. V současnosti žije John Constantine (Keanu Reeves) v Los Angeles, je exorcistou na volné noze a posílá zpět do pekla jednoho ďábla za druhým. Problémem však je, že stejnou rychlostí kouří i jednu cigaretu za druhou a doktoři mu dávají maximálně rok života. Zkrátka je - přesně podle slov archanděla Gabriela - "v prdeli". John se rozhodne o poslední pokus, jak se dostat do nebe: pomůže policistce Angele (Rachel Weisz) ve vyšetřování záhadné sebevraždy jejího dvojčete. Případ má totiž co dočinění s příchodem Satanova syna na Zemi a s rozpoutáním apokalypsy. Záchrana lidstva před Satanem - pro Constantina téměř jistá vstupenka do nebe.
.
Inteligentní bomba, ale…
Snímek Constantine je adaptací komiksu Hellblazer (od tohoto názvu tvůrci upustili kvůli podobnosti s Hellraiserem). Hellblazer alias John Constantine se poprvé v komiksu objevil coby vedlejší postava v příběhu Swamp Thing (Bažináč) slavného scénáristy Alana Moora. V roce 1985 mu byla nakladatelstvím DC comics přidělena vlastní série a od té doby se na jeho pekelných dobrodružstvích vyřádilo několik autorů, včetně Gartha Ennise, Neila Gaimana, Warrena Ellise či Briana Azzarella. S Hellblazerem jste se u nás ale mohli seznámit už minulý rok v Crwi2, č.4 (story Dobré úmysly + profil postavy).
I když se film od komiksu liší v mnoha věcech (hlavní hrdina je v komiksu blonďák, nosí baloňák olivové barvy, příběh se odehrává v Londýně, atd.), režisér Francis Lawrence si se svým debutem poradil na jedničku. Přestože před Constantinem natočil celkem osmdesát videoklipů, nestojí jeho první celovečerák na počítačových efektech a rozhodně se o něm nedá říct, že se jedná o čistě akční záležitost: Constantine je něco mezi temnou detektivkou a čistokrevným hororem. Hlavní hrdina sice používá v boji s pekelnými nestvůrami nejrůznější zbraně, ale i tak naštěstí nejde o dalšího Bladea či Van Helsinga. Velmi sympatické také je, že když už na nějakou tu akci dojde, režisér nekopíruje žádné bladeovské či matrixovské eskapády a většina akčních scén tak zde působí originálně a klidně by z nich mohla čerpat řada akčních snímků.
. Nejpůsobivější scénou ve filmu je ovšem ta, při které Constantine prochází samotným peklem, jenž má podobu místa zasaženého atomovým výbuchem a k tomu ještě prolezlým tisíci požíračů duší. Přesto, že má tato scéna pouhých pár minut, Lawrence v ní naplno využívá své předchozí videoklipařské zkušenosti a je to prostě BOMBA!!!
Snímek však bohužel dost ztrácí na dokonalosti u konce, který už nezachránil ani režisér scénou, kdy si Constantine típne své poslední cigáro v louži vlastní krve. Za vším stojí totiž scénář Kevina Brodbina a Franka Cappella, který u konce celý příběh patřičně zamotává a nejeden divák nemusí všechny dějové zvraty úplně pochopit. Škoda.
Exorcisté
Herecké obsazení dopadlo podobně jako režie na výbornou. Keanu Reeves není ani v nejmenším v roli hlavního hrdiny moc měkký (jak se obávala řada komiksových fanoušků) a naopak ztvárnil sarkastického vymítače ďáblů s obdivuhodným přehledem.
. Rachel Weisz (Mumie 1-2, Jak na věc) nijak neoslňuje, ale zároveň nic nekazí. Reevesovi se tak vyrovná jedině Peter Stormare (Čokoláda, Ztracený svět, Minority Report) v roli jednoho z úhlavních nepřátel. Jeho Lucifer je naprosto dokonalý a to se na plátně objeví jen v posledních pár minutách.
The best hell
Constantine je velmi zdařilý komiksový film a díky režisérovi Francisu Lawrencovi navíc i v několika scénách nesmírně originální a hlavně pořád inteligentní. A k tomu si také ještě připočtěte zatím nejlepší filmové peklo! Co víc si přát?! Snad jen o trochu přehlednější příběh, páni scénáristé!