„Na honorářích mi zas nějak moc nezáleží. Nechci žádnej podělanej barák za tři miliony! To bych byl úplně v hajzlu! Místo toho se raději věnuju sbírání komiksů,“ duchaplně prohlásil mexický režisér Guillermo del Toro. I přesto, že jsou to poměrně dost ostrá slova, na Del Torovi se již od narození podepsala tvrdá katolická výchova jeho rodiny. Ovšem to neznamená, že by ho měla poznamenat navždy. Guillermo se už od svých devíti let začal vymykat všemu, co se týká katolicismu – přečetl Frankensteina, miloval filmové horory všeho druhu a po zhlédnutí klasického Texaského masakru motorovou pilou se stal dokonce na kratší dobu vegetariánem a začal konečně točit krátké filmečky. A to byl teprve začátek!
Když Guillermo vystudoval umění, měl několik přednášek o filmu na Guadalajarské univerzitě v Mexiku, začátkem 80. let se stal spoluzakladatelem firmy Necrophia (výroba filmových triků a masek) a zahájil svou kariéru režiséra a producenta v mexické televizi. V Mexiku se také roku 1992 objevil v kinech i jeho první celovečerák – Cronos (u nás známější pod názvem Stroj času – nejde však o adaptaci románu H. G. Wellse). Tento nízkorozpočtový horor o záhadném přístroji, který člověku sice dá věčný život, ale přetvoří ho tak v upíra, obdržel na proslulém festivalu v Cannes cenu kritiků, v Mexiku je dnes kultovním a umožnil Del Torovi splnění jednoho velkého snu – Hollywood!
. Tam Guillermo pronikl přesně v roce 1997 snímkem pod názvem Mimic, hororem o zmutovaných švábech v New Yorku. Mimic však podle slov samotného režiséra není moc zdařilým filmem: „Mimic je jen z části můj film. Měl jsem nějaké rozpory se studiem, pod kterým jsem snímek dělal a to ovlivnilo celou moji práci. Nejvíc mě nasrali tím, že mi zatrhli řadu scén, ale to už je teď stejně jedno. I tak jsem ale za Mimic opravdu rád, protože jsem se díky němu právě něco přiučil o velkých studiích, naučil se pracovat s hollywoodskými herci a také s digitálními efekty.“
Po Mimicu se Del Toro toužící po své filmařské nezávislosti vrátil opět do Mexika. Tam založil další společnost, tentokrát produkční pod názvem Tequila Gang a začal se opět naplno věnovat místnímu filmu. Roku 1998 natočil například další horor Mephistův most a o dva roky později ponuré drama z období španělské občanské války jménem Devil´s Backbone.
Del Torův velkolepý návrat do Hollywoodu se odehrál v roce 2002, když se po Stephenu Norringtonovi ujal pokračování upírské komiksové (Marvel Comics – 1973) řežby Bladea. Blade 2 je pro leckteré fanoušky nejlepším dílem z celé trilogie (Blade, 1998 – Blade:Trinity, 2004) – potřebně krvavý, plný drsných hlášek, černého humoru a neuvěřitelně efektní akce, na které se Del Toro vskutku vyřádil.
Film se navíc z velké časti natáčel v Praze, a tak Guillermo k účasti na projektu přizval i Karla Rodena, který si tu střihl menší (ale patřičně výraznou) roli upírského právníka. Guillermo měl mimochodem natáčet také i třetí závěrečný díl celé bladeovské trilogie (studiu prý předložil jeden ujetý námět, jenž se točil okolo příběhu, ve kterém již upíři definitivně ovládli svět, stavějí jakési koncentrační tábory pro lidi jakožto zásobárny krve a Blade uspořádá jakousi vzpouru ve stylu Spartacuse), ale poté mu do toho něco přišlo (copak asi?), a tak režii přenechal scénáristovi všech tří dílů Davidu S. Goyerovi.
. Onou prací, která Del Torovi narušila plány, byla totiž adaptace jeho nejoblíbenějšího komiksu – Hellboye. Guillermo se kvůli ní vzdal nejenom třetího Bladea, ale dokonce i nabídky k režii Harryho Pottera a vězně z Azkabanu: „Mám Pottera vcelku rád, ale Hellboye mám mnohem raději. Navíc bych to asi zkurvil tím, že bych to udělal až moc temný. Ať to posere někdo jinej, já si rozhodně raději poseru Hellboye,“ tvrdí Del Toro, jehož lásku k Hellboyovi potvrzuje i to, že napsal k jednomu z komiksů předmluvu a samotného tvůrce postavy, komiksového kreslíře a scénáristu Mika Mignolu přizval jako výtvarného poradce i k druhému Bladeovi.
Film Hellboy přišel do kin minulý rok a potěšil jak fanoušky předlohy (i české, neboť roli úhlavního záporáka Rasputina si střihl nikdo jiný než Roden), tak i právě Mignolu: „Je to hodně věrná adaptace. Guillermo zachoval vše, co je v komiksu a hlavní roli obsadil opravdu fantasticky. Ron Perlman je rozený Hellboy! Je to velmi dobrá adaptace a zároveň i velmi dobrý film jako takový,“ říká Mignola a to, že měl film opravdový úspěch (tržby v USA překročily 60 mil. dolarů), potvrzuje i fakt, že Del Toro chystá pokračování: „Ve dvojce půjdeme hlouběji do lesů. Jedničku jsem potřeboval přiblížit i doposud nezasvěceným nekomiksovým divákům, ale dvojka půjde mnohem blíž k předloze. Bude tam mytologie, fanouškům známí záporáci a počítejte s více hororovou atmosférou,“ prohlašuje Del Toro o Hellboyovi 2, jehož natáčení údajně startuje začátkem příštího roku…
Výběrová filmografie:
Hellboy (2004)
Blade 2 (2002)
Devil´s Backbone (2000)
Mephistův most (1998)
Mimic (1997)
Cronos (Stroj času) (1992)