Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

NENÍ KOMIKS JAKO COMIX ANEB MALÝ ETYMOLOGICKÝ HLAVOLAM

07.10.2003, autor: Hibi, Vojta

Komiks, bez comicsu, komu čemu komixu, koho co comix, comikse!, o komicsu, kým čím… Proč vlastně a jak?







KOMIKS - kreslený humoristický či akční seriál, komiksový. Z angl. comics (pl.) z comic strips tv. doslova "žertovné kreslené seriály", z comic "žertovný" a strip "kreslený seriál", původně pruh, pás. Pravidla českého pravopisu uvádějí podobu komiks i comics, 2. p. -u, mn. č. 1., 4., 7. -y.
   … praví Jiří Rejzek ve svém Českém etymologickém slovníku - pokusme se tento povýtce kusý výsek prozkoumat poněkud podrobněji a doložit ho příklady takříkajíc "ze života":
 
   Původní zámořský termín comics vznikl univerbisací z comic strips - žertovné proužky. Proto i dlouholeté domácí používání se ustálilo na této formě - mluvilo se o comics v plurálu - z opakovaného používání tohoto nesklonného tvaru jakoby čišelo tehdejší prozkoumávání comics jako hnutí, fenoménu. V tomto tvaru používá tento termín i František Tichý ve své eseji Velká prostota:
   Vědomí hlubšího podtextu comics se nedostává ke slovu snadno. Jejich "krvavá" část se dodnes zaměňuje za celek, aby se pak tvrdě soudila z předem zkresleného východiska.
   (Ostatně jak pravdivý je tento výrok i dnes, po mnoha desetiletích - neboť kniha Comics, v níž Tichý svou esej doplnil překlady dvou "comicsových" prací francouzského režiséra René Claira, medailony tehdejších nejslavnějších autorů a doprovodnou mini Galerií mistrů, vyšla roku 1967.)
 
   Přišla ale léta sedmdesátá a zcela v intencích Orwellem popsaného newspeaku musel být z uvědomělé a především realistické kultury odstraněn i samotný pojem (toho bezuzdného, nereálného, vulgárního a štváčského, a vůbec celkově úpadkového) comicsu. Dynamická vizuální forma byla normalisovaně redukována nejvýš na infantilní obrázkovost, která měla dětem ulehčovat "čtení" či odrostlejším čtenářům podsouvat didakticko-pedagogické poučky (viz propionýrská reforma typicky českého fenoménu "klubáckého" comicsu). Režimem tolerovaný kreslený či obrázkový seriál je ostatně do dnešních dnů stále terminem technicem pro (doslova) "sérii obrázků" - kompozičně suché strukturování velikostně identických políček a povýtce statickou a omezenou "kameru".
   I těch několik odvážlivců, kteří se pokoušeli "kreslené seriály" a "comics" když už ne zrovnoprávnit (což šlo pochopitelně stěží), ale uvést alespoň do kontextu, udržuje plurál - Daniel Kummerman, Vladimír Veverka a i mnohem později ještě Bohumil Fencl.
   Mladší generace, nezatížená letitou strnulostí tohoto tvaru, se ale - vychutnávajíc jeho exotický, a při tom ze rtů tak samolibě snadno splývající západní zvuk - comics(u) ujala po svém; comics se (nejen mediálně) začal skloňovat ve všech pádech. V tomto smyslu zůstal singulár comics označením pro médium/formu jako celek (comics jako výtvarný projev), a plurál se začal používat ve smyslu množství (sešity, stripy apod. se tedy staly comicsy).
 
   Comicsové názvosloví bylo poznamenáno ještě jednou, tentokrát "shora", státní jazykovědnou institucí - modernisací (tedy modernizací) pravopisu byl proměněn v povolené varianty comics/komiks "progresivními" Pravidly českého pravopisu z roku 1993.
 
   Jakékoliv jiné prolínání "c", "k" a "x" v používání našeho oblíbeného pojmu je tedy pravopisně chybné - s jedinou výjimkou, a to u nás (v USA jde o dávno zaběhnutý termín) zatím nekodifikovaného označení pro americký underground, totiž comix. (Paradoxem je, že právě dík ortografickýcm zmatkům použil tuto versi i pornomagazín XXX comix, který s undergroundem, natož americkým, neměl ani zbla společného.)
   Nepravopisný, nicméně alespoň foneticky věrný přepis komix se stal doménou zejména Káji Saudka, a tak není divu, že se skrze řadu jeho seriálů, ale třeba i titulní stránku Komety, dostal do povědomí (a užívání) mnoha jeho obdivovatelů; hybridní patvary typu comiks nebo komics už ale opravdu nezbývá než odsoudit jako amatérismus bez gramatického i historického opodstatnění.
   Z téhož hlediska ale nelze zcela zavrhnout další fonetické hříčky jako comX(.cz) nebo comiCZ(con), neboť svou záměrnou extraordinérií působí coby originální značky konkrétních subjektů. Jak patrno, v názvosloví, stejně jako v kvalitě, platí, že není komiks jako… Ale to už bych se opakoval.




Autor:


Autor článku: Hibi, Vojta

Související články:


theoriá
12.06.2014 Yellow Kid: První komiks na světě otiskli v bulváru!
01.05.2014 Studia komiksu: Jak se čeští vědátoři vrtali v komiksech? - 50 %
09.09.2013 Co tady otravujou ty primitivní ksichty z meme hovadin?






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!