Zhruba takto začíná každé ze 31 dosud vydaných dobrodružství slavného Gala Astérixe, jemuž sekunduje nejinak slavný korpulentní silák Obélix. Na . následující stránce je pak čtenář pokaždé seznámen s dalšími protagonisty seriálu: druidem Panoramixem, bardem Assurancetourixem (v české verzi Trubadixem) a náčelníkem Abraracourcixem (česky Majestatixem). Už tyto dvě první stránky skýtají zářný příklad překladatelských úskalí, která číhají na dobrodruhy, kteří se pokoušejí přiblížit tento slavný francouzský seriál svým krajanům: například shora zmíněné posádky legionářů se nazývají Babaorum, Aquarium, Laudanum a Petitbonum, což doslovně znamená „Rumová bábovka“, „Akvárium“, „Opiát“ a „Dobrůtka“. Překladatelka českého vydání Kateřina Vinšová se s těmito prvními zádrheli vyrovnala tím, že použila názvy Grogarum, Akvarium, Laudanum a Malobonum.
Tak to jde ovšem dál: vypovídací schopnost má mnoho dalších jmen Galů a Římanů, kteří v seriálu vystupují. A to nemluvím o slovních hříčkách a latinských citátech.
Tak to jde ovšem dál: vypovídací schopnost má mnoho dalších jmen Galů a Římanů, kteří v seriálu vystupují. A to nemluvím o slovních hříčkách a latinských citátech.
.
Proč vlastně Astérixova vesnice dokáže tak dlouho odolávat římské přesile? Příčinou je kouzelný nápoj, který vyrábí Panoramix a který všem, kdo se ho napijí, dodává po určitou dobu nadlidskou sílu. Z této skutečnosti se odvíjejí dvě základní schémata série: buďto zoufalí Římané na neporazitelné Galy vymyslí nějakou lest a Galové se pomocí kouzelného nápoje ubrání nebo se Astérix s Obélixem vydávají do světa a kouzelný nápoj a Astérixův vtip jim pomáhá z nesnází.
První stránky první epizody dnes již slavného seriálu se objevily roku 1959 v prvním čísle časopisu Pilote a spolu s . ostatními kvalitními komiksy notně přispěly k oblibě tohoto týdeníku. Alba série pak vycházejí od roku 1961 dodnes.
Astérix se velmi rychle stal oblíbenou četbou nejprve Francouzů a pak i komiksových fandů po celém světě. První album série měl náklad dvacet tisíc výtisků, páté album to již dotáhlo (jenom ve Francii) na celý jeden milion, posledního alba (Astérix a Latraviata) se ve Francii za prvních pět týdnů prodalo 1,8 milionů exemplářů. Na náměty Astérixových dobrodružství vzniklo několik celovečerních animovaných filmů a dva příšerné hrané filmy. První francouzská umělá družice (byla odpálena roku 1965) nesla jméno Astérix.
Česká verze Astérixových dobrodružství vychází u nás péčí nakladatelství Egmont ČR a kupodivu si tento seriál oblíbili i čeští čtenáři, neboť se nám do ruky nedávno dostal překlad již jeho 22. epizody.
Astérix se velmi rychle stal oblíbenou četbou nejprve Francouzů a pak i komiksových fandů po celém světě. První album série měl náklad dvacet tisíc výtisků, páté album to již dotáhlo (jenom ve Francii) na celý jeden milion, posledního alba (Astérix a Latraviata) se ve Francii za prvních pět týdnů prodalo 1,8 milionů exemplářů. Na náměty Astérixových dobrodružství vzniklo několik celovečerních animovaných filmů a dva příšerné hrané filmy. První francouzská umělá družice (byla odpálena roku 1965) nesla jméno Astérix.
Česká verze Astérixových dobrodružství vychází u nás péčí nakladatelství Egmont ČR a kupodivu si tento seriál oblíbili i čeští čtenáři, neboť se nám do ruky nedávno dostal překlad již jeho 22. epizody.
Proč vlastně tento komiks přitahuje miliony čtenářů? Inu, je v prvé řadě vtipný, je psán s humorem . a dokáže si dobromyslně střílet z Galů, Hispánců, Normanů, Bretonců, zkrátka ze všech národů, ke kterým fantazie scénáristy pošle dvojici hlavních hrdinů. Římské okupační vojsko pak stíhá nemilosrdnou satirou. Humor dialogů a situací je pro francouzské čtenáře umocněn řadou narážek na domácí poměry, na jiné notoricky známé francouzské seriály a na populární protagonisty veřejného života a zábavy, jejichž tváře kreslíř zachytil na stránkách jednotlivých dobrodružství.
Astérix s Obélixem se vždy staví na stranu práva, dobra a spravedlnosti. Seriál sice zobrazuje řadu bitek s Římany, nikde však neteče krev, nikdo . při nich není zmrzačen nebo zabit.
Nejde však o ryze humorný seriál. Astérix prožívá skutečná dobrodružství, která si často vyžadují rozum, vtip, odvahu i rozvahu.
Tak jako v písni s gustem opakujeme refrén, tak se čtenář Astérixových dobrodružství těší na standardní situace, které se opakují ve většině alb. Patří k nim například: úvodní lov na divoké kance, plavba po moři a demolice (stále stejné) normanské dračí lodi, fronta při rozdílení Panoramixova kouzelného nápoje, do které se snaží tajně vloudit Obélix, Obélixova poznámka „Ti Římané jsou blázni“, násilné umlčení (nesnesitelně) zpívajícího Trubadixe a závěrečný banket na oslavu šťastného konce.
Astérix s Obélixem se vždy staví na stranu práva, dobra a spravedlnosti. Seriál sice zobrazuje řadu bitek s Římany, nikde však neteče krev, nikdo . při nich není zmrzačen nebo zabit.
Nejde však o ryze humorný seriál. Astérix prožívá skutečná dobrodružství, která si často vyžadují rozum, vtip, odvahu i rozvahu.
Tak jako v písni s gustem opakujeme refrén, tak se čtenář Astérixových dobrodružství těší na standardní situace, které se opakují ve většině alb. Patří k nim například: úvodní lov na divoké kance, plavba po moři a demolice (stále stejné) normanské dračí lodi, fronta při rozdílení Panoramixova kouzelného nápoje, do které se snaží tajně vloudit Obélix, Obélixova poznámka „Ti Římané jsou blázni“, násilné umlčení (nesnesitelně) zpívajícího Trubadixe a závěrečný banket na oslavu šťastného konce.
.
Hlavní podíl na úspěchu série má scénárista Goscinny, šéfredaktor časopisu Pilote a autor prvních 24 epizod Astérixových dobrodružství. René Goscinny psal scénáře i k dalším slavným sériím, jako třeba Lucky Luke, Iznogoud, Spaghetti, atd. Po Goscinnyho smrti (r. 1977) pokračuje kreslíř Albert Uderzo sám jako autor kresby i scénáře. Série má od té doby bohužel sestupnou . tendenci, neboť Uderzo je mnohem lepší kreslíř než scénárista. Albert Uderzo se zasloužil především o nepřekonatelné kreslířské pojetí hlavních postav seriálu, které dnes již vstoupily do dějin žánru. Nezapomenutelní jsou i Uderzovi legionáři či jednotliví obyvatelé Astérixovy vesnice, kterým kreslíř dokázal vdechnout individuální charakteristiky. Díky Uderzovi má seriál dynamiku i další humorný rozměr, neboť Goscinnyho text dokázal kreslíře inspirovat k dalším gagům uvnitř jednotlivých záběrů. Uderzova tvorba se neomezila jen na seriál o Astérixovi; nakreslil např. v realistickém duchu prvních osm dílů komiksu Tanguy a Laverdure. Nicméně dnes již 75letý kreslíř se věnuje pouze svému oblíbenému Galovi, marketingu a správě nakladatelství Albert-René, pro které r. 1998 vysoudil (ve sporu s nakladatelstvím Dargaud) všechna práva na provozování svých oblíbených hrdinů.