Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

NA HRANICÍCH ANIMICSU

20.03.2003, autor: Hibi

Ne, nebojte se, není řeč o nějaké okrajové intoušské sci-fi. Je to horší. To mě totiž ve Flashi rozhýbané hellboyovské příběhy přiměly zauvažovat, co vlastně komiksu i jeho čtenářům tento přesun ze stránek papírových na stránky webové dal a vzal…




   Úvodem je třeba říci, že obsahově konkrétně tyto animace nepřinášejí nic nového - v zásadě jde opravdu jen o Flashem rozhýbané Mignolovy komiksy (přičemž některých příběhů Hocha z pekel už bylo možno dosíci ve formě statických stránek). Formálně však otevírají celkem zajímavé způsoby, jak do statického (rozuměj na papíru pevně fixovaného) komiksu vnést novou dynamiku.
Poslední ze zveřejněných příběhu, Almost Colossus, ve své původní, papírové podobě   Ona zásadní proměna je jasná už po prvních pár kliknutích: oproti papírové verzi přidává flashová technologie čas a pohyb, snadno shrnutelné právě pod pojem animace - čímž se původní komiks více či méně blíží animovanému filmu. (Přičemž není bez zajímavosti si povšimnout, že původní význam toho slova je poněkud silnější, než pouhé "rozpohybování". Z latiny přeloženo znamená "animace" oduševnění ve smyslu antické filosofie, kdy jedině to, co má duši, svobodnou vůli, může se pohybovat, či pohybovat něčím jiným. Jsou to tedy právě filmaři, kdo svými triky doposud nehybným loutkám a předmětům vtiskuje "život"-duši…)
   Ovšem jako při každé změně média, i tentokrát se muselo někde přidat, a zároveň někde ubrat - kde a jak, to je tématem následující úvahy o hraničním fenoménu "animovaného comicsu" - animicsu.
 
Čas
 Jelikož se flashová animace načítá jako celek, není potřeba brát v úvahu pauzy způsobené čekáním na data. Stojíc někde uprostřed mezi filmem a komiksem, jejichž jedním ze základních rozdílů je pojetí času, vybral si "animics" to lepší z obou; zatímco ve filmu má divák možnost sledovat čas určenu filmařem, jeho střihy, tempem děje a rychlostí promítání, při čtení komiksu si ho může určovat sám. Pro animics platí oboje: v akčních scénách, kde je třeba zrychlit tep obrázků i čtenářovy krve, může autor "filmově" sázet jeden obrázek za druhým; kde je naopak zapotřebí plného soustředění čtenářova (například v dialozích), stačí zobrazit obrázek a pak počkat na čtenářovo kliknutí… Ovšem syntéza filmového a komiksového času otevírá animicsu ještě jeden prostor: časově uspořádat děj v rámci jednoho políčka. Tedy ne že by zkušení komiksoví autoři nedokázali vměstnat celé příběhy do jediného panelu - nicméně čtenář vnímá panel jako celek, maximálně se může postupně soustřeďovat od plochy k detailům. Statický papír ale numožní malíři to, co Flash: totiž například vykreslit nejprve pozadí, pak jednající postavy a nakonec jejich dialogy v tom pořadí, v jakém se opravdu odehrály…
 
Pohyb
 Stejnou rozkročenost mezi film a komiks prozrazuje i práce s pohybem: animovanému filmu je bližší možnost rozhýbat děj i v rámci jednoho políčka, zatímco dynamické (v širokém smyslu toho slova) střídání políček, byť by připomínalo filmový střih (včetně například roz-/zatmívaček), odkazuje zase spíše ke komiksu. Právě možnost různého přecházení mezi políčky, jejich posouvání, zvětšování či ořezávání mnohem spíše připomíná kompozici komiksové stránky; vždyť filmový střih je nucen měnit rázem celé plátno, zatímco animics může snadno najít celou škálu vzájemných přechodů, a za jejich pomoci určit časovou či příčinnou souslednost jednotlivých políček - nezáleží než na fantazii animátora…
 
Médium
 To jsou však jen prostředky, které nové médium komiksu nabízí pro vlastní "vyprávění". (Přidáme-li k pohybu a času ještě zvuk, zůstává otázkou, nakolik je možné ještě hovořit o "čtení" a "čtenáři" - a ne-li už spíš o "divákovi".) Neméně důležitá je ale dostupnost samotného média. Jedním z hlavních důvodů masové obliby komiksu je totiž možnost vláčet ho takřka kdykoliv a kdekoliv s sebou: nejen sosat bubliny pod peřinou, ale lousknout ho v MHD nebo při čekání ve frontě… Na rozdíl od animicsu, k jehož "přečtení" potřebujete počítač, a ten (alespoň ne do té doby, než se přenosová rychlost, zobrazovací možnosti a výkon třeba mobilních telefonů nebo PDA přehoupnou přes potřebnou hranici) si do tramvaje nevezmete…
   Toto omezení je ale vyváženo jinou výhodou internetu, totiž možností sdílení - komiks můžete půjčit pár kamarádům, kdežto odkaz můžete poslat komukoliv po celém světě; a kromě vlastních poplatků za připojení (v "papírové" paralele poplatků za použití dopravy, kterou se dostanete do své oblíbené trafiky) je zdarma. Což nemusí být pochopitelně vlastnost trvalá - asi není vzdálená doba, kdy se za obsah poskytovaný skrze internet bude regulérně platit, jak už to dnes dokazují například odborné časopisy nebo pornostránky. Autoři na webu vyvěsí ukázku - úvodních pár kapitol nebo jeden či dva namlsávací příběhy - a na jejím konci prostý vzkaz: "Dokončení Vás bude stát tolik a tolik." Podobně, jako to udělali například tvůrci Animatrixu: čtyři z devíti animovaných kraťasů, navazujících na kultovní akční kyber-punk, budou ke stažení na webu, komplet až na DVD: zaplať.
 
... na stánky Animatrixu tudy...
 
Závěr
 Kromě odvážných spekulací o tom, co všechno by shora uvedené odkazy mohly otevírat za nové cestičky, je třeba si zároveň uvědomit, že stejně jako komiks a film je i tento způsob animace povýtce prvoplánovitý. A při tom jedním z největších kladů Flashe je právě to, že jeho animace můžou být interaktivní: nemusíme zůstat u klikání pro další obrázek v rámci nějaké přednastavené linie, ale mohli bychom si například vybírat vlastní cestičky děje nebo průběh dialogů, věnovat bližší pozornost některým detailům etc. Tím by se animics stal internetovou obdobou tištěných gamebooků, a vlastně se tak přiblížil živější - protože pestřejší a čtenáře více vtahující - počítačové hře…
   Nechci touto úvahou nějak rozhodovat, co je "lepší" nebo "horší" - zda komiks, animovaný film nebo "animics"; každý z nich je prostě jiný. Komiks změnil médium, a tím se změnil sám, změnilo se samotné jeho pojetí a výrazové prostředky. Komiks přenesený do Flashe nemusí být nutně "lepší" - dobrý bude každý kus, který prostě dokáže možností svého média využít v maximální možné míře, lhostejno, které médium to zrovna bude…




Autor:


Autor článku: Hibi

Detaily o komiksu:

Titul:
Scénář: James O/Barr
Kresba: James O/Barr
Překlad: Dana Krejčová
Žánr: Akční, superhrdinové (CZ).
Vydavatel: Comics Centrum
Související články:


theoriá
12.06.2014 Yellow Kid: První komiks na světě otiskli v bulváru!
01.05.2014 Studia komiksu: Jak se čeští vědátoři vrtali v komiksech? - 50 %
09.09.2013 Co tady otravujou ty primitivní ksichty z meme hovadin?






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!