ve 185. čísle časopisu ©„Fumo di China“ /Co.Ge.S.E. na str. 13)

Akce, dobrodružství, dynamika. Někteří kreslíři to mají v krvi. Jedním z těch nejlepších byl Al (Alfonso) Williamson. Narodil se v New Yorku 21. března 1931 a velmi brzy se přestěhoval do Bogoty v Kolumbii. Od malička četl se zájmem komisy uveřejňované v albech Famous Funnies a španělské verze sérií Prince Valiant Hal Fostera a Flash Gordon Alexe Raymonda. Poslední dvě postavy se pro něj, spolu s protagonisty seriál movies, staly skutečnými idoly. V září 1943 se vrátil do USA a v následujícím roce se přestěhoval do New Yorku.

Ala komiksy stále více přitahovaly, a když se dozvěděl, že ve městě vyučuje Burne Hogarth, který po Fosterovi převzal kresbu Tarzana, rozhodl se, že bude chodit na jeho lekce, ze kterých se brzy stala School of Visual Arts. Zde se mimo jiné setkal s Wally Woodem a s Royem G. Krenkelem. Posledně jmenovaný jej seznámil s díly významných ilustrátorů, jakými byli Joseph Clement Coll, Franklin Booth, Fortunino Matania a Herbert Morton Stoops.

Během častých návštěv v prostorách vydavatelství Fiction House Al roku 1948 debutoval jako komiksový kreslíř: nakreslil tužkou tři tabule Hogarthova Tarzana, několik panelů pro Famous Funnies a dvě tabule pro Heroic Comics. Roku 1949 pracoval tři týdny jako inker pro Atlas/Marvel; mezitím se však seznámil s Frankem Frazettou; spřátelil se s ním a často s nim pak spolupracoval na příbězích pro vydavatelství Standard, Toby Press, Avon a Magazine Enterprises. Zejména pro posledně uvedené vydavatelství Williamson rozvinul svůj charakteristický styl s plasticky a dynamicky pojatými postavami na stále podrobněji prokresleném pozadí. Zkoušel nejrůznější žánry, avšak nejlépe mu vyhovovaly dobrodružné a vědeckofantastické příběhy; pro tituly Valor a Weird Science vytvořil skutečně mistrovská díla, při kterých mu občas asistovali Krenkel, Frazetta a Angelo Torres. V letech 1955 až 1959 spolupracoval převážně s vydavatelstvím Atlas, kde se (často společně s Ralphem Mayo) soustředil hlavně na westernové příběhy, ilustroval však i „tarzanovský“ komiks Jann of the Jungle.

Pracoval také pro Dell, Prize (s Johnem Severinem), Charlton, ACG, Hastings House, Gilberton (s Gray Morrowem, George Evansem a s Georgem Woodbridgem) a pro Harvey, pro který dokončoval tuší kresby Jacka Kirbyho ke komiksu The Three Rocketeers a kresby Reeda Crandalla k sérii The Hermit. Williamson však dychtil se zbavit komiksových booků a věnovat se novinovým stripům, jichž se dosud jen krátce dotknul, když pracoval s Frazettou na stripu Johnny Comet (1952) a s Danem Barry na Flash Gordonovi (1953 a 1955). Vhodná příležitost nastala v lednu roku 1960, kdy si ho John Prentice přibral jako asistenta k sérii Rip Kirby, kterou původně vytvořil Raymond. Až do roku 1965 realizoval Al sám nebo jako asistent nejrůznější sekvence tohoto stripu, přičemž dokázal dokonale napodobit Prenticeův styl kresby. Williamson také (anonymně a bezplatně) spolupracoval na stripech Dan Flag (1963-64) a Big Ben Bolt (1963-67); mimoto skvělým způsobem realizoval „mysteriózní“ příběhy pro booky Creepy, Eerie, Boris Karloff Tales of Mystery, Ripley’s Believe It or Not, Twilight Zone a především tři neuvěřitelně zdařilá alba série Flash Gordon (1966-67), ve kterých vzdal hold svému „mistru“ Raymondovi. Na scénářích s ním částečně spolupracoval Archie Goodwin, se kterým Al velmi brzy vytvořil úspěšnou autorskou dvojici.

Dne 30. ledna 1967 oba zdědili další postavu, kterou vytvořil Raymond; byl to Secret Agent X-9, kterého velmi brzy přejmenovali na Secret Agent Corrigan. Denní stripy tohoto komiksu kreslili do 2. února 1980; po něm se (od 9. února 1981 do 11. března 1984) věnovali stripům série Star Wars. Williamson však přitom často předával štětec jiným a sám pracoval především na komiksových verzích filmů Star Wars: The Empire Strikes Back (1980), Flash Gordon (1980), Blade Runner (1982) a Star Wars: Return of the Jedi (1983).

Když Williamson ukončil práci na stripech Star Wars, znovu se na plný úvazek pustil do práce na comic books. Zejména v osmdesátých a devadesátých letech pracoval jako inker pro DC a pro Marvel a mistrovsky vypilovával dobrodružství Kapitána Ameriky, Conana, Devila, Punishera, Spidermana 2099, Supermana a mnohých dalších více či méně známých hrdinů. Čas od čas však nepohrdnul ani samostatnou realizací: v tomto směru stojí za zmínku zejména dvě skvělá dobrodružství: Relic (1984) a Out of Phase (1986), které nakreslil pro Epic Illustrated na Goodwinův scénář, jakož i minisérie Flash Gordon (1995) a příběh One Last Job (1997), k nimž napsal text Mark Schultz. Williamson nakreslil samostatně také jeden příběh série Xenozoic Tales a jednu epizodu komiksu Sub-Mariner. Pro Jima Keefeho realizoval náčrt tabule Flashe Gordona ze 7. listopadu 1999 a sám vytvořil tabuli téhož komiksu ze 6. července 2001.

Williamson skonal ve státu New York dne 12. června 2010. Velký Al nám zůstavil vzpomínku na krystalicky čistého umělce, který miluje svou práci, jehož kresba je formálně perfektní a anatomicky dokonalá, takže každá jeho tabule, ať už zobrazovala arizonskou poušť, africkou džungli nebo vzdálenou galaxii, byla zcela věrohodná. Williamson vycházel z kresebného stylu Raymonda a Fostera, sám ale ovlivnil tucty dalších umělců, jakými byli například Schultz, Tom Yates, Frank Cho a Dave Gibbons. Jeho styl byl osobitou směsicí imaginace a reality, energie a sensibility, která nám nedá zapomenout ani na jeho příběhy, ani na jejich autora.




Autor:


Autor článku: Zarkoff

Související články:


Komiks na stříbrném plátně
01.10.2018 Terminátor megarecenze (12): 10+2 robotích filmů před a po
11.06.2018 Velký přehled časopisů s komiksy (26) - Děsivé dějiny
28.05.2018 Terminátor megarecenze (11): V Kalifornii leží Čokoládové hory






    

fotografie


(Joakim)

Seznam blogpostů
a všech článků

Další blogeři



Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2018
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, jednotlivé stránky komiksu pak budou
postupně vycházet každý týden na pokračování
přímo na hlavní stránce. Kontaktujte nás!