Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

FILMOVÉ ADAPTACE KOMIKSU (16) – DEVADESÁTÁ LÉTA: OD DICKA TRACYHO…

07.09.2006, autor: Tomáš Pekárek

Jestliže Zlatým věkem komiksu byla léta čtyřicátá, tak devadesátá a následující léta jsou zlatým věkem jeho filmových adaptací. Tendence nadále pokračuje a v době psaní této diplomové práce je značný počet dalších filmů ve fázi příprav, případně se již natáčí. Informace týkající se nových titulů a aktuality o stavu výrobního procesu jsou dostupné na některých internetových stránkách, jež se věnují této takřka módní vlně (Zejména Comics2film)




„V čem tkví úspěch současných comicsových zfilmování? Za prvé v technice. Počítačové triky umožnily hrdinům podnikat stejně krkolomné kousky jako v comicsu. Za druhé hraje velkou roli nový pohled na hrdiny – konečně mají vlastní osobnost, nejsou jednoznačně dobří nebo zlí, mají mnohem blíže k obyčejným lidem než k polobohům. Za třetí je důležitá atmosféra – ta dělá z filmů nejen přepis známého a osvědčeného příběhu, ale skutečně novou a neotřelou podívanou“ (Kruml, M.: Hrdinové kresleného světa XI: Tentokrát z masa a kostí. Magazín MF Dnes, 2000, č. 13, s. 15.).

Dalším důvodem bývá natáčení filmů a obsazování rolí znalci a milovníky té které předlohy, kteří na onom příběhu vyrůstali a jako dospělí mají možnost stát se jeho součástí tím, že jej převedou z komiksu do filmu. Stejně tak i komiksová nakladatelství se mnohem víc snaží udržet si alespoň částečnou kontrolu nad průběhem natáčení, aby filmaři nepoškodili reputaci jak série, tak samotného vydavatele.

Dá se říci, že navzdory velkému počtu adaptací, z nichž značná část byly velice ziskové podniky, je procento kvalitativně vyloženě slabých filmů poměrně nízké. Je třeba vzít v potaz, že zmíněná kvalita je myšlena v rámci komerční kinematografie. Filmy pro náročného diváka vycházející z komiksové předlohy bychom mohli spočítat na prstech jedné ruky.

Většinu uvedených sníků mohli naši diváci vidět také v kinech a mnoho hrdinů se v České republice objevilo i na stránkách nějakého magazínu nebo ve vlastním komiksovém vydání.

Rovnou v roce 1990 se na plátna kin vrátil slavný detektiv ve filmu Dick Tracy, režírovaném Warrenem Beattym, který hrál i hlavní roli. Nyní se Dick Tracy objevil poprvé v barevném filmu a je nutno uvést, že na barvu byl kladen snad stejný důraz jako v Batmanovi na temnou atmosféru Gotham City.

Velký podíl na vizuální složce filmu má na Oscara nominovaný kameraman Vittorio Storaro a celková výprava filmu je opravdu vynikající. Tvůrcům se tak podařilo zachytit „ducha“ Gouldova komiksu, přičemž spousta záběrů připomíná právě jednotlivé obrázky z novinového stripu, stejně jako předměty v záběru. Na plechovkách s fazolemi je pouze nápis „Beans“, dolarové bankovky jsou zelené se značkou „$“ na lahvích s pivem vidíme „Beer“ a podobně. Rovněž město, speciálně postavené ve studiu, přechází v dálce do kresleného pozadí.

Vše je ale „vyváženo“ špatným scénářem a málo výraznými hereckými výkony v čele s Beattym a Madonnou v roli barové zpěvačky. Al Pacino byl za svou zápornou roli nominován na Oscara a ze známých herců je možné ve filmu vidět také Dustina Hoffmana. Podoby Tracyho protivníků vycházejí z Gouldova komiksu, a tak jsou herci pod maskou jen stěží rozpoznatelní. Opačně působí Beattyho detektiv, který se originálu téměř vůbec nepodobá. Zejména hranatá brada a orlí nos, tak typické pro Tracyho vzhled, naprosto chybí. Namísto energického odhodlání je jeho postava naplněna únavou (viz Kauffmann, S.: Figures From the Past. New Republic, 1990, č. 203, s. 32.).

„V nejlepších okamžicích film připomíná bavlněné cukrátko, které po úvodní rozkoši vyvolává otázku, proč je taková prázdná věc tolik lákavá. V nejhorších momentech je snímek duchem starého Hollywoodu, který s poukázáním na „tradiční hodnoty“ chce, abychom oslavovali něco, co se nám hnusilo, když to bylo nové“ (Sharrett, Ch.: Film Reviews. Cineaste, 1990, č. 18, s. 51.).

Nevyvážený snímek přesto získal některá ocenění, dva Oscary za výtvarný počin a píseň, ve Velké Británii cenu BAFTA za výpravu.

Text je součástí diplomové práce Tomáše Pekárka Filmové adaptace komiksu, Univerzita Palackého v Olomouci, 2005.





Autor:


Autor článku: Tomáš Pekárek

Související články:


Komiks na stříbrném plátně
10.10.2016 Scooby Doo: Bláznivý crossover televizního seriálu - 60 %
01.06.2016 Terminátor megarecenze (7): Vlčí vetřelec zkazil celý komiks - 0 % - Aktualizováno
02.11.2015 Terminátor megarecenze (6): Chci další sexbombu od Nigela Raynora!






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

Jaký je rozdíl mezi zákeřným sarkasmem a ironií?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!