Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

Sin City: Filmový komiks nebo komiksový film? (4)

11.10.2013, autor: HOST

Každý týden v pátek si počtěte neoformalistickou analýzu o hříšném městě Sin City, které si můžete vychutnat buď v komiksu nebo ve filmu.




Příprava projektu a předprodukční fáze filmu

Celý projekt filmu, je založen na několikadílné výtvarně-literární předloze grafické novely Sin City, která se stala mezi fanoušky devátého média moderní legendou. Látka Sin City byla již od svého prvního vydání pod záštitou nakladatelství Dark Horse (první příběh Drsný sbohem byl vydán v roce 1991) viděna mnohými jako potenciálně velmi úspěšný film. Miller však všem lukrativním nabídkám zatvrzele odolával, zejména po zklamání, které mu filmový průmysl přinesl při spolupráci na projektech Robocop 2 a 3, kde byla zcela přetvořena jeho původní tvůrčí koncepce. Jeho zatvrzelost zřejmě tkvěla zejména ve strachu z opakování se stejných problémů. Velmi zajímavé je z těchto důvodů v případě Sin City i samotné pozadí vzniku filmového projektu.

Robert Rodriguez jako nekonvenční autor, nezávislý na studiové produkci, využil pro získání Millerova autorského požehnání netradiční postup. Aby získal jeho pozornost, nabídl mu zkušebně natočit jednu z povídek - Zákazník má vždy pravdu, pro lepší ilustraci své autorské vize a zpracování. Již pro tento projekt v předprodukční fázi, se podařilo Rodriguezovi obsadit do hlavních rolí Joshe Hartnetta a Marley Shelton. Miller byl pozván na natáčení, které včetně střihu proběhlo v jednom dni, pod vedením do techniky velmi zapáleného a tak i dobře vybaveného Rodrigueze.

Robert, sám fanoušek předlohy, měl vizi zachovat výtvarnou stránku svého filmu věrnou původní estetice Millerovy grafické novely. Prohlašoval dokonce, že film nechce koncipovat jako další adaptaci, ale skutečný překlad komiksu do filmové řeči. I proto nenalezneme v titulcích žádnou zmínku o tvůrcích scénáře. Jako technické provedení, které by tento převod umožnilo, pak zvolil green-screen.

Natáčení i výsledná podoba této krátké povídky Franka Millera svým ztvárněním i obsazením nadchla. Rozhodl se tedy dát projektu své autorské svolení a navíc se na natáčení i podílet. Tento krátký snímek se ukázal být natolik povedený, že byl ve scénáři doplněn o další scénu, a ve finále byl použit jako úvodní a závěrečná sekvence celovečerního filmu. Také zafungoval jako netradiční předprodukční lákadlo pro budoucí herecké obsazení Sin City. Tak se podařilo, že na natáčení přislíbil účast ansámbl se jmény skutečně hvězdného formátu: Bruce Willis, Jessica Alba, Mickey Rourke, Cliwe Owen, Benicio Del Toro, Eljah Wood a další.

Tento pro Hollywood nestandardní předprodukční postup však není od Rodrigueze až tak překvapivý. Pro využití neortodoxních postupů nejen při režii, ale i produkci filmů, je ve filmových kruzích velmi dobře znám. Již v 90. letech si po předchozích úspěších založil vlastní produkční společnost Los Hooligans Productions, která produkuje snímky a projekty Roberta Rodrigueze od svého založení až do současnosti i přesto, že již mezitím stihla změnit svůj název na Troublemaker Studios.

Při předprodukci Sin City, kdy se však rozhodl do projektu na postu co-director zahrnout i Franka Millera, nastal v jednání ze strany Producers Guild of America (dále jako PGA) zásadní problém, který vyústil až v Rodriguezovo vystoupení z unie a produkci mimo zaběhnutý systém amerických filmových odborů. Byl tak po Georgi Lucasovi jediným americkým režisérem, kterému se podařilo samostatně mimo hollywoodský unijní systém točit úspěšné velkorozpočtové filmy. Projekt Sin City byl nakonec realizován v koprodukci Dimension Films34 a Troublemaker studios, v režijní spolupráci Roberta Rodrigueze a Franka Millera. Pro natočení některých scén byl jako konzultant přizván i Rodriguezův přítel Quentin Tarantino, se kterým Robert pracoval za svou kariéru již mnohokrát.



Výroba filmu a jeho začlenění do širších produkčních rámců

Do scénáře snímku byly zpracovány tři delší příběhy z Millerovy série Sin City: Drsný sbohem, Ten žlutejparchant a Velká tučná zabijačka. Ty byly doplněny krátkým již v předprodukční fází natočeným materiálem sekvence Zákazník má vždy pravdu, jejíž námět pochází ze sbírky kratších, příběhově nesouvisejících povídek. Samotné natáčení, bylo uskutečněno pomocí techniky green-screen (viz výše), která umožnila minimální náklady na samotné natáčení a velký technický i finanční důraz na postprodukci. Ve scénách byli herci za použití pouze reálných rekvizit a omezeného množství kulis nasnímáni proti zelenému pozadí. Tyto záběry byly následně digitálně upravovány právě do autory zamýšlené podoby neo-noirové estetiky. Důrazem byl kladen na umocnění pro komiks typické schematičnosti v jednotlivých záběrech.

Dle z natáčení dostupných informací Rodriguez s Millerem společně připravovali přímo materiál původního komiksu do podoby scénáře. Následně Rodriguez jako režisér/ kameraman/ střihač i sound designer v jedné osobě začal, ve spolupráci s autorem samotným, často při natáčení samotný komiks používat36 namísto obvyklého storyboardu.Tento postup nebýval obvykle při natáčení komiksových adaptací využíván. I přesto ale Sin City z tohoto pohledu započalo jistý kinematografický trend, který podobný postup úspěšně využívá i u dalších snímků s předlohou v komiksu. Využití obdobných technik natáčení inspirovalo následně Millera samotného, který mnoho z těchto postupů využil při natáčení filmu Spirit. Dalším režisérem, který byl touto inovací ovlivněn, byl i Zack Snyder, který dokonce samotného Roberta Rodrigueze prohlašuje za režiséra, který otevřel natočením Sin City a svou věrností předloze dveře pro nový způsob tvorby komiksových adaptací.

Právě v kontextu natáčení s pomůckou komiksu jako storyboardu můžeme vidět další rovinu intermediality Sin City. Tak se, jak vidno, nerozkládá jen v dimenzi samotného filmového textu, je již součástí samotné jeho přípravy a tvorby. Nejen, že samotný výsledný formát je vytvořen přetvořením kinematografických a malířských- grafických technik do postupů kombinovaných, ale i samotný vývoj projektu byl s tímto postupem spjat.

Faktografie uvedení snímku, jeho život po premiéře

124 minut dlouhý snímek s americkou premiérou 28. března 2005, který na svém domácím USA trhu obdržel R-rating, měl rozpočet 40 milionů dolarů a stal se svým celosvětovým výdělkem 158 753 820 dolarů 123. nejúspěšnějším snímkem všech dob.

Tento finanční úspěch vyústil v přípravu pokračování, Sin City 2, které bude čerpat ze zbylých příběhů z Basin City. Projekt je bohužel během své realizace poznamenán mnohými průtahy a tak je v současné chvíli nejasné, kdy bude dokončen.

Sin City se následně po svém úspěchu v kinech objevilo i na DVD nosičích, v distribuci Buena Vista Home Entertainment ve Spojených státech již 16. srpna 2005, tedy 4 měsíce po své premiéře. Kromě DVD, které obsahovalo kromě filmu i obvyklé bonusové materiály, byl vytvořen i tzv. extended cut, ve kterém byl film zpracován do zcela odlišné podoby. Byl rozdělen na jednotlivé povídky, které byly obohaceny O některé záběry, které verze v kinech neobsahovala. Jednotlivé příběhy byly od sebe odděleny pasážemi titulků, čímž vznikla iluze 4 krátkých filmů. Tato podoba snímku byla uvedena na DVD formátu 13. prosince 2005 a následovala ji edice sběratelská, která obsahovala obě verze filmu. Na formátu Blu-ray se Sin City objevilo 21. dubna 2009.

S nímek obdržel mnoho nominací a cen, spíše ale v kategoriích, kterým není věnováno tolik pozornosti. Jedná se zejména o ceny za vedlejší herecké výkony a za technické zpracování. Z množství festivalových 1 výročních cen rozličných institucí jmenujme například cenu americké Akademie pro sci-fi, fantasy a hororové snímky za rok 2006 v kategorii thrillery/akční/dobrodružné filmy. Dále snímek získal například cenu Asociace filmových kritiků Austinu,43 Asociace filmových kritiků Ohio44 i Asociace filmových kritiků Chicago.45 V neposlední řadě bych chtěla poukázat také na úspěch snímku na festivalu v Cannes, kde byl Robert Rodriguez oceněn za technické zpracování vizuální podoby snímku.46 Za zajímavost můžeme považovat i to, že mezi dalšími bylo Sin City v roce 2006 nominováno i na Českého lva a to v kategorii Nejlepší zahraniční film.47

Text pochází z bakalářské práce Sin City: Město hříchu, grafická novela filmového plátna autorky Terezy Bajerové, obhájené na Masarykově univerzitě, Filosofické fakultě, v Brně roku 2011, dostupné online. Kopírování a další šíření práce je povoleno pouze po souhlasu autorky. Redakčně upraveno.




Autor:


Autor článku: HOST

Související články:


Komiks na stříbrném plátně
10.10.2016 Scooby Doo: Bláznivý crossover televizního seriálu - 60 %
01.06.2016 Terminátor megarecenze (7): Vlčí vetřelec zkazil celý komiks - 0 % - Aktualizováno
02.11.2015 Terminátor megarecenze (6): Chci další sexbombu od Nigela Raynora!






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!