
Paradox. Umístění nejlepšího komiksu na poslední straně, i to něco svědčí o postavení komiksu v té době. Byl to právě tento časopis, který dokázal soustředit ty nejlepší výtvarníky. Sám jsem toužil malovat jako pan Kobík a strávil jsem bezpočet hodin obkreslováním a překreslováním jeho věcí. S prací pana Petráčka jsem se setkával na stránkách Sedmičky pionýrů. Byla to jeho Třináctka ze staré čtvrti, Mimozemšťané a Golem v ABC Speciál 1986.
Autoři obsažení ve Zlaté knize komiksů patřili do mého dětského panteonu bohů. Mám kompletní ročníky ABC s těmito příběhy. Všechny ABC Speciály a další možné variace, není vydání příběhů, které bych neměl a uchovávám je s pečlivostí Vatikánské knihovny. Vyjma posledních děl Petráčka znám komiksy téměř nazpaměť. Pokud by se našel hnidopich, který by vzhledem k vydání Vzpoury mozků pochyboval, že jsem byl přímým svědkem událostí, pak věřte, že i tyto jsem podědil už jako malý kluk.
František Kobík i Jiří Petráček mají jedinečný nezaměnitelný rukopis. U jejich děl jsem nikdy nemusel přemýšlet, pod které jméno je zařadit. Jejich signatura je natolik originální, že pokud by byla puštěna kvízová slide show, můžu mechanicky, robotickým hlasem, určovat: Saudek, Kobík, Burian, Lada, Petráček, Born... Všichni jmenovaní umělci si dokázali vyšlapat vlastní cestičku a dát kresbě nezaměnitelnost své osoby.
Sám často bojuji u importovaného zahraničního komiksu se jmény kreslířů. Grafické pojetí komiksových es z velkých vydavatelských domů jako jsou Marvel či DC jsou téměř vždy řemeslně odvedená na sto procent a těžko se na jejich práci hledá chybka. Mnohdy však působí, jako když sjíždějí výrobky z pásového dopravníku linky sériové výroby. Chybí jim duše a srdce. Tyto pocity jsem nikdy nezažil s Kobíkem ani Petráčkem.
Jak už jsem uvedl, Kobíkova okénka komiksů jsem hltal jako chlapec. S jeho komiksy se umím usadit a sledovat jeho kresebné linky, aniž bych vnímal čas. Někdy mi jeho kresby dokáží vyvolat hluboko zasunuté vzpomínky na dětství a obrazy klukovských let, o kterých jsem netušil, že bych je ještě mohl uchovávat v paměti. Podobné pocity mi navodil snad jen Ray Bradbury v knize Pampeliškové víno. Nostalgii o dětství a o světě, který je nenávratně ztracený.
Vzpoura mozků (1977-1979)
Autor kreseb: František Kobík
Autor scénáře: Václav Šorel
48 stran

Vzpoura mozků je nadčasový příběh, který je i vzhledem k datu svého vzniku velice aktuální právě v dnešní době prudkého rozvoje informačních technologií. Žánrově čistá sci-fi rozvíjí téma vzpoury umělé inteligence proti stvořitelům a jejich nahrazení jako nový evoluční druh. Je to klasické Asimovské téma, které naťukne pávě jeho zákony robotiky, které platí za dogma. Mladší čtenář bude jistě znát Skynet z filmového trháku Terminátor, i tam je probíráno stejné téma. Zajímalo by mě, zda Šorel tušil při své fascinaci děrovanými kotoučky, že za pár desítek let si bude čtenář pohodlně prohlížet jeho dílo v elektronické podobě na generaci posledních jablečných tabletů?

V knize Pozemšťané a mimozemšťané v povídce Sam J. Lundwalla používá Robodruh neustále nadávku „Ty, komunisto!“ Sice neví, co to znamená, ale je si bezpečně jist, že je to nejsprostší nadávka ve vesmíru. Nu a pokud prošla přísnou cenzurou tato neustále se opakující hláška z knihy vydané roku 1981 (!), tak proč by nemohl mít hlavní záporák červenou barvu, aniž by měl v kapse rudou knížku. Pan Šorel je skutečně moudrý muž a dementováním této zkazky dodal seriálu skutečný punc nesmrtelnost a nadčasovosti. Neboť, kdo ví jak se za pár let bude jmenovat Ruzyně?
Těžko se mi hledá chybka na této kultovní práci. Jedná se o autorův debut, tak snad jen vyšší míra upovídanosti v první části.
Hodnocení komiksu: 100%
Galaxia (1984-1986)
Autor kreseb: František Kobík
Autor scénáře: Václav Šorel
48 stran

Všeobecně profláklá výtka, že se mistr inspiroval při malování kosmických lodí západním filmem je známá. Jeho Galaxie jakoby z oka vypadla Battlestar Galactica a meteostanice je až moc podobná lodi Enterprise. Jako kluk jsem to netušil a dnes je mi to jedno.

Strana 75 líčí, co se stalo v předchozích dílech, ačkoliv je právě čtu. Působí jako zjevení. Zde je vidět, že list byl vytržen z kontextu z jiného vydání a vložen zcela chaoticky a nelogicky. Konkrétně se jedná o vytržení listu z vydání Speciálu 1996 Pojďte si hrát, tam byl seriál neskutečně okleštěn a začínal právě tímto listem. Čtenář by si jistě zasloužil více péče a ne pouze bezduché překlopení listu. Vždyť kolik by dalo práce vyretušovat text a prázdný prostor vyplnit černí s několika málo body v podobě hvězd?
Hodnocení komiksu: 80%
Tvrz (1981)
Autor kreseb: František Kobík
Autor scénáře: Václav Šorel
24 stran
Dr. Martin Hrubý se při cestě za svou rodinou do jihočeské Lásenice propadá časem a je konfrontován tématem časových paradoxů. Dostává se do středověké Lásenice, je čtvrtek sedmý den po vstoupení páně roku 1434.
Sám Šorel přirovnává příběh k povinné četbě o panu Broučkovi. Já mám ještě jeden příměr a tím jsou Návštěvníci s hercem Jeanem Reno. V tomto filmu přišel naopak středověk k nám. Šorel nás zavede do rodiště své manželky a pokusí se odkrýt tajemství, které obestírá zničení tvrze.
Na tomto komiksu je vidět, že Šorel už má nejeden scénář za sebou a slušně si osvojil vypravěčskou techniku. Příběh je jeden z lepších v knize a je slušně vypointován.
Hodnocení komiksu: 90%
Pokračování článku přineseme za týden.