. První fajnová věc, která vás při sledování nového Batmana napadne, je že i takový kolos jako je Hollywood se dokáže poučit ze svých chyb. Přestože netopýří sérii, slibně nastartovanou před šestnácti lety hravým kouzelníkem Timem Butonem, přivedl mnohem méně talentovaný režisér Joel Schumacher v roce 1997 na pokraj propasti, prokázal tenhle nestárnoucí comicsový hrdina nebývale tuhý kořínek. A tak tu máme zcela nového Batmana, který na existující kvadrilogii nijak dějově nenavazuje a ani ji nepředchází. Pamětníci nové generace budou příjemně překvapeni, ještě lepší zážitek čeká na ty, kdo se zatím s temným mstitelem z Gothamu, jeho rodného města, nepotkali.
Základ je stejný a přece je všechno jinak. S Brucem Waynem, milionářským sirotkem, se poprvé potkáváme v pakistánském lágru, kam se plný zoufalství a zmatku vydal, po smrti svých rodičů a rozčarování z potrestání viníků, hledat kořeny zločinu a svého strachu. A tam ho také nalézá tajemný Ducard, aby mu ukázal světlo na konci tunelu a v samurajském horském chrámu na odlehlé šestitisícovce ho zasvětil do několika zásadních hmatů, mouder a filozofie. Zapomeňte ale na postupný vývoj hrdiny, který celý film vstřebává novou látku, aby v závěru všem nakopal zadky. Děj bude skákat tam i zpět, v retrospektivách poznáme kterak Bruce Wayne o své rodiče přišel, čeho se nejvíc bojí a jak to vlastně je se zločinem v Gothamu.
. Teprve v polovině filmu nadchází konečně to, na co jsme se u rodícího se hrdiny nejvíc těšili - vzniká slavná jeskyně, oblek a samozřejmě i batmobil. A právě nyní, pokud vás to náhodou netrklo už na začátku, poznáte, že tu nestojíte před nějakým obyčejným comicsovým filmem, který domyslíte i když zmizíte z kina na dvacet minut vystát frontu na další popcorn. Nový Batman posunuje nedávno načatou inteligentní úroveň comicsových filmů zase o pár příček výše. Tohle není Peter Parker, který skáče ze střechy na střechu, aby naplnil ideu svého strýce, ani partička mutantů, co si přeje klid a světový mír. Proměna Bruce Waynea v Batmana se nevyhne mnoha otazníkům, překvapením a pochybným kompromisům.
Když tedy hlavní hrdina poprvé uvažuje o boji proti zločinu, zcela seriózně se zabývá tím, jestli má bojovat jako jednotlivec, zda zločince zabíjet nebo jen účinně svým převlekem vyvolat v podsvětí strach. Není to superman, který neohroženě poletuje nad střechami Gothamu, při každém pádu ze střechy dokáže bez problému vystřelit záchytné lano či balí nadržené psychiatričky na své nové auto. Batman roku 2005 je - jak nádherně vystihuje jedno klišé - hrdina z masa a kostí. Svojí výbavu zakládá na nejnovějších vojenských vynálezech. Brnění nemá proto, že vypadá sexy, ale protože ho dokáže účinně bránit. Svůj plášť nenosí na efekt, ale dokáže ho pomocí uvěřitelné technologie využít pro malé přelety.
. Jeho činy tak nevyvolají doposud známý comicsový pocit „hm, fakt super efekt, ten borec válí“ ale „tohle by fakt mohlo fungovat, věřím tomu“. Ano ano, podobné zlidštění comicsových hrdinů jsme tu už v minulosti mnohokrát měli, nikdy se však nedostala snaha tvůrců až do této fáze. A je skvělé, že se to podařilo zrovna u postavy, která jako jediná ze slavných es nedisponuje žádnými superschopnostmi, pouze superpenězi.
A to nejlepší teprve přichází. Už ve svých předchozích filmech prokázal režisér Christopher Nolan, že dobro a zlo jsou velice relativní pojmy. Je pomsta zavražděné manželky plná neúplných informací a podvodů tím nejlepším řešením (Memento)? A jaký je rozdíl mezi prohnilým detektivem a vrahem, který svůj čin spáchal neúmyslně (Insomnie)? V Batmanovi přichází Nolan s dalším důkazem, že není nic černobílé. Může celá netopýří anabáze vzbuzovat otázky, zda je pro pomstu svých rodičů nutné ohrožovat při pronásledování zločinců ostatní? Je lepší vláda dobře fungujícího podsvětí nebo chaos zkorumpovaných byrokratů? A co když je masová oběť tím nejlepším řešením pro prohnilou společnost?
. Samozřejmě, pohybujeme se stále v prostředí hollywoodského středního proudu, takže nečekejte žádné zásadní odpovědi na problémy dnešního světa. Ale to, že se dokáže stotřicetimiliónový trhák podívat na příběh touto optikou, je skutečně neotřelá a originální záležitost. Nejzajímavější věcí na Batmanovi není „jak“, ale „proč“ Ve středu příběhu stojí Bruce Wayne/Batman a nikoli jeho svět, jeho nepřátelé či jeho pomůcky. Ale ano, jen se zpětně podívejte na předchozí čtyři filmy (nebo možná jen první dva) a poznáte, že prim hrál většinou Gotham a jeho ponurá noir-gotická atmosféra plná převlečených šílenců. Novodobý Gotham je naproti tomu více „normální“, přesto stále zajímavě stylizovaný. Je to džungle s nadzemkou, nad kterou se tyčí majestátné, ale odtažité mrakodrapy a pod ní jen uličky plné hladu a zločinu.
Pokud jste se tedy báli, že nový Batman nebude mít atmosféru, teď už nemusíte. Nalaďte se na novou vlnu, která se jede podle inteligentní a ve většině případu komorní šablony. Samozřejmě nechybí klasická popcornová příchuť, v nabídce je mnoho efektních akcí, jako je přeskakování střech Batmobilem či nadupaná honička nočním Gothamem. Mimochodem Batmobil je opravdu mimořádně vydařeným designérským kouskem. Není sice tak elegantní jako jeho předchůdce (porovnání se živí pamětníci Burtonova světa budou jen těžko vyhýbat), ale je rychlejší, údernější, efektnější. Stejně jako jeho hrdina.
. Christian Bale není modelově vysoustruženým prototypem se širokou bradou a bondovským chováním (vize Boba Kanea, tvůrce Batmana), obsahuje však v sobě patřičnou vnitřní nejistotu, váhání a náznak jistého šílenství. Ti, kdo si tohohle talentovaného mladíka pamatují jako psychotického yuppíka z Amerického psycha, budou mít radost stejně jako ctitelé předlohy - sedne mu jak milionářský oblek s motýlkem, na který se lepí krásné modelky, tak i batmaní kostým, do kterého Bale nepotřebuje dubla na bojové scény. Dobrou protiváhou mu je sluha Alfréd, v osobě Michaela Cainea, nepostrádající patřičnou dávku britského humoru. Svůj vysoký standard předvádí Morgan Freeman a překvapivě i Liam Neeson dokáže být v drahé roli snesitelný (srovnejte se znuděnou pózou, kterou předváděl ve Skryté hrozbě nebo Království nebeském). Katie Holmes je hlavně na okrasu a na nezvykle nenápadnou roli Garyho Oldmana budete potřebovat druhé zhlédnutí. Kdo je ovšem stylovým záporákem v tom nejlepším slova smyslu, je Cillian Murphy, ještě nedávno vyjukaný zombie-bijec (28 dní poté), dnes démonický Scarecrow. Tady nám roste talent!
Aby té chvály nebylo příliš. Až příliš obyčejně zní hudební téma, na kterém se podíleli společně Hans Zimmer a James Newton Howard, znalí posluchači poznají v mnoha případech jejich starší úspěšná díla. Magická hudba Dannyho Elfmana z Burtonova Batmana je přeci jen jiný zážitek.
. Nic naplat, dva Burtonovy majstrštyky budou jako chiméra procházet nového Batmana ve všech ohledech. Kdo má tyhle verze v malíčku a nekriticky je obdivuje, nechť se připraví na více než zdatného soupeře. Christopher Nolan vrátil Batmanovi šarm a lesk, verze roku 2005 má po všech stránkách bezchybné provedení, navíc přihazuje neotřelý a skvěle zpracovaný pohled na domněle profláklou legendu. A těm, kteří náhodou ještě o tomhle podivném maníkovi v divném oblečku neslyšeli (nebo nechtěli slyšet) - máte největší příležitost se podívat, že i v tom proklínaném prohnilém a naskrz hnusně komerčním Hollywoodu dokáží odvést parádní práci. Podobná věc se stává dvakrát, maximálně třikrát za deset let, tak šup do kina, ať to proboha nepropásnete!
Technická P.S. Film můžete po určitou dobu vidět i na velkém plátně v pražském IMAXu. Samozřejmě pouze 2D a s českými titulky.
Batman začíná
Hrají: Cillian Murphy, Gary Oldman, Christian Bale, Katie Holmes, Ken Watanabe, Liam Neeson, Michael Caine, Morgan Freeman, Rutger Hauer, Tom Wilkinson
Režie: Christopher Nolan
Scénář: Christopher Nolan, David S. Goyer
Hudba: Hans Zimmer, James Newton Howard
Kamera: Wally Pfister
Země a rok výroby: USA 2005
Distributor: Warner Bros ČR.
V kinech od: 14.7.2005