Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

Velký přehled časopisů s komiksy (30) - JJ

06.04.2019, autor: Já

Historie: Od počítačů k jůtuberingu




Upozornění: Byl jsem okraden o některé cennosti a k mému údivu zmizelo i pár rozpracovaných materiálů k recenzím. Proto zveřejňuji nedodělané články bez hlubších úprav. Některé články čekaly v šuplíku i dva roky a proto je patrná i jejich neaktuálnost.

Pojďme si teď představit, co všechno nás dovedlo k boomu jůtuberingu. A vezmeme to pěkně od podlahy.

Roku 1822 Charles Babbage naprojektoval první počítač na papír. Německý inženýr Konrad Zuse sestrojil první fungující počítací stroj 1938, byť značně poruchový a bez znalosti Babbageho pokusu. O rok později se počítači začala zabývat IBM. Po sálových obrech nastoupil první stolní PC právě od IBM. Microsoft do něj dodal operační systém MS-DOS. 1983 je rokem Applu, pak přišel ATARI a Commodore Amiga. 1985 spařily světlo světa první Windows, taky od Microsoftu.

Předchůdce internetu ARPANET fungoval od roku 1969. Z roku 1980 pochází diskusní platforma USENET. Od 1983 byl trvale spuštěn protokol TCP-IP, na kterém běží současný net, a od tohoto roku se počítá výročí narození internetu. První vyhledávač AltaVista se zjevil 1995, Google rok po něm. Sítě P2P dosáhly obliby díky Napsteru v roce 1999.

A teď už to nebude až tak mimo mísu. Počátek tvorby obsahu obyčejných lidí (a později i jůtuberů), se klade k následující události. A to bylo publikování prvního blogpostu na blogu (ze slov web log, internetový zápisník) roku 1994.

Prvním bloggerem v Česku se stal deník Neviditelný pes spisovatele Ondřeje Neffa, což se odehrálo v 1996, ale ještě se tomu blog neříkalo. Jistou dobu měl Neviditelný pes grafiku od komiksového kreslíře Káji Saudka. Na Psovi publikoval i Jan Čulík, který se pak s Britskými listy osamostatnil. U Neffa recenzoval filmy František Fuka, který si později jako jediný v Česku dokázal samotným psaním na blog i vydělat. Tím se hodně podobná dnešním, finančně nezávislým, vloggerům. A ze Psa si ještě pamatuju Francouzské přípodotky, ty nevím kam zavál čas.

Mezi známé české bloggery patří ještě programátoři Radek Hulán s MyEgo.cz a David Grudl s La Trine, politici Miroslav Macek s Neviditelným Mackem a Tomio Okamura s blogem na Idnesu. Anonymní blogger OSTRAVAK to dotáhl jako internetový tvůrce asi nejdál ze všech. Jeho blogposty vyšly v knížce, v televizním seriálu ČT, na prknech divadla i celovečerně zfilmované.

Od 1999 mohl blogovat každý díky službe blogger.com, už to nemuseli být jen programátoři. Pro pořádek, já recenzuju komiksy, filmy, časáky a divadla (v megarecenzích) od 2012.

Malilinká odbočka mimo internet. První komiks byl nakreslen 1896 v bulvárních novinách v USA. Následoval rok 1938 a zrození prvního superhrdiny na světě.

Rokem 2008, kdy se vynořil první Meme komiks , se opět vracíme na síť. . Meme komiksy představují obrázky, které lidé šíří mezi sebou pro svoji zábavnost nebo zajímavost. Videa na JůTub se stejně jako meme komiksy potulují po facebooku a internetu, sbírají lajky a komenty.

Facebook se spustil 2004. Youtube poprvé sdílel video 2005. Ze stejné doby máme pojem Let's playe. Samostatná služba streamování videa z počítačových her Twitch.tv vznikla 2011. V roce 2012 jako první na světě překonala písnička Gangnam Style miliardu shlédnutí na Jůtub. A to nepočítáme stovky parodií, což se stalo také poprvé.

Let's playe představují videa, kde hráč nahrává svůj postup počítačovou hrou, kterou pak zveřejní na YouTube.com. Taky jsem byl ve věku, kdy jsem hrál PC hry, ale jelikož mě tolik gamesek nebavilo, chodil jsem se dívat, jak hraje K. To bylo v půli devadesátých let minulého století a K. tak možná byl první Let's player na světě. Nebo v Česku. Nebo u nás doma určitě.

Pojem vlog znamená video blog, což je prostě blogpost ve formě videa. Autorovi videa se říká vlogger nebo youtuber (jůtuber), ale takto se může označovat i ten, který videa jen sleduje.

Komiksy Jirky Krále

Jirka Král je jedním z nejúspěšnějších youtuberů v Česku. Všechno to začalo účinkováním v reality show TV Nova Farma v roce 2012, kterou sice nevyhrál, ale jeho profil na facebooku přilákal spoustu lidí. Jirka pak natáčel Let's playe a o svém životě. Za tři roky opustil zaměstnání a od té doby vydělává peníze pouze točením vlogů, prodejem merče (merchandising po jůtubersku) a vydává komiksový časopis Jirka.

Pokemon go song

Fenomén Mishových šíleností

JJ videem měsíce září 2016 se pyšní Misha s kanálem Mishovy šílenosti. Talentovaný Let's player Misha se proslavil písničkou o Minecraftu v únoru. Stejný úspěch zopakoval v březnu s League of Legends. První anglicky zpívaný Pokemon Go Song z července se stal virálním hitem a nashromáždil přes 40 milionů přehrání. To je jako kdyby Misha vyrobil film Terminator (Minecraft Song), pak by natočil stejný trhák ještě jednou (League of Legends) a nakonec by zfilmoval megaúspěšný Terminátor 2 (Pokemon Go Song).

Rok 2016 můžeme nazvat rokem českých jůtuberů.

Devítiletý školák už umí obstojně anglicky. Pochlubil se vysvědčením se samýma jedničkama. Myslím si, že určitě z toho kluka něco bude. Drze bych si tipnul, že se tu rodí další zlatý slavík, pokud na sobě bude dál pracovat. Božskému Kájovi Gottovi se lidé také smáli, že má oči daleko od sebe. A jak vítězí dnes, když ho uznává celý národ a sousední Německo.

Jůtubeři

Nejvíce shlédnutí a nejvíce odběratelů má teď v Česku Viral Brothers a o těch nic nedozvíme. Časák JJ píšou jůtubeři jutůberům, zatím to však vypadá, že plátek obsadili hvězdy nižší svítivosti. ViralBrothers dokonce nemají portrét ani v jednom ze tří knih Já, Jůtuber. Že nasbírali přes 34 milionů viewers u jednoho vlogu asi stále nestačí ke vstupu do seznamu.

Ostatně co si o časáku JJ myslí sám Misha, prozradil ve vlogu , kde si dělá srandu sám ze sebe. Misha ze sebe chrlí jeden sarkasmus za druhým. Takhle promyšlenou legraci a nepřímou kritiku v jednom jsem dlouho neviděl. Tím, že umí sarkasmy, jen dokazuje, že patří mezi tu chytřejší část lidské populace na této planetě.

JJ časák. Za mého mládežníkování se prodávalo Bravo, které odešlo z trafik a zdá se že JJ nahradil jeho místo. Skoro se nabízí otázka, nakolik se jedná o kopii nebo inspiraci. Sexuální poradna zůstala, plakáty pokračují, horror storka dál straší, fotokomiks nahradil kreslený komiks. Komiks je důvod, proč jsem si na nový plátek nabrousil své zuby a nehty.

Nikde se tam nepíše, co znamená krkolomná zkratka JJ. Když se četuje tak zkratka jj znamená souhlasné "Jojo."

Zjistil jsem, že FattyPillow odmítl spolupráci, a tím pádem se v JJ nikdy neobjeví. Ostatně ti nejúspěšnější vloggeři v Česku (ViralBrothers, GoGoManTV, Jirka Král, Mishovy šílenosti) také chybí, pokud nepočítáme malou zmínku u Mishy jako video měsíce. Lenny a její písnička Bones se mi líbí dost. Barbora Poláková (Nafrněná) překročila 20 milionů shlédnutí. Stejně jako Tereza Kerndlová (Schody z nebe). Hezky zpívá Kristína (Ta ne).

EGO ft. Robert Burian - Žijeme len raz přes 50 milionů.

Ani rubriku sledující zahraniční dění jsem nevypátral.

JJ komiks v čísle 1

Došel jsem ke JJ komixu. Radši bych viděl hezky česky komiks, ale ať si svému dílku klidně říkaj komyxs nebo comicxks. A nezáleží na tom, že to takhle špatně s X psal i Kája Saudek. Autoři se skrývají.

Zpátky ke slovu comix. Nezáleží na tom že takhle slovo komiks prznil i král českého komiksu Kája Saudek. To ho neomlouvá že to psal špatně. Lips Tuliján totiž není andrgraundový comix.

Hned druhý panel prozrazuje, že se kreslíř sekl v přeskupování políček. Logický postup čtení pro rozložení panelů tak, jak jsou navržené, činí zeshora dolů a pak doprava. Místo toho si kreslíř myslí, že čtenář bude číst zleva doprava a pak zkoukne osamocený obrázek vlevo. To je ale špatně. Nebo takhle: Může to rozhodit jako teď, ale pak musí přidat orientační šipky, jako to bylo běžné u Saudka.

Když ještě zůstanu u rozvržení stránky, musím naopak ocenit šikmé rámečky. To se často nevidí a zde je to použito účelně a efektivně.

Kresba jinak vyznívá ucházejícně, i detaily v pozadí v přírodě vypadají realisticky. Hlavní hrdinové mají rozcuchané vlasy a boty s bílou podrážkou. Kruhy pod očima jasně prozrazují, že týpci hrajou počítačové hry, nebo sjíždějí jůtub videa. Bohužel se nedovíme jména obou kámošů, ani jestli točí vlogy.Nepřítomná slečna se zachová nekamarádsky, změní své plány na poslední chvíli z "mám volno" na "nestíhačka." Zároveň je její reakce součástí úsměvného momentu. Lépeřečeno, úsměvná situace končí legračním dodatkem.

Komiks není bezduchý, má myšlenku. Autoři dokázali hezký nápad podat srozumitelným způsobem. Za vydařenou pointu a úsměvnou situaci letí body nahoru.

Hodnocení komiksu: 80 %

V Džej džeji vykukuje ještě jeden komiks, reklamní.Alternativní mobilní operátor láká na své datové balíčky hloupým, rádoby vtipným způsobem.

Člověk v autobuse hledá pro svůj mobil signál wifi tím, že vytahuje ruku s founem z okna. Ruka i s telefonem odpadne po nárazu do semaforu. A následuje hláška: "To je přece blbost." Jenže toto konstatování mělo být určené autorům komiksu, aby to celé předělali, a nikoli potenciálním zákazníkům. Takový nechtěný sarkasmus. Lidé přece nehledají wifi za jízdy ze vzduchu mimo autobus.

Pozadí v komiksu působí retro stylem, panáček do tohoto stylu moc neladí, tluče se to jako pěst na oko. Oproti tomu se lettering docela povedl. V bublinách kouká snaha o vtip, takže hodnocení zvedám o něco výš z nuly.

Hodnocení komiksu: 20 %

Ještě jedna poznámečka. Najúspěšňajší ViralBrothers sú z Olomóca, najrýchlo rostůcej Misha bydlé u Špilasa, Jirka Král sa vo Špilase narodíl, FattyPillow sa přikodrcal z Třebíča. Tož ste zasejc v něčom lepšajší, bratia Moravanští z tej Asie.

Zmínil jsem, že JJ časák tvoří jůtubeři, hvězdy nižší svítivosti.

Džej džej, jako tištěné periodikum, které píše o jiném médiu, by asi mělo pokrývat všechno dění na Jůtub a nikoli patřit jen pár vyvoleným. Čtenář by měl získat přehled o celém odvětví a dozvědět se o všem a o všech, co zrovna letí.



Z velké většiny představují jůtubeři vlastně herce nebo zpěváky, kteří se vypracovali svojí vlastní pílí a silou do role celebrit. Mají vyspělou emocionální inteligenci, krásně intonují, dokážou vyjadřovat a prezentovat své myšlenky a k tomu často i hezky fotogenicky vypadají. Vzhled ale není podmínka úspěchu, jak dokazuje Misha. Nejlegračnější vlastně je, že Mishovi hejtři nejvíc kritizují jeho zevnějšek, ale sami se odkopávaj jako tupí lůzři, kteří machrují pouze svým sebevědomím, nikoli moudrostí.

Spousta jůtuberů má více fanoušků než klasičtí filmoví herci nebo zpěváci. Díky internetu se fanoušek může dostat do blížšího kontaktu se svým idolem, o kterém si třeba posluchači Elvise Presleyho mohli nechat jenom zdát. Na Jůtubu začínal i Justin Bieber, kterého si pak převzal hudební průmysl do svých rukou. Bieber tedy ukazuje cestu, kudy ho mohou následovat i čeští nástupci. Dnešní internetová celebrita to má oproti těm klasickým o něco těžší v tom,že se musí komunikaci více věnovat, už nestačí jenom odpovídat na papírové dopisy, rozdávat rozhovory do bulvárních novin a nechat si organizovat vystoupení manažerem ze specializované firmy. Odpovídat na facebooku online se může změnit v namáhovou nonstop práci. I když různé agentury pomáhají s podnikáním jutůberů už teď. Pokud vydávají svůj merč, stávají se i designéry a umělci užitečných věcí. Vývoj nezastavíme a sám jsem zvědavý, kam se posuneme.

Kanály jako z National Geographic

Při srovnání toho, co se teď děje na Jůtůb, s přírodovědnými dokumenty ze světa zvířat, se neubráním několika podobností. Ti nejpopulárnější Jůtůbeři představují alfa samce, jejich folouveři tvoří ovečky. V časopise JJ se sešli pouze beta, delta, gama atd. samci.

V odborné marketingové literatuře jsem se setkával s poučkami, aby se manažeři zaměřovali na influencery. Ty si měli získat a oni by jim pak pomáhali v prodeji produktům širokým masám. V dobách bloggerů se tato praxe docela rozšířila, velký bům nastal za Fejsbůku, kde alfa samci mezi sebou soutěžili v počtu lajků. Ale toho největšího rozmachu jsme se dočkali až s nástupem Jůtůbu. Teprve tato vyspělá technologická inovace podnítila nebývalý rozvoj přirozených vůdců a jejich následovníků.





Autor:


Autor článku: Já




    

fotografie


Joakim

Seznam blogpostů
a všech článků

Další blogeři



Top 2 snadné způsoby jak vydělat desetitisíce Korun českých
za jedinou recenzi!

Hipísáci už ztratili hajp!

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2019
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, jednotlivé stránky komiksu pak budou
postupně vycházet každý týden na pokračování
přímo na hlavní stránce. Kontaktujte nás!