. Hned po premiéře Batmana bylo jasné, že se musí natočit druhý díl. Co už tak jasné nebylo, byla účast herců. Režisér Tim Burton ani představitel hlavní postavy Michael Keaton nejevili skoro žádný zájem o pokračování. Lépe řečeno o pokračování, které by mělo kopírovat Batmana I (což si přálo hlavně vedení Warner Bros.). Autoři se oprávněně báli o rozmělnění jejich společného díla - originální to komiksové podívané. Tim Burton se nechal přesvědčit až poté, co mu studio dalo zcela volnou ruku. Režisér (a hlavní strůjce úspěchu předchozího filmu) se na předchozí film úplně vykašlal a začal tvořit něco úplně jiného. Jediné, co si dal za cíl, bylo heslo: nebude to jako Batman I. A nebylo.
Základem musel být opět silný scénář, který nakonec vypotil Daniel Waters. Tima Burtona i Michaela Keatona scénář přesvědčil svou celkem revoluční formou. Postavy z komiksu už nejsou tak přímočaré, jsou více zpsychologizované, v příběhu se objevují nejednoznační soupeři hlavního hrdiny - a také politika. Děj se už netočí jen okolo Batmana, ale především okolo města Gotham. Na první pohled sympatický Max Shreck se chce ujmout vlády ve městě. Vše by mu zřejmě vyšlo podle plánu, kdyby jeho sekretářka Selina nezjistila, co nekalého se za celou jeho kampaní skrývá. Což ona zase ano. A tak byla vyhozena. Doslova. Z okna na zem. Selina se probere, ale to, co se vrátí domů, už není sekretářka, ale přeměněná bytost: a Kočičí žena se chce mstít. Kromě ní se ve městě objevuje další nová postava - Tučňák, který má alergii na lidskou rasu a začne Gotham terorizovat. Výborně poslouží Shreckovi v jeho kampani. Je tedy skutečně na čase, aby se Bruce Wayne opět převlékl do netopýřího kostýmu a zjednal ve městě pořádek…
.
Natáčet se začalo 3. září 1991. Šest měsíců je štáb na nohou a vytváří nový komiksový svět, nové filmové dobrodružství. Studio se proměnilo v Gotham (navíc vánoční, takže řádně chlazený). Z režiséra Tima Burtona se stává drezér herců, mechanických tučňáků a živých koček; snaží se přesvědčit štáb i sám sebe (producenty, kteří do filmu vložili bezmála 100 miliónů dolarů nevyjímaje), že to jednou skončí dobře.
. V červnu se konečně koná napjatě očekávaná premiéra Batman returns. Tržby za první týden v USA: 71 miliónů dolarů. Diváci se do kina jen hrnou. Celkově vydělala "dvojka" okolo 170 miliónů, což bylo sice mírné zklamání, ale žádný důvod ke smutku. Vracející se Batman se stal druhým nejnavštěvovanějším filmem roku 1992. Z Michelle Pfeifferové se stává sexsymbol. Bude se točit další díl… ale už bez Burtona a Keatona. Zejména Burton už ví, že tenhle film nepřekoná; vydal ze sebe maximum.
Film Batman byl dobrým komiksovým filmem, ale nesahá ani po kolena druhému dílu. Ten je ve všem lepší a je to vidět na každém záběru. Už jen dekorace a kostýmy jsou vrcholným dílem film/komiks-designu. Gotham je zvláštně jiný než v jedničce. Je sice tmavý, ale není šedý. Kamera snímá scény ze všech možných úhlů, střih je dynamický, ale v žádném případě rušivý. Hudba je správně pompézní a hravá. Vše dohromady funguje naprosto přirozeně - v dokonalém souladu. Režisér nás dostal kam chtěl: do fantaskního světa, který není tak úplně nepodobný světu skutečnému. Tady se plní dětské sny. V nezapomenutelných scénách prožíváme s hrdiny jejich vzestupy a pády. Město Gotham je najednou jedno velké tmavé pulsující monstrum. Jakoby se oproti jedničce rozrostlo a připravilo se na nástup nových hrdinů - a především zločinců…
. Z hereckých výkonů je jednoznačně nejlepší Pfeifferové Kočičí žena. Její proměna z ušlápnuté sekretářky Seliny na nebezpečnou Catwoman patří k nejlepším okamžikům filmu. V její nejednoznačné postavě se míhá neuvěřitelně mnoho odstínů lidské duše. Catwoman je pomstychtivá, sebevědomá, zranitelná, křehká, ostrá, cynická, nerozhodná, krásná, chtivá, toužící a… sexy. V mém osobním žebříčku je to nejvíc sexy filmová postava všech dob. Michael Keaton je taky dobrý, ale teprve když se setká s Kočičí ženou, dá se mluvit o tom, že je výborný. Mezi oběma herci (vlastně oběma postavami) to skvěle jiskří a jejich setkání jsou scénami vrcholnými - například souboj Batmana a Catwoman na střeše domu nebo naopak milostná scéna Bruce a Seliny na pohovce u krbu, kdy před sebou navzájem skrývají svá zranění z předchozího střetů…
. Oscar Cobblepot alias Tučňák chvílemi vzbuzuje odpor a nenávist a chvílemi zase soucit. Je to dílo skvělého a skvěle namaskovaného Dannyho DeVita, který dává svému Penguinovi něco, co vás dokáže upoutat, pobavit, ale také dojmout. Není jako Max Shreck v podání Christophera Walkena. To je postava opravdu nesympatická a ve filmu je to vlastně jediný čistokrevný padouch. Za přívětivou tváří se skrývá manipulátor a zločinec (až nápadně mi připomíná jistého ředitele jisté televize), který si svými proslovy získává gothamské obyvatele, protože ví, že když má na své straně lidi, tak má vše…
Kritika filmu překvapivě vyčítala jeho silné stránky: přestylizovanost, složitější děj, nejednoznačné charaktery - jak bylo do té doby u komiksových filmů zvykem. Proč superhrdiny "zbytečně" psychologizovat? Proč do komiksového filmu míchat politiku? Z dnešního pohledu se právě tyto otázky zdají zbytečné. Tim Burton naopak kontroval: Proč dělat komiksový film jen pro děti? Jeho Batman se vrací naprosto přesně ukázal, jakým směrem se má v budoucnu komiksový film ubírat - viz. Vrána, X-men…
Druhý díl Batmana je prostě jeden z nejlepších komiksových filmů všech dob. Určitě není dokonalý, určitě má dost chyb, ale rozhodně je to film, co probudí ze zimního spánku vaši dětskou fantazii, pobaví a nevyprchá do ztracena…