Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

Filmový Superman (5) Typologické proměny Supermana

24.08.2012, autor: Žaneta Zouharová

Kapitola o proměnách hlavního hrdiny pojednává o zpracování charakteru postavy. Tvůrci adaptací přistupovali k této otázce odlišně a osobnost Clarka Kenta a Supermana je zpracovávána stejně originálně jako vše ostatní ve vybraných dílech.




Rok 1978 byl v této problematice zlomovým, modro červený dres oblékl tehdy neznámý Cristopher Reev (1952- 2004). Svým charismatem dal postavě cizince z jiné planety lidskost. Superman v jeho podání je vzorem pro všechny ostatní představitele a tvůrce, protože určil to, jak Superman opravdu vypadá, když vystoupí z komiksu a ožije. Z tohoto důvodu, je dále v práci užíváno označení Reevův Superman pro filmy, kde je hlavním představitelem hrdiny Christopher Reeve. Seriál Lois & Clark: The New Adventures of Superman 1993-1997 je unikátní v tomto, že je zde postava Supermana zpracována naprosto odlišně než ve všech ostatních vybraných adaptacích. Superman zde má více lidských vlastností a Clark Kent není takový nešika. Zatím co Reevův Superman nemá problém s přijetím do Daily Planet, Dean Cain, představitel Supermana ve výše zmíněném seriálu, to tak jednoduché nemá. Musí bojovat o to, aby dostal práci, po příjezdu do města bydlí v nevzhledném hotelovém pokoji a teprve postupně získá vlastní byt. Hovoří se svými pozemskými rodiči o svých starostech, na začátku má pochybnosti o tom, kdo skutečně je. Řeší také problém, jestli využít moc ve svůj prospěch. Tento Superman, v podání Deana Caina, je divákovi bližší než všichni ostatní díky tomu, že se potýká i se všedními problémy. Nepůsobí jako nadčlověk, kterého se běžné starosti netýkají.

Důležitou součástí filmu i seriálu je vztah Supermana a Lois Lane. Clarkovi se hned zalíbí, ale zkušená reportérka bere nováčka jako venkovského balíka, který jí nestojí za řeč. Zatímco Supermana miluje, protože je rozhodný a tajemný hrdina. Televizní seriál má propracovanější mezilidské vztahy a povahy hlavních hrdinů. Díky tomu, že se jedná o příběh na pokračování, máme více času hrdiny poznat a je prostor pro postupný vývoj postav, mohou se lépe vyrovnat s osobními problémy. Seriály a filmy jsou vyráběny jako dobrodružná a akční podívaná, ve filmu tedy akce zabírá velkou část děje a není tolik místa pro psychologické propracování postav, zmíněný seriál má 87 epizod, je zde tedy dostatek prostoru jak pro scény akční, tak i pro scény z osobního života hrdinů. Lois Lane v Reevově Supermanovi II. nebyla schopna unést, že Clark Kent je vlastně Superman, a tak jí tuto informaci vymazal. Seriálová Lois v Lois & Clark: The New Adventures of Superman se nejdříve do Clarka zamiluje a pak teprve sama zjistí, že je Superman. Kromě toho, že divák sleduje záchranu lidí v různých nebezpečných situacích a zabraňování katastrofám, zároveň vidí, že Lois Lane není pouze aktivní reportérka se slabostí pro Supermana, a Clark Kent je člověk, který si umí prosadit svůj názor, má vlastní styl a nechová se neohrabaně a hloupě jako v podání Christophera Reeva, který má více propracovanou roli Supermana. Hlavní hrdina se ve filmu Superman III. setká se svou láskou ze střední školy Lanou Langovou, Lana na rozdíl od Lois má raději Clarka než Supermana. V tomto díle od režiséra Richard Lester Clark Kent není ztvárněn tolik jako nešika, na rozdíl od předchozích dvou zpracování, a je tu více prostoru pro tuto identitu hrdiny, která představuje Supermana jako obyčejného člověka.

Superman Returns (2006) v podání Brandona Routha má podobu dokonalého a lidskými vlastnostmi příliš neovlivněného hrdiny. Film byl věnován památce Christophera Reeve a jeho ženy. Brandon Routh má naučená Reevova gesta a jeho mimiku stejně jako představitel Lexe Luthora Kevin Spacey se chová stejně jako Gene Heckmen, představitel Luthora v Reevově Supermanovi. Superman Returns navazuje na prvních dva filmy s Reevem, charakter postavy není dále rozvíjen, nejvíce zřetelná je snaha o podobnost s filmovou předlohou. Příběh na předchozí dva díly navazuje tím způsobem, že hrdina na pět let opustil Zemi, kdy hledal zbytky své rodné planety, astronomové mysleli, že ji našli. Film začíná návratem hrdiny na farmu, kde byl vychován, tato část odkazuje na to, jakým způsobem byl malý Superman poslán na zemi ve filmu s Reevem, Superman Returns se vrátí z cesty ve stejné kosmické lodi ve tvaru koule s ostny. Ve městě Metropolis se hodně změnilo, včetně jeho milované Lois Lane, která si našla přítele a vychovává svého syna, navíc získala vytouženou Pulitzerovu cenu. Superman pouze přihlíží změnám, které se odehrály za doby jeho nepřítomnosti, kdy si všichni mysleli, že zmizel navždy, Nedává příliš najevo své rozhořčení ze ztráty Lois, která mu neodpustila to, že opustil ji i celý svět. Může se tedy zdát, že Superman Returns nemá žádné city. Reevova Supermana sledoval divák již od dětství, především jako teenager řešil problém s tím, že se na něj kamarádi vytahovali a on jim nemohl ukázat, co dokáže. Divák s hrdinou prožíval bolest ze smrti svého pozemského otce, kdy mu přes veškeré své schopnosti nedokázal pomoci. Při setkání s jeho opravdovým otcem Jor-Elem v Pevnosti samoty, kde je v krystalech zachována jeho podoba a znalosti, se naučil vše o sobě, světě, vesmíru. Musel se tedy vzdělávat jako každý člověk. Superman v podání Brandona Routha je zpodobněním dokonalého superhrdiny, ve srovnáním s Reevovým Supermanem působí tak, že hrdina rezignoval na veškeré lidské city. Reevův Superman se po té, co poprvé zachránil spoustu lidí, vrátil do Pevnosti samoty, kde se svěřuje svému skutečnému otci Jor-Elovi, že se mu zachraňování příliš líbilo, stydí se za svou pýchu. Také neposlechl radu otce a zasáhl do osudu lidí, když vrátil čas, aby zachránil život Lois Lane. Podle Jor-Ela má lidstvo vést pouze jeho vzor a on sám nesmí zasahovat do jeho vývoje. Reevův Superman se řídil svými city navzdory příkazu otce. Ve druhém díle se Superman rozhodne vzdát se svých schopností a být obyčejným člověkem, aby mohl žít s Lois Lane. Čímž ztratí kontakt se svým otcem a matkou prostřednictvím paměťových krystalů. Celá Pevnost samoty na Severním pólu se rozpadne. Ve městě zjistí, že schopnosti opět potřebuje, pěšky a zraněný se jako obyčejný člověk vrací na místo, kde se setkával se svým otcem a prosí za odpuštění, že selhal, otec mu odpustí a vrátí mu schopnosti. Je zde řešen problém vztahů rodičů a dětí, prostřednictví těchto Supermanových lidských starostí se s ním divák může lépe ztotožnit a hrdinu pochopit. Ve filmu Superman Returns se nevyskytuje žádný aspekt, který by hrdinu divákovi přiblížil z hlediska jeho slabostí a problémů jako v případě Reevova Supermana. Zatím co divák znalý původních filmů s Reevem odchází z kina v nostalgické náladě. Divák nový, neznalý, je ohromen kouzlem triku a zklamán pomalejším tempem dějě a nepřirozeným chováním hlavního hrdiny.

Snímek Superman Returns je především remakem. Divák, který původní filmy z osmdesátých let zhlédl, má od počátku pocit, jako by se vrátil Christopher Reeve. Nejdříve se objeví modré titulky letící vesmírem a známá hudba od Johna Williamse, která v lehce upravené podobě podkresluje celý film. Již jsem dříve zmínila, že Brandon Routh, představitel Supermana 2006, má naučené Reevovy výrazy, ovšem to není vše, co autor nabízí pro radost fanoušků původních filmů. Lois Lane znovu při prvním setkání se Supermanem omdlí, když ji zachrání při leteckém neštěstí, opět se od Supermana dovíme, že „Létání je statisticky nejbezpečnější způsob cestování.“ Citace z filmu Superman Returns. Clark chtěl Lois i v tomto novém zpracování prozradit, že je Superman, sundal si brýle, ale pak se rozmyslel a znovu si je rychle nasadil. Při prvním setkání hlavních postav po dlouhé době odloučení, Superman Lois Lane upozorňuje stejně jako v prvním díle z roku 1978, že by neměla kouřit. Dále je i v remaku použita romantická scéna, kdy Lois Lane se Supermanem letí nad městem.

Aby byla podoba s předlohou co nejvěrohodnější, tvůrci nahráli podobu Marlona Branda do počítače a posmrtě si zahrál ve filmu z roku 2006 opět Supermanova Otce. „Pouze Brando mohl požadovat 3 miliony liber za krátké vystoupení v Supermanovi (1978)…“ Tento, v osmdesátých letech, veleúspěšný herec, je neodmyslitelně spojen s Donnerovými příběhem o Supermanovi, ačkoli jeho role není z těch nejpodstatnějších, autor se opět přesně trefil do obsazení a hereckým výkonem a charismatem představitele byla postava Jor-Ela výrazně pozvednuta.

Nároky dnešního diváka jsou mnohem větší než v osmdesátých letech, což částečně způsobuje množství filmů, které jsou postaveny na filmovém triku a chlubí se tím, co vše je možné předvést (například Matrix). Ačkoli se v případě snímku Superman Returns jedná o remake, film byl určen především do multikin a distributor očekává velký výdělek, nebylo tedy možné držet se předlohy doslova. Bylo třeba ukázat divákovi akci a také se pochlubit technickou progresí. V dnešní době videoklipů a možnosti posunu DVD při nezajímavých kapitolách je jistě složité natočit remake a zachovat ducha původního díla. Režisér díla Superman Returns (2006) Bryan Singer se tohoto úkolu ujal s vervou fanouška Donnerových filmů o Supermanovi jako již zkušený režisér komiksových adaptací o X-menech, vytvořil dílo, které je výborným remakem a zároveň může žít svým vlastním životem. Proměny Supermana nejsou pouze prací autorů různých adaptací. V této souvislosti nemůžeme zapomenout na kryptonit, který ovlivňuje Supermanovu povahu. Vyvolává nejhorší vlastnosti, které může člověk mít. Je zlý a násilnický, nezáleží mu na lidech, pije, využívá svůj šarm pro získání žen, stane se opakem superhrdiny. Účinky tohoto druhu kryptonitu se objevili i ve vybraných adaptacích. V seriálu Lois & Clark: The New Adventures of Superman, když chodí Superman k psychologovi, dají mu nepřátelé tento meteorit pod terapeutickou sedačku. Ve filmu Superman III. (1983) dostane hrdina kryptonit, který uměle vyrobili jeho nepřátelé, jako dar za záchranu. Ve filmu se v této souvislosti vyskytuje scéna, kdy zlý Superman bojuje s Clarkem Kentem, který představuje jeho momentálně skrytou kladnou část, po té, co je záporná stránka poražena, je hrdina vyléčen a spěchá napravit vše, co poničil. Boj se odehrává na skládce, kdy může být považován buď za reálný, neboť Superman má schopnost projekce sebe sama, nebo za metaforu, která představuje vnitřní boj.

Pokračování příště.

Text je převzat z bakalářské práce Fenomén Superman - Komparace sedmi filmových a televizních adaptací autorky Žanety Zouharové, obhájené v roce 2010 na Masarykově univerzitě v Brně, dostupné online.

Redakčně upraveno.




Autor:


Autor článku: Žaneta Zouharová

Související články:


Komiks na stříbrném plátně
10.10.2016 Scooby Doo: Bláznivý crossover televizního seriálu - 60 %
01.06.2016 Terminátor megarecenze (7): Vlčí vetřelec zkazil celý komiks - 0 % - Aktualizováno
02.11.2015 Terminátor megarecenze (6): Chci další sexbombu od Nigela Raynora!



SuperMan
01.09.2014 První Superman: Zničí auto a ztrapní se před svou holkou - 60 %
02.07.2014 Superman Action Comics 3: Zachraňte Supermana! Topí se v guláši nápadů - 40 % - Aktualizováno
16.06.2014 Superman Action Comics 2: Scénárista všechno naťukne, ale nic nedopoví - 80 %






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!