Postavu Fantoma vymyslel Lee Falk, na stránky novin komiks zavítal poprvé roku 1936. Fantomova dobrodružství se odehrávala střídavě v bengálské džungli a Africe. Postava není koncipována jako jeden nestárnoucí hrdina, ale kostým a tajemství Fantoma se předává z generace na generaci, a tak se pod jeho maskou od třicátých let do současnosti vystřídalo již několik lidí. Kromě novinových stripů má Fantom i svou sešitovou řadu (viz Markstein, D. D.: The Phantom. Don Markstein´s Toonopedia, 12. 10. 2004).
Ve snímku Fantom hraje titulního hrdinu Billy Zane, známější povětšinou ze záporných rolí. Děj se odehrává ve třicátých letech, kdy je již téměř dvě staletí předáváno tajemství Fantoma z generace na generaci. Jeho protivníkem je Xander Drax (Treat Williams), který chce získat neomezenou moc, což se mu může podařit, pokud posbírá čtyři magické lebky. Americký vydavatel pošle svou dceru, aby našla jednu z lebek dříve než Drax.
. Výprava připomíná dobrodružné filmy o Indianu Jonesovi, přičemž herecké výkony svým výrazem nezapadají do zobrazovaného období třicátých let. Zaneovo pojetí Fantoma je v duchu moderního superhrdiny a postrádá určitou naivitu předlohy. Přes všechny výhrady se jedná o lepší průměr, film nenadchne ani neurazí. „Fantom přináší lehký vánek do líbivě staromódního akčního materiálu a vytváří příběh s rychlým tempem.“ (Walker, J.: Halliwell´s Film, Video & DVD Guide. HarperCollins Entertainment, London 2004, s. 683.)
. Rok 1997 započneme donedávna finálním dobrodružstvím gothamského temného rytíře ve filmu Batman a Robin (Pokračování, jehož příběh se odehrává před Burtonovým Batmanem, Batman Begins se natáčí s novými herci a bez režíséra Joela Schumachera, kterého vystřídal Christopher Nolan (Memento)). Režisér Joel Schumacher pojal snímek ještě velkolepěji než předchozí díl, opět zde jsou dva protivníci a tandem Batman a Robin tvůrci rozšířili o novou pomocnici Batgirl.
Herecké obsazení je hvězdné, George Clooney vystřídal Vala Kilmera v masce Batmana a v roli milionáře Bruce Waynea, záporné role doktora Friese/Mr. Freezeho a doktorky Isleyové/Poison Ivy hráli Arnold Schwarzenegger a Uma Thurmanová, postavu Batgirl/Barbary Wilsonové ztělesnila tehdejší oblíbená herečka mladých Američanů Alicia Silverstoneová.
. . Celý příběh je vzhledem k velkému počtu postav poměrně spletitý. Batman a Robin má nápadů hned na několik filmů, jako tomu bylo v případě snímku Batman navždy. Manželka doktora Friese má nevyléčitelnou nemoc, tak ji doktor nechá zmrazit, dokud nebude vynalezen lék. Při přípravě mrazicího stroje se mu stane nehoda, a tak vznikne Mr. Freeze, který musí nosit speciální oblek, který ho bude udržovat v neustálém chladu. Aby chladicí stroj správně pracoval, potřebuje Freeze diamanty, jež se rozhodne ukrást. Batman s Robinem jej polapí a nechají zavřít, ale doktorka Isleyová pomůže Freezemu utéci. Její smrtící alter ego Poison Ivy může zabíjet polibkem. Oba padouši spojí své síly, ale nejprve je musí změřit s Batmanem, Robinem a jejich novou posilou, neteří Waneova komorníka Barbarou alias Batgirl.
. „Fascinující pochmurné vize Tima Burtona byly nahrazeny prázdnými ornamenty bez jakéhokoliv podtextu vyjma prvoplánové vnějškové asociace obsah-forma. Výhrady lze mít i z hlediska dramaturgického. Pokud je toto comicsový film pro „devadesátá léta“, jak se nám snaží namluvit tvůrci filmu, pravda a láska příště těžko zvítězí nad lstí a nenávistí, protože budou jen stěží nerozlišitelné.“ (Hoffman, T.: Batman a Robin. Cinema, 1997, č. 8, s. 46.)
Dalším záporem je upozadění Batmana na úkor ostatních postav, přestože v podání Clooneyho je sympatičtější než v chladné verzi Vala Kilmera. Nejvýraznější a pravděpodobně nejzábavnější postavou je Schwarzeneggerův Freeze. Do typického Batmanova protivníka má daleko, existuje možnost, že by se s ním divák mohl částečně ztotožnit, což se u Batmanových soupeřů moc často nestává.
„Schumacher jednoduše zdvojnásobil ingredience receptu, jenž použil v předchozím případě. Batman a Robin je hlasitější, hloupější a ještě víc se přibližuje kresleným pohádkám pro děti. Vše se utápí v explozích a jiskrách, navíc pseudoumělecký střih znemožňuje divákovi, aby stíhal sledovat jednotlivé souboje.“ (Johnson, B. D.: A Bat out of Hell. Maclean´s, 1997, č. 26, s. 106.)
V případě Batmana a Robina by jistě mohla platit známá fráze, že méně někdy znamená více, které se však tvůrci filmu nehodlali držet. U příležitosti uvedení snímku v našich kinech vyšel speciální výtisk jeho komiksového přepisu. (Batman a Robin. Unicorn Comics, Brno 1997.)
Text je součástí diplomové práce Tomáše Pekárka Filmové adaptace komiksu, Univerzita Palackého v Olomouci, 2005.