Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

Filmový Superman (8) Závěr

14.09.2012, autor: Žaneta Zouharová

Bakalářská práce vychází ze zvolených adaptací o Supermanovi. Opírá se o literaturu, která se zabývá tématy identifikace, mytologie, filmu a konzumace masové kultury. Cílem práce bylo porovnat zvolené filmové a televizní adaptace, zmapovat kulturně politické dopady na jednotlivá díla a rozkrýt otázku identifikace s hlavním hrdinou.




Práce se nejdříve zaměřila na výzkum o vzniku a rozvoji postavy Supermana, je zřejmé, že výtvarníci komiks inovovali současně s filmovými a televizními adaptacemi nejen hranými, ale i animovanými. Nové vlastnosti postav a změny prostředí přecházely z jednoho média do druhého. Nedá se tedy říci, že tvůrci zvolených snímků vycházeli pouze z komiksové předlohy. Vybrané adaptace jsou již vytvořeny na základě ustálené podoby hrdiny, přičemž neustále vznikají nové překážky a nepřátelé, kteří usilují o ovládnutí světa.

V otázce identifikace práce objasnila, že podstatnou roli ve ztotožnění diváka se Supermanem hraje dvojí identita hrdiny. Recipient se zhlédne v postavě nešikovného Clarka Kenta a může věřit v to, že se jednou také promění v hrdinu. Hrdinstvím se zde nemyslí nadpřirozené schopnosti, ale seberealizace a vymanění z pout společenských konvencí. Důležitost děl o hrdinských činech je podložena funkcí mytologie v životě. Práce se dále zaměřuje na analýzu postav z hlediska genderu. Vysvětluje typizování postav v dobrodružném žánru a vývoj hlavní mužské a ženské postavy ve zvolených adaptacích. Uvádí, že je Superman prototypem dokonalého muže a sleduje rozdíly v pojetí typicky ženské role matky a manželky u Lois Lane.

Práce dále předkládá typologické proměny hlavního hrdiny. V kapitole na toto téma se jedná o propracování povahy obou identit s přihlédnutím k tomu, jestli se jedná o film či seriál. Přičemž v seriálu je více prostoru na vývoj postav. Tato část práce pojednává o remaku z roku 2006 a srovnává jej s předlohou z osmdesátých let. Přičemž uvádí konkrétní příklady shod v těchto snímcích. Nastiňuje, z jakých důvodů je Superman v určitých adaptací lidštější a v jiných působí jako nadčlověk. Důvody jsou uvedeny na konkrétních příkladech, postava Supermana je přijatelnější, když s ním divák prožívá takové strasti, které zná z vlastního života, jako problémy s prací, s rodiči nebo v lásce.

Odlišnosti filmového triku jsou nejlépe demonstrovatelné na nejstarší a nejnovější zvolené adaptaci. Práce popisuje především způsoby, jakým tvůrci řešili létání hrdiny. Zařazení snímků do aktuální doby a užití dobových reálií je objasněno tím, že Superman jako mytologický hrdina nestárne a jako takový může žít v každé době. Dalším cílem práce je zmapování politických dopadů na děj. Kapitola popisuje dobu, ve které komiks vznikl a jak se měnil společně se změnami ve světě. Nejvýrazněji politicky motivovaný je snímek Superman IV: The Quest for Peace z roku 1987, kde autor řeší problém atomových bomb v době Studené války.

Práce odhaluje segment čtenářů komiksu a způsob vypořádání tvůrců s neporazitelností hrdiny. Tyto dva aspekty spolu souvisí tím způsobem, že autoři se museli přizpůsobit tak, že psaly krátké příběhy, aby si čtenáři nemuseli do příštího dílu pamatovat zápletku. Bylo tedy třeba stále nových vynálezů a geniálních protivníků, kteří chtěli Supermana zničit. Práce představuje díla, ve kterých je upozorněno na původ hrdiny v komiksu a ukazuje, jakým způsobem tvůrci příběh převyprávěli.

Zmíněné téma má mnoho možností na další zkoumání a rozpracování. Například z hlediska propagace USA prostřednictvím symbolů země, mýtu o nadčlověku a neomezené moci v rukou jedince aj. Ve zvolených adaptacích je možno rozkrýt další působení na veřejnost, a to především v adaptacích z devadesátých let, kde se projevuje snaha vychovávat.

Text je převzat z bakalářské práce Fenomén Superman - Komparace sedmi filmových a televizních adaptací autorky Žanety Zouharové, obhájené v roce 2010 na Masarykově univerzitě v Brně, dostupné online.

Redakčně upraveno.




Autor:


Autor článku: Žaneta Zouharová

Související články:


Komiks na stříbrném plátně
10.10.2016 Scooby Doo: Bláznivý crossover televizního seriálu - 60 %
01.06.2016 Terminátor megarecenze (7): Vlčí vetřelec zkazil celý komiks - 0 % - Aktualizováno
02.11.2015 Terminátor megarecenze (6): Chci další sexbombu od Nigela Raynora!



SuperMan
01.09.2014 První Superman: Zničí auto a ztrapní se před svou holkou - 60 %
02.07.2014 Superman Action Comics 3: Zachraňte Supermana! Topí se v guláši nápadů - 40 % - Aktualizováno
16.06.2014 Superman Action Comics 2: Scénárista všechno naťukne, ale nic nedopoví - 80 %






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

Jaký je rozdíl mezi zákeřným sarkasmem a ironií?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!