Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

VZNIK KRESLENÉHO SERIÁLU (3) – NARATIVNÍ POSTUPY I.

28.10.2003, autor: Zarkoff

K „oživení“ děje na komiksových stránkách slouží řada postupů; jakmile kreslíř dostane do ruky scénář, v němž je děj rozčleněn na jednotlivé obrázky, stává se z něj režisér, který musí pro dané situace zvolit vhodné druhy záběrů a úhly pohledu, který musí pomocí různých optických efektů znázornit pohyb a který si přitom často vypomáhá různými symboly a onomatopoetickými výrazy, jež čtenáři umožní rychle chápat pocity jednajících postav a vyjadřují i některé „zvuky“...




   Narativní postupy: pohyb na nehybném obrázku
 
   1. Druhy záběrů. - První obrázek je obvykle kreslen jako celek; bývá to velkoformátová kresba, která ukazuje celkový pohled na místo děje. V průběhu vyprávění pak bývá čas od času zařazován polocelek, který představuje jakési shrnutí změn, k nimž došlo na dané scéně (je-li kreslený seriál publikován po jednotlivých epizodách, slouží polocelek k oživení paměti čtenářů), nebo k uvedení nové postavy na scénu. Pokud se děj odehrává v prostředí s velkým počtem detailů, bývá vhodné použít několika celkových záběrů, které z různých úhlů pohledu postupně ukáží celou scénu.
ukázková práce s různými druhy pohledu - BoF a jeho Sheila   Jakmile již čtenář získal povědomí o postavách příběhu, stačí je zobrazovat pomocí polodetailu. Na takových záběrech vidíme celé  postavy od hlavy k patě spolu s pozadím. Chceme-li se podívat zblízka, jak určitá akce probíhá, zobrazíme jednající postavy jen do pasu a přiblížíme je tak ke čtenáři, který je tím pádem více vtažen do děje; příslušný záběr se nazývá detail. Přechodný typ záběru, tedy něco mezi polodetailem a detailem, ve kterém vidíme jednající postavy po kolena, se nazývá americký záběr. Je-li třeba zvýraznit pocity komiksového hrdiny nebo upozornit na nějakou významnou podrobnost, používá se velký detail. Kreslíř, který chce ještě více podtrhnout nějakou podrobnost, použije velmi velký detail; tento druh záběru zaměřuje pozornosti čtenáře na objekty, které objasňují průběh akce a současně zvyšuje dramatické napětí nebo komický účinek dané sekvence. Velký detail často překrývá celek nebo polocelek, a přispívá tak k větší plastičnosti obrázku. Pořadí záběrů by mělo odpovídat průběhu akce, jejímu vývoji. Vhodnou kombinací záběrů může kreslíř zvýšit dramatický účinek klíčového momentu děje; může například hned za celek zařadit velký detail. Druhy záběrů lze samozřejmě definovat i jinými způsoby.
 
Podhled, aneb jak obrovskou Helgu udělat ještě větší...   2. Úhly pohledu. - Scény na komiksových obrázcích nejsou prezentovány jen pomocí záběrů; kreslíř může tyto scény zobrazovat i pomocí rozmanitých úhlů pohledu:
   - při klasickém úhlu pohledu se divák nachází přímo před jednajícími osobami;
   - při šikmém úhlu pohledu je úběžný bod umístěn vlevo nebo vpravo mimo obraz;
   - při nadhledu se divák nachází kdesi nad scénou, a může tak jedním pohledem obsáhnout rozmístění postav i jejich akci v daném prostředí; tento úhel pohledu navozuje dojem slabosti, chatrného či podřízeného postavení zobrazených postav;
   - při podhledu má divák dojem, že komiksové postavy mají nadřazené postavení, jako kdyby jej nebo ostatní účastníky akce ohrožovaly;
   - střídáním klasického úhlu pohledu a "protipohledu", kdy je jedna a táž scéna zabírána například zepředu a zezadu, může kreslíř vyvolat dojem překvapení.
 
ukázka z Eisnerovy knihy Comics and Sequential Art   Marvelovští kreslíři (většina jejich prací vychází ve Francii v nakladatelství Sémic) přišli brzy na to, že jejich tužka do jisté míry nahrazuje filmovou kameru. Stan Lee se domnívá, že existuje marvelovský styl kresby. Pomocí Johna Buscemy ukazuje, jak se u Marvela dokáží kreslíři optimálním způsobem vyrovnat s daným scénářem. Jak rozumět komiksům a jak je prakticky realizovat, popisuje Will Eisner v publikaci Comics and Sequential Art (Eclipse 1985).
 
   Překlad této čtyřdílné ukázky pochází z druhé kapitoly knihy "La Bande Dessinée", Annie Baron-Carvais, Presses Universitaires de France, Paříž 1985. Přeložil Vladimír Zarkoff Zavadil; redakčně upraveno.




Autor:


Autor článku: Zarkoff

Detaily o komiksu:

Titul:
Scénář: James O/Barr
Kresba: James O/Barr
Překlad: Dana Krejčová
Žánr: Akční, superhrdinové (CZ).
Vydavatel: Comics Centrum
Související články:


Vznik kresleného seriálu
01.09.2014 První Superman: Zničí auto a ztrapní se před svou holkou - 60 %
12.06.2014 Yellow Kid: První komiks na světě otiskli v bulváru!
01.05.2014 Studia komiksu: Jak se čeští vědátoři vrtali v komiksech? - 50 %






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!