Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

STRUČNÁ HISTORIE ITALSKÉHO KOMIKSU 1881-1990 (7)

24.01.2011, autor: Zarkoff

V sedmdesátých letech veřejnost již definitivně přijala komiksy jako jeden z uměleckých žánrů. Stoupá počet komiksových setkání, diskusí a výstav.




K nejznámějším patří: Salone Internazionale dei Comics di Lucca, Salone dell’umorismo di Bordighera, Mostra Internazionale dei Cartoonist di Rapallo, Trevisocomics, 3 Giornate del Fumetto di Genova, 96 Ore del Fumetto A.N.A.F. di Bologna atd. Roku 1974 vznikl v městečku Sansepolcro (okres Arezzo) ústav INDIM, neboli Istituto Nazionale per la Documentazione sull‘Immagine.

Některé tradiční italské komiksové časopisy, jako Corriere dei Piccoli nebo katolický Il Giornalino) změnily na přelomu 60. a 70. let formát a převzaly vzhled francouzských týdeníků „pro celou rodinu“ (Tintin, Spirou, Pif), tj. staly se z nich barevné časopisy tištěné na lesklém papíře, které otiskovaly komiksy na pokračování i kompletní komiksové příběhy, doplněné nejrůznějšími články, soutěžemi apod.

Nejrozšířenějším „rodinným týdeníkem“ té doby byl časopis Corriere dei Ragazzi (1972-1976), který publikoval některé francouzské série (například Lucky Luke, Dan Cooper, Michel Vaillant, Comanche) a řadu původních komiksů italských autorů (Battaglia, Bonvi, Di Gennaro, Manara, Micheluzzi, Nidasio, Pratt, Tacconi, Toppi, Uggeri), kteří pracovali převážně podle scénářů Mino Milaniho a Alfreda Castelliho.

Komiksový trh zažíval v 70. letech nebývalý rozkvět. Komiksové publikace v těch letech lze rozdělit zhruba do šesti hlavních proudů: vycházely časopisy „pro náročné“ (Linus, Eureka, Il Mago), komiksy temné série a komiksy erotické, „populární“ týdeníky (Intrepido, Skorpio, Lancio Story), „rodinné týdeníky“, „bonelliovské“ série a konečně i superhrdinské komiksy od firmy Marvel, které vydávalo nakladatelství Editoriale Corno.

Začátkem sedmdesátých let seznamoval Linus své čtenáře s nejnovější francouzskou produkcí, která se soustřeďovala kolem nakladatelství Les Humanoïdes Associées. Po roce 1974 přibývalo příloh Linusu do té míry, že nakonec vznikl nový časopis Alter Linus (a v roce 1977 pak časopis Alter Alter), ve kterém se objevovaly avantgardní a tendenční práce, kdežto původní Linus se postupně orientoval na komiksy humoristické a satirické.

Tak jako šedesátá léta charakterizovaly „černé“ komiksy, tak v sedmdesátých letech převládly komiksy vědeckofantastické. Tento žánr se však v Evropě značně lišil od klasické americké a technologicky zaměřené sci-fi; fantastické téma na našem kontinentu často doprovází vyhraněná sociální či politická idea a zásadní roli zde také hraje grafické zpracování.

Generace italských komiksových autorů, která v těch letech nastupovala, se inspirovala fantastickým světem francouzských autorů, avšak byla rovněž silně ovlivněna americkým undergroundem, zejména osobou Roberta Crumba, jehož komiksy Linus pravidelně publikoval.

Roku 1976 se v časopisech Il Mago a Linus objevily práce Filippa Scòzzariho (*1946). Východiskem řady Scòzzariho příběhů i komiksů následujícího desetiletí, jež se stalo nejproduktivnějším obdobím italského komiksu, je jízlivý cynismus, s nímž se jeho hrdinové vyrovnávají s provokativně zoufalými životními podmínkami. V roce 1977 Scòzzari a Pazienza společně s Massimem Mattiolim, Stefanem Tamburinim a Taninem Liberatore založili výstřední a provokační, buřičský a násilnický, výlučně komiksový časopis Cannibale (obr.vlevo); kvalita jeho komiksů si v ničem nezadala s nejlepšími a nejproslulejšími francouzskými produkty. Měsíčník Cannibale vycházel v letech 1977 až 1979; celkem vyšlo jen 13 čísel.

Časopis Cannibale reprezentoval jistý typ alternativní kultury. Nejcharakterističtějším komiksem, který otiskl, byl pravděpodobně RanXerox (obr. vlevo) autorů Tamburiniho (obr. vlevo) a Liberatore (obr. vlevo), který sám sebe v prvních epizodách označoval za „Komiks plný bezdůvodného násilí“.

Mattioli (obr. vpravo), který předtím kreslil sérii Pinky pro katolický časopis Il Giornalino, vytvořil ve druhé polovině 70. let první kruté epizody krvavých parodií Joe Galaxy a Squeak the Mouse (obr. vpravo), které si braly na mušku konzumní vědeckofantastické, policejní a pornografické filmy; v dalších letech se tyto jeho komiksy staly skutečnými komiksy „kultovními“.

Dalším významným autorem, jehož grafická invence mu zaručuje prvořadé postavení mezi autory té doby, je Andrea Pazienza (1956-1988; obr. vlevo). Osobním východiskem jeho tvory se stala série Penthotal (obr. vlevo), kterou od roku 1977 otiskoval časopis Alter Alter. Komiks nemá příběh; jde o koláž náhodně narativních fragmentů, které jsou seřazeny na základě volných asociací a rytmických a grafických úvah. Jeho četba vyžaduje mentální gymnastiku umožňující přeskakovat mezi nejrůznějšími žánry; je ovšem bohatě odměněna ironií, která vyzařuje i z nejtemnějších sekvencí série, a kouzlem nepřetržité řady grafických nápadů.

Roku 1978 Pazienza a další autoři založili politický satirický týdeník Il male (Zlo; obr. vlevo). Pazienza do něj přispíval kresbami, krátkými i delšími příběhy určenými širším vrstvám čtenářů. Společným jmenovatelem všech těchto prací je kromě skvělého grafického provedení Pazienzova schopnost ukázat humornou (ale i dramatickou) stránku každodenních situací, zejména příhody ze života studentů či bývalých studentů té doby. Souhrn Pazienzových krátkých příběhů je nejlepším historickým a sociologickým dokumentem o životě koncem sedmdesátých let. Řadu z nich vytvořil pod vlivem drog, které pravidelně požíval a které také pravděpodobně způsobily jeho smrt.




Autor:


Autor článku: Zarkoff

Související články:


Italský komiks
02.01.2017 Mandrake the Magician: Nejslavnější kouzelník
07.11.2016 Italský katolický komiksový časopis Vítězství
20.01.2014 Italský komiks (7): Další významné tituly






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!