
Jak člověk dospívá, zjišťuje, že není jen černá a bílá. Eskymáci mají údajně dvacet různých výrazů pro bílou barvu. Pokud dáte na paletu černou a bílou barvu můžete namíchat bezpočet verzí šedé. Právě takový je svět Matta Murdocka, alias Daredevila. Noir svět plný stínů a chmur. Ne každá oběť násilí může nebo chce být zachráněná. Těžký kříž, který Matt Murdock nese. Vím, že toto spojení může znít jako rouhání a proto si připomeneme desatero.
Desatero je originální vyprávění místních lidí mapující Daredevilovu vládu nad Heelľs Kitchen. V klaustrofobickém prostředí kostelního sklepa jeden po druhém líčí, jak jim DD pomohl či uškodil. A při té příležitosti odhalují svá vlastní a bolestivá tajemství. Tolik tedy z oficiálního textu vydavatele, kterým je BB/art.
Skupinka nesourodých postav a charakterů se schází v jakémsi kruhu důvěry. V běžném občanském životě by se možná nkdy nepotkali, ale oni mají jedno společné. Život jim změnil Daredevil. Oficiálně se jmenují Podpůrná skupina pro občany debatující o Daredevilovi a jeho vlivu na náš každodenní život. Směs různých povah byste na jednom místě těžko hledali. Snad jen v nějaké reality show, kde je úmyslem mezi zúčastněnými vyvolat konflikt a toho si jsou tvůrci dobře vědomi. K tomu připočtěte vyzrazení identity DD, které je téměř na spadnutí. Kingpin Wilson Fisk hodlá udělat s FBI dohodu výměnou za Murdockova akta a je na story zaděláno. Z městské legendy se stává reálná bytost, která má občanské jméno.

Bendis, Brian Michael je autorem scénáře a kresbu obstaral Alex Maleev. Autorská dvojice dokázala v sérii Muž beze strachu husarský kousek a to vyrovnat se tvůrcům Daredevila, kterými jsou legendárníFrank Miller a Klaus Janson. Tatínkové DD nastavili totiž laťku tak vysoko, že se za dobré viditelnosti nechá spatřit jak se dotýká nebeské klenby. Bendis a Malev se ničeho nebáli a přes tuto pomyslnou laťku přehodili Eisnerovu cenu za nejlepší dlouhodobou sérii. Bendis má v knize dvojstránkové doznání, kde vám sám řekne, jak to bylo s Eisnerem.

Alexi Maleevovi trvalo po přesunu z rodného Bulharska do USA pouhé tři roky, než získal prestižní cenu Russe Manninga za největší nový talent. Jeho kresba je fotorealistická a je v ní cítit svěží východní vítr, který si přivezl ze své domoviny. Nezapře svůj původ a dokáže rozbouřit i takové stojaté vody, jako jsou série Superman či Batman. Na obrovském úspěchu Daredevil: Muž beze strachu má lví podíl. Jeho kresba vypadá jako realistická fotoreportáž snímaná na černobílý film. Ta potom kolorovaná dalším držitelem Eisnera Davem Stewartem působí jako zjevení.
Pokud vynechám mistrně ztvárněné akční scény, které má fanoušek hrdinů tak nějak nakoukané, tak jsou to právě prachobyčejné věci, u kterých vám dojde, že je to grafický virtuos. Jsou to právě mimovolná gesta, pohledy či výrazy postav. To nejvíce oceníte v kruhu důvěry z Desatera. Blondýna, bývalá matračka drogového dealera v retrospektivě odkrývá svou minulost a z každého jejího gesta cítíte, jak ráda by si šlehla, že to ještě nemá za sebou. Jsou to mimoděčné pohyby jako prohrábnutí vlasů, klopení očí nebo uhýbání pohledem. Z dalších postav čiší přímo živočišný strach nebo arogance a kostelní podsklepení vám najednou nabídne další vjem a tím je čich. Ze stránek knihy na vás zavane pach ledového potu, strachu a zvratků kněze. Po tomto zjištění se vám zamotá hlava v závrati a nebudete pochybovat o tom, že Alex Maleev je génius.

Omnibus Daredevil: Muž beze strachu! č. 4 je pro mě jasným aspirantem na titul 3K roku 2013. Knižní Komiksový Kingpin.