Na tuto sérii je opravdu možné nahlížet dvěma pohledy. Za prvé jako na nejlepší komiks vydaný ve Francii v roce 2001, jelikož první díl série byl oceněn na nejprestižnějším kontinentálním festivalu v Angouleme´02 cenou „Nejlepší album“. A za druhé jako na běžný produkt současného – hodně módního - komiksu novovlnného, jak jsme s ním u nás byli seznámeni prostřednictvím výstavy „Francouzský komiks – nové směry“.
S MARVINEM V ZÁDECH
. Markantní je hned od úvodního kontaktu s tímto dílem kresba. Scénárista a kreslíř v jedné osobě, Christophe Blain, patří do dlouhé řady mladších autorů, tvůrčně spojených s geniálními osobami Davida B., Joanna Sfara a Lewise Trondheima. Podílel se také na úletárně Donžon a zřejmě se jí inspiroval do té míry, že některé panely jakoby svou karikaturizující kresbou bohatou na detaily Trondheimovi z oka vypadly. Velmi podobné je i celkové ladění stránek, jejich jedovatá barevnost (coloring má na svědomí dvojice Yuka & Walter) a hranaté bubliny. Takže je třeba rozhodnout se hned na začátku: buď někoho hrubě obvinit z plagiátorství nebo to brát jako celkem příjemné pokoukáníčko. Otázkou do pranice ovšem je, kterak pánové z Akademie přišli na to, že Blainova kresba je rozvíjející, novátorská či jinak zapamatování hodná. Jinak by přece tak významné ocenění Blain nezískal, že…
.
LÁSKA, BOLEST, ŽIVOT
. Ale třeba to není kresbou. Co se týče vlastního příběhu, i zde se objevuje dvojsečnost. Dobrodružství obyčejného středostavovského, židovského malíře z předrevoluční Paříže, který se v touze po zaopatření své nastávající (a společného života) vydá na moře (tady se Blainovi nedá upřít dobrá znalost námořních reálií), aby dokumentoval objevitelskou pouť piráta Jeana Mainbasseho do jižních ledových moří Ameriky není určitě v ničem originální ani magicky čtivé. Zaujme však svou duševní nekomplikovaností a čistotou, popisem obyčejných věcí a charakterů tak lidských, vykreslením typické atmosféry velkoměsta i námořního škuneru… Trošku to připomíná příjemné a pohodové české filmy 90. let (Pelíšky, Kolja) a obnažuje tvůrčí princip, na němž staví vlna nezávislých francouzských komiksů: návrat k jednoduchosti a základním tématům lásky, života a smrti. Pryč s brakem sci-fi a akčních nářezů 70. a 80. let! Konec komplikovaným thrillerům a kriminálkám!! Ovšem i v tomto směru scénář nabízí spíše málo: neurazí a zároveň ani nezaujme, nenadchne, ani nerozzuří…
.
KDYŽ CHCEŠ, TAK MUSÍŠ…
Sérii Isaac le pirate (obsahující alba „Ameriky“, Ledy“ a „Olga“) vydává mocný gigant Dargaud ve své „nezávislé“ ediční řadě Poisson Pilote a možná právě tady je třeba hledat vysvětlení onoho na první pohled nečekaného úspěchu tohoto jinak nenápadného, i když příjemného, dílka. Podpora prodeje se dá přece dělat různými prostředky, a takový metál z Angouleme je skoro to nejlepší, co se pro ni dá udělat…