Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

Exkluzívně: Návod, jak psát cinklé recenze - aktualizace

01.04.2019, autor: Joachym

Konečně odhaleno! V českém komiksovém rybníčku se nám rozmohl nešvar v podobě neupřímných recenzí. Přinášíme seznam triků a metod s příklady a ukázkami, které tito manipulátoři využívají.




Upozornění: Byl jsem okraden o některé cennosti a k mému údivu zmizelo i pár rozpracovaných materiálů k recenzím. Proto zveřejňuji nedodělané články bez hlubších úprav. Některé články čekaly v šuplíku i dva roky a proto je patrná i jejich neaktuálnost.

Upozornění: Některé taktiky jsem si přibarvil a vymyslel.

1) Pokrytec

Stane se, že se recenzentovi komiks nelíbil nebo ho vůbec ničím nezaujal, ale bojí se to říct, natož jej zkritizovat. Obává se kolegů recenzentů, reakce čtenářů, nepříjemných otázek svých kamarádů, nebo se obává nátlaku nakladatelů, knihkupců, prodejců, překladatelů, autorů komiksů atd.

Jeho špatné recenze mohou obsahovat úhybný manévr spočívající v tom, jak by se komiks mohl líbit jiným lidem. Svůj negativní názor si nechává pro sebe, zato má plná ústa řečí o tom, kdo všechno by si komiks měl přečíst. Je to jeho taktika, jak komiks vychválit a sám zůstat čistý. Vždycky se dá najít někdo, komu by se to mohlo líbit. Nejčastěji se to má líbit dětem, jako kdyby mladí čtenáři byli hodně naivní tvorové kteří zbaští všechno co se jim dá.

Stačí tedy třeba napsat: "Lidem, co se rádi bojí, se to určitě bude líbit" a také například: "Zahrádkáři si tam najdou své" a podobné bláboly, komu je komiks určen. Kdyby to myslel vážně, pak by se neschovával a nemluvil za jiné. Pod článkem se objeví jeho jméno, nikoli sdružení zahrádkářů.

Když se dostane do úzkých, protože náhodou dostal do ruky slabý komiks, má v záloze ještě jednu taktiku. Doporučení. Univerzální doporučení zní: "Pokud se nudíte, budete mít aspoň chvilku co dělat." Také se stačí schovat za tvrzení, že komiks má potenciál někoho oslovit. Jestli pak skutečně někoho osloví a jak, to už samozřejmě neříkají.

Často se nedozvíme žádný konkrétní osobní názor, stanovisko nebo zdůvodnění. Najdeme jen povrchní fráze, obecné pravdy a další nicneříkající nesmysly. Jejich slovník bude obsahovat spojení jako: "Chytí vás to za srdce," "standardní komiks," "splnilo očekávání," a tak dále. Po přečtení článku se cítíte, jako kdybyste nic nečetli. Recenzent si libuje v obratech jako: "Komiks je pěkný," ale už nedodá, co konkrétně tam bylo pěkného. Stejně tak píše, že: "Příběh je signifikantní pro dnešní dobu," nebo: "Děj nenadchne, ani neurazí."

Nejsmutnější ale je, když se z recenze dozvíme vlastně jen to, že komiks právě vyšel.

2) Manipulátor

Komiks se hodnotiteli nelíbil a nedá to najevo, protože sleduje i jiné zájmy (zájmy nakladatelství nebo tvůrce komiksu), takže se uchýlí k podvodu. Rozhodne se komiks vychválit do nebes. Při pochlebování a podkuřování může využívat i takové podpásovky, jako například logické nesmysly, argumentační fauly, které nejsou na první pohled každému zřejmé.

Takového recenzenta poznáme podle toho, že si dovolí mít i nějaký názor, který však není logicky zdůvodněn, příčina nezpůsobuje následek a podobně. Takových argumentačních podpásovek je celá řada, Martin Malý je sepsal do velkého seznamu .

Zmanipulované recenze také poznáme podle pokřiveného žebříčku procentuálních hodnocení, když se podíváme na známkování více komiksů od stejného autora. Nejnižší možné procento pro naprostý komiksový propadák začíná na 70 %, případně tři hvězdičky z pěti.

Autor, který si říká recenzent komiksů a jde na ruku nakladatelstvím nebo knihkupectvím, není ničím jiným, než prodejcem komiksů a marketingovým propagátorem.

V hodnocení se můžou uchýlit k taktice: "Uznávanému kolegovi odvedle se to líbilo tak se to líbí i mně." Setkal jsem se i s případem, kde v recenzi zaznělo: "Tenhle komiks si kupte," a nejednalo se o reklamní PR tiskovou zprávu.

Závěr

Uplyne třicet let od sametové revoluce, která zajistila svobodu slova všem lidem. Jak se zdá, mluvit a kritizovat beztrestně vyžaduje odvahu i v době svobody a demokracie. Zatímco za totalitního komunistického režimu to někteří lidé dělali z donucení, dnešní recenzenti tak píší, protože sami chtějí. Raději budou servilně pochlebovat a dobrovolně zvolí přetvářku a podvod, než aby svobodně vyjadřovali své názory.

Někteří dnešní hodnotitelé se chovají úplně stejně jako tehdejší pionýři. Hájí jedinou stranickou linii, kterou teď vytváří nakladatelství. Jejich články o nových komiksech nejsou nic jiného než zakamuflované tiskové zprávy.

Takoví recenzenti nepíšou pro své čtenáře a fanoušky komiksů, ale sepisují oslavné bláboly pro zaměstnance a majitele nakladatelství.

Tento text původně vyšel dne 13/10/2014 pod názvem "4 zbabělci, co píšou žvásty o komiksech a bojí se kritizovat" a toto je aktualizovaná verze. Nechtěl jsem nikoho urazit nebo zesměšnit. Pokud by si jeden recenzent tohle přečetl a začal psát lepší články bez uvedených faulů, cíl tohoto materiálu bude splněn.

Aktualizace 15/2/2023: Text byl dlouho offilne a dnes je znovu online.Text byl dnes upraven.

Aktualizace 15/3/2023:Text byl upraven.Nadpis byl obohacen o slovo AKTUALIZACE.

Aktualizace 3/5/2023: Nadpis byl upraven, jedno upozornění bylo smazáno

Aktualizace 12/5/2023:Text byl chvilku offline a dnes je znovu online.




Autor:


Autor článku: Joachym




    




Joachym


Články nebo blogposty a reakce

Upozornění: Nemám Facebook
(odešel jsem v roce 2020)
ani žádný jiný profily!



Skandální reakce nakladatelství BBart.

V českém komiksovém rybníčku to smrdí, hnije a zapáchá a komiks.cz se to snaží změnit.

Ze zk*rvené Vrány teče smůla

Nakladatelství Comics Centrum zuří! Neskouslo kritickou recenzi

Život našeho Pána











     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2024 Komiks.cz
CC BY-NC-ND 3.0

Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, jednotlivé stránky komiksu pak budou
postupně vycházet každý týden na pokračování
přímo na hlavní stránce. Kontaktujte nás!