. Přesto, že Tima už zná dnes prakticky každý, kdo se o film alespoň trochu zajímá, jako malý se k filmu příliš neměl. Ne, že by ho filmy nebavily, vždyť pravidelně sledoval v televizi animované seriály, horory a béčkové sci-fi o gigantických monstrech, ale mnohem více ho lákala kresba. Narodil se roku 1958 v Burbanku ve státě Kalifornie a rozhodně se nedal považovat za kdovíjak nadané dítě. Škola se mu moc nezamlouvala, rozhodně tedy nepatřil mezi ty nejpilnější žáky ve třídě, a navíc jeho podivínství vedlo k tomu, že byl prakticky celé dětství velkým samotářem. Po dokončení studia na Kalifornském uměleckém institutu začal roku 1979 pracovat jako animátor u Disneyho. Krátce po nástupu se pustil do kreslení, konkrétně do práce na animáku The Fox and the Hound o jednom malém lišákovi. Ten mu však začal brzy lézt na nervy, a tak se Tim rozhodl pro zcela vlastní tvorbu. Výsledkem jeho snažení se roku 1982 stal působivý černobílý animáč s názvem Vincent, pocta jeho oblíbenci, hororové legendě Vincentu Priceovi a zároveň i silně autobiografické dílko popisující Burtonovo samotářské mládí. Černobílou podobu dostal i jeho první hraný snímek Frankeweenie (1984), poměrně morbidní dětská parafráze na klasického Frankensteina, v níž si jistý kluk oživí svého čtyřnohého miláčka podobně jako dr. Frankenstein své lidské monstrum. Frankeweenie běžel na speciálním Disneyho televizním kanále pro děti, a jak již bylo řečeno, na ty malé caparty to bylo zkrátka moc morbidní…
. Všechno je jednou poprvé, Time.
První Burtonův celovečerák spatřil světlo světa léta páně 1985. Jmenoval se Pee-Wee´s Big Adventure (Pee-Weeho velké dobrodružství) a popisoval putování Pee-Weeho Hermana (ztvárnil ho Paul Reuben, tehdejší veleúspěšný televizní bavič) za jeho milovaným kolem, jež mu kdosi ukradl. Patřičně šílené a zábavné dobrodružství mělo v USA úspěch u diváků i u kritiků, a proto se Tim mohl s opět o něco volnější rukou pustit do dalších projektů. Konkrétně na loutkový komediální horor Nightmare Before Christmas (Noční můra o Vánocích, 1987), na kterém se sice podílel jen jako autor námětu a producent (režie se ujal Henry Sellick), přesto je však tento dnes již kultovní snímek připisován jen a jen jemu (o čemž svědčí i fakt, že u nás ho koupíte pod názvem Ukradené Vánoce Tima Burtona). Na plátna kin se Burton vrátil v osmdesátém osmém, kdy publiku představil svou hororovu komedii Beetlejuice s Michael Keatonem v titulní roli „vymítače lidí“, jehož prací je vypuzování živých lidí z domů, kde stále ještě „žijí“ duchové. Černá komedie se opět setkala s vřelým přijetím a Burtonova pověst originálního filmového baviče patřičně zesílila. A to natolik, že Tim dostal nabídku, jež se nemůže a vlastně ani nedá odmítnout. Prostě a jednoduše dostal do rukou nikoho menšího než Batmana.
První Burtonův celovečerák spatřil světlo světa léta páně 1985. Jmenoval se Pee-Wee´s Big Adventure (Pee-Weeho velké dobrodružství) a popisoval putování Pee-Weeho Hermana (ztvárnil ho Paul Reuben, tehdejší veleúspěšný televizní bavič) za jeho milovaným kolem, jež mu kdosi ukradl. Patřičně šílené a zábavné dobrodružství mělo v USA úspěch u diváků i u kritiků, a proto se Tim mohl s opět o něco volnější rukou pustit do dalších projektů. Konkrétně na loutkový komediální horor Nightmare Before Christmas (Noční můra o Vánocích, 1987), na kterém se sice podílel jen jako autor námětu a producent (režie se ujal Henry Sellick), přesto je však tento dnes již kultovní snímek připisován jen a jen jemu (o čemž svědčí i fakt, že u nás ho koupíte pod názvem Ukradené Vánoce Tima Burtona). Na plátna kin se Burton vrátil v osmdesátém osmém, kdy publiku představil svou hororovu komedii Beetlejuice s Michael Keatonem v titulní roli „vymítače lidí“, jehož prací je vypuzování živých lidí z domů, kde stále ještě „žijí“ duchové. Černá komedie se opět setkala s vřelým přijetím a Burtonova pověst originálního filmového baviče patřičně zesílila. A to natolik, že Tim dostal nabídku, jež se nemůže a vlastně ani nedá odmítnout. Prostě a jednoduše dostal do rukou nikoho menšího než Batmana.
. Nehraj si s těmi nůžkami, Time!
Netopýří muž vlétl na plátna kin roku 1989 a přes veškeré problémy, které doprovázely jeho vznik (Burton si např. musel doslova vybojovat obsazení Michaela Keatona do hlavní role či finále snímku natočit v klasickém „hollywoodském stylu“, kdy se tak Joker stává zároveň i vrahem Wayneových rodičů), se první díl plánované série stal hitem. Jen v amerických kinech vydělal 251 milionů dolarů a z celého světa pak vyždímal úctyhodných 413 melounů. Studiu Warner Bros. se tedy spolupráce s Timem znamenitě vyplatila, a tak se dalo očekávat, že mu bude nabídnuta i režie netopýřího pokračování. To se nakonec také stalo, ale ještě předtím si Burton odskočil k jednomu nenápadnému projektu, ponuré pohádce o samotářském chlapci, jenž má místo prstů nůžky. Střihoruký Edward se prostříhal do kinosálů v roce 1990 a stal se prvním snímkem budoucí veleúspěšné dvojky Tim Burton/Johnny Depp. Právě Depp si střihl titulní roli opuštěného klučiny, který svým osamělým životem opět lehce připomíná Burtonovo dětství. Burtonovská krasojízda nekončila ani po Edwardovi. Jak již zde bylo řečeno, Tim dostal nabídku na režii batmanovského pokračování. Nechtěl se však už potýkat se sebemenším zasahováním do své práce ze strany producentů, a tak stanovil jednoduchou podmínku: „Pokračování natočím jen tehdy, když budu mít absolutní svobodu.“ To se nakonec také stalo, studio Burtonovi na tuto podmínku přistoupilo a Tim se tak s radostí pustil do práce. Nechal si od Daniela Waterse napsat scénář přímo na tělo (plný bizarních postav, kritiky tehdejší společnosti, atd.) a natočil to, co natočil. Zkrátka a jednoduše – roku 1992 spatřili diváci na stříbrném plátně jednu z nejlepších komiksových adaptací vůbec. Bizarní, temnou a v mnoha momentech naprosto úchvatnou podívanou s názvem Batman se vrací.
Netopýří muž vlétl na plátna kin roku 1989 a přes veškeré problémy, které doprovázely jeho vznik (Burton si např. musel doslova vybojovat obsazení Michaela Keatona do hlavní role či finále snímku natočit v klasickém „hollywoodském stylu“, kdy se tak Joker stává zároveň i vrahem Wayneových rodičů), se první díl plánované série stal hitem. Jen v amerických kinech vydělal 251 milionů dolarů a z celého světa pak vyždímal úctyhodných 413 melounů. Studiu Warner Bros. se tedy spolupráce s Timem znamenitě vyplatila, a tak se dalo očekávat, že mu bude nabídnuta i režie netopýřího pokračování. To se nakonec také stalo, ale ještě předtím si Burton odskočil k jednomu nenápadnému projektu, ponuré pohádce o samotářském chlapci, jenž má místo prstů nůžky. Střihoruký Edward se prostříhal do kinosálů v roce 1990 a stal se prvním snímkem budoucí veleúspěšné dvojky Tim Burton/Johnny Depp. Právě Depp si střihl titulní roli opuštěného klučiny, který svým osamělým životem opět lehce připomíná Burtonovo dětství. Burtonovská krasojízda nekončila ani po Edwardovi. Jak již zde bylo řečeno, Tim dostal nabídku na režii batmanovského pokračování. Nechtěl se však už potýkat se sebemenším zasahováním do své práce ze strany producentů, a tak stanovil jednoduchou podmínku: „Pokračování natočím jen tehdy, když budu mít absolutní svobodu.“ To se nakonec také stalo, studio Burtonovi na tuto podmínku přistoupilo a Tim se tak s radostí pustil do práce. Nechal si od Daniela Waterse napsat scénář přímo na tělo (plný bizarních postav, kritiky tehdejší společnosti, atd.) a natočil to, co natočil. Zkrátka a jednoduše – roku 1992 spatřili diváci na stříbrném plátně jednu z nejlepších komiksových adaptací vůbec. Bizarní, temnou a v mnoha momentech naprosto úchvatnou podívanou s názvem Batman se vrací.
. Pozor, Time! Mars útočí!
Batman se vrací zaznamenal sice o něco menší komerční úspěch než jeho předchůdce, přesto však byla Burtonovi nabídnuta i režie třetího dílu. Těžko říct, jak by Batman navždy dopadl právě v jeho podání, ale jisté je, že nejspíš o něco originálněji než v podání pana Schumachera. Joela Schumachera. Od netopýra se Burton v roce 1994 přesunul k „nejhoršímu režisérovi na světě“ a stvořil autobiografický černobílý snímek Ed Wood, na němž úspěšně pokračovala spolupráce s Johnnym Deppem, jenž přesvědčivě ztvárnil hlavního hrdinu Eda Wooda, režiséra, který si liboval v ujetých sci-fi hororech. Tuto lásku s ním ovšem sdílel i samotný Burton, jehož další film se stal poctou právě takovýmto šílenostem z padesátých a šedesátých let, kde se to přerostlým hmyzem či zmutovanými příšerami jenom hemžilo. V Burtonově Mars útočí! (1996) se to konkrétně hemžilo psychopatickými marťany, kteří bezdůvodně napadli planetu Zemi a rozhodli se ji nekompromisně ovládnout. Sympaticky ulítlé sci-fi komedii se nedostalo tolika ovací jako předchozím Burtonovým snímkům, přesto však potvrdila jeho pozici prakticky nezávislého tvůrce, jenž přes veškerá hollywoodská lákadla zůstává i nadále originální, resp. věrný svému stylu. Tuto pozici Burton ještě obhájil roku 1999, kdy světu představil brilantní Ospalou díru. Okouzlující retro-horor s Deppem v hlavní roli detektiva, který v titulní vesnici vyšetřuje vraždy točící se okolo záhadného bezhlavého jezdce, si ihned po úspěšné premiéře získal srdce mnoha filmových fandů. Na ty zapůsobila Ospalá díra jako svěží závan. Svěží závan staromódních hororů, jež neumí nikdo (!) převést na plátno tak působivě a přesvědčivě jako Tim Burton.
Batman se vrací zaznamenal sice o něco menší komerční úspěch než jeho předchůdce, přesto však byla Burtonovi nabídnuta i režie třetího dílu. Těžko říct, jak by Batman navždy dopadl právě v jeho podání, ale jisté je, že nejspíš o něco originálněji než v podání pana Schumachera. Joela Schumachera. Od netopýra se Burton v roce 1994 přesunul k „nejhoršímu režisérovi na světě“ a stvořil autobiografický černobílý snímek Ed Wood, na němž úspěšně pokračovala spolupráce s Johnnym Deppem, jenž přesvědčivě ztvárnil hlavního hrdinu Eda Wooda, režiséra, který si liboval v ujetých sci-fi hororech. Tuto lásku s ním ovšem sdílel i samotný Burton, jehož další film se stal poctou právě takovýmto šílenostem z padesátých a šedesátých let, kde se to přerostlým hmyzem či zmutovanými příšerami jenom hemžilo. V Burtonově Mars útočí! (1996) se to konkrétně hemžilo psychopatickými marťany, kteří bezdůvodně napadli planetu Zemi a rozhodli se ji nekompromisně ovládnout. Sympaticky ulítlé sci-fi komedii se nedostalo tolika ovací jako předchozím Burtonovým snímkům, přesto však potvrdila jeho pozici prakticky nezávislého tvůrce, jenž přes veškerá hollywoodská lákadla zůstává i nadále originální, resp. věrný svému stylu. Tuto pozici Burton ještě obhájil roku 1999, kdy světu představil brilantní Ospalou díru. Okouzlující retro-horor s Deppem v hlavní roli detektiva, který v titulní vesnici vyšetřuje vraždy točící se okolo záhadného bezhlavého jezdce, si ihned po úspěšné premiéře získal srdce mnoha filmových fandů. Na ty zapůsobila Ospalá díra jako svěží závan. Svěží závan staromódních hororů, jež neumí nikdo (!) převést na plátno tak působivě a přesvědčivě jako Tim Burton.
. Nové tisíciletí, staronový Tim.
Do nového tisíciletí vstoupil Burton poměrně nezvyklým způsobem. Natočil totiž remake klasické Planety opic (2001). Na film, který je řemeslně zvládnutý na výbornou, se přesto snesla vlna kritiky za to, že původnímu snímku nesahá ani po paty. Jenomže to bohužel někteří kritici nepochopili Burtonův záměr. Jeho Planeta opic totiž nebyla remakem v tom pravém slova smyslu, neboť Tim zkrátka látku převyprávěl po svém a navíc, na rozdíl od originálů, i mnohem blíže k samotné knižní předloze. Fakt, že se jedná o Burtonův dosud nejhollywoodštější celovečerák, ovšem vyvrátit nelze. Do starých kolejí se Tim nevrátil ani ve svém dalším počinu, Velké rybě z roku 2003. Fantaskní dojemné drama slavilo zasloužený úspěch, ale i tak se rozhodně nedá považovat za klasickou „burtonovku.“ K té se Tim vrátil víceméně až svým bizarním hitem Karlík a továrna na čokoládu a loutkovou hororovou pohádkou Mrtvá nevěsta. Tyto projekty vznikly v roce 2005 a na obou se výrazně podílel opět Johnny Depp. V Karlíkovi ztvárnil hlavní roli vyšinutého pana Wonky a v Nevěstě zase věnoval svůj hlas a podobu loutkovému hrdinovi jménem Victor. Tím ale tandem Burton-Depp zdaleka nekončí. Již příští rok totiž přijde do kin hororový muzikál s názvem Sweeney Todd vyprávějící o psychopatickém holiči (Depp), jenž koncem 19. století v Londýně vraždí své oběti břitvou a jeho žena z nich poté dělá masové pochoutky do svého obchodu. Moc šílené? Možná. Ale když se toho ujme režisér, jakým je Tim Burton, bude to jednoznačně i jedna z největších filmových událostí roku. Tečka.
Do nového tisíciletí vstoupil Burton poměrně nezvyklým způsobem. Natočil totiž remake klasické Planety opic (2001). Na film, který je řemeslně zvládnutý na výbornou, se přesto snesla vlna kritiky za to, že původnímu snímku nesahá ani po paty. Jenomže to bohužel někteří kritici nepochopili Burtonův záměr. Jeho Planeta opic totiž nebyla remakem v tom pravém slova smyslu, neboť Tim zkrátka látku převyprávěl po svém a navíc, na rozdíl od originálů, i mnohem blíže k samotné knižní předloze. Fakt, že se jedná o Burtonův dosud nejhollywoodštější celovečerák, ovšem vyvrátit nelze. Do starých kolejí se Tim nevrátil ani ve svém dalším počinu, Velké rybě z roku 2003. Fantaskní dojemné drama slavilo zasloužený úspěch, ale i tak se rozhodně nedá považovat za klasickou „burtonovku.“ K té se Tim vrátil víceméně až svým bizarním hitem Karlík a továrna na čokoládu a loutkovou hororovou pohádkou Mrtvá nevěsta. Tyto projekty vznikly v roce 2005 a na obou se výrazně podílel opět Johnny Depp. V Karlíkovi ztvárnil hlavní roli vyšinutého pana Wonky a v Nevěstě zase věnoval svůj hlas a podobu loutkovému hrdinovi jménem Victor. Tím ale tandem Burton-Depp zdaleka nekončí. Již příští rok totiž přijde do kin hororový muzikál s názvem Sweeney Todd vyprávějící o psychopatickém holiči (Depp), jenž koncem 19. století v Londýně vraždí své oběti břitvou a jeho žena z nich poté dělá masové pochoutky do svého obchodu. Moc šílené? Možná. Ale když se toho ujme režisér, jakým je Tim Burton, bude to jednoznačně i jedna z největších filmových událostí roku. Tečka.
Výběrová filmografie:
Mrtvá nevěsta (2005)
Karlík a továrna na čokoládu (2005)
Velká ryba (2003)
Planeta opic (2001)
Ospalá díra (1999)
Mars útočí! (1996)
Ed Wood (1994)
Batman se vrací (1992)
Střihoruký Edward (1990)
Batman (1989)
Beetlejuice (1988)
Pee-Weeho velké dobrodružství (1985)