Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

KOMIKS A FILM (9) – TVŮRCI

10.05.2005, autor: Patrycja

Na obou stranách - i filmové i komiksové, najdeme několik význačných osobností, které si také vyzkoušely práci s jinou formou, aniž se úplně zbavily svých originálních rukopisů. Komiksoví kreslíři velice často spolupracují na filmech jako výtvarní poradci, autoři dekorací či kostýmů, někteří z nich si vyzkoušeli i profesi režiséra…




… jako například Francouz Enki Bilal, který podle vlastních námětů režíroval dva snímky: Bunker Palace Hôtel v roce 1989 a Tykho Moon v roce 1996 (tento snímek byl uveden na Dnech Evropského Filmu 1999). Druhý z jmenovaných filmů žánrově spadá pod science fiction, typickou pro Bilalova komiksová díla; příbuznost výtvarného pojetí scénografie s plasticky propracovanými obrázky je na první pohled zřejmá a typy herců obsazených do hlavních roli (Julie Delpy, Michel Piccoli, ad.) jsou jasným odkazem na bilalovské postavy.

WillowVelice plodným spolupracovníkem filmových tvůrců je další Francouz - Jean Moebius Giraud (jako Moebius se podepisuje pod skoro všemi svými kreslenými díly, jako Jean Giraud figuruje ve filmových titulcích a v komerční komiksové tvorbě). Moebius je jistého druhu průkopníkem - jeho komiks Arzach je odborníky všeobecně považován za první moderní komiks, obdobu filmového Občana Kanea. Jako vizuální poradce se podílel na filmech jako Vetřelec (režie Ridley Scott), Willow (režie Ron Howard) či v poslední době na Bessonově sci-fi pohádkovém opusu Pátý element.

Italského kreslíře Hugo Pratta (Slavný tvůrce komiksové série o námořníku Corto Maltese je sám hrdinou jiného komiksu. Tuto poctu mu složil další významný italský tvůrce Milo Manara, který tohoto „mistra dobrodružství“ učinil nedostižným vzorem pro jednu ze svých postav.) jsme viděli v roli Borise v Caraxově filmu Zlá krev, Mike Mignola (autor i u nás známé postavy Hellboy) má podíl na výtvarném pojetí filmu Dracula (režie Francis Ford Coppola) a Frank Miller, všestranný umělec a komiksová legenda v plném toho slova významu, je autorem námětu a scénáře (bohužel ne příliš povedených) dvou pokračování Robocopa (Robocop 2, režie Irvin Kershner; Robocop 3, režie Fred Dekker).

Viaggio a TulumV roce 1990 Ital Milo Manara započal spolupráci s režisérem Federicem Fellinim a nakreslil podle jeho scénáře komiks Viaggio a Tulum (Cesta do Tulum), jehož hlavním hrdinou je samotný režisér a hlavním tématem je proces tvoření, tak příznačný pro autora Osm a půl. Ale je to také dílo typické pro Manaru: spojuje v něm kritiku současného světa, cituje jiná umělecká díla - v tomto případě filmy Felliniho - a neopomíjí samozřejmě scény, kde se svlékají krásné ženy (neboť Manara se proslavil hlavně komiksy s erotickými náměty).

Mezi filmovými tvůrci nalezneme taky příležitostné výtvarníky komiksových příběhů. David Lynch po mnoho let publikoval příběh o Nejvzteklejším psovi na světě (The Angriest Dog in the World vycházel od roku 1983 v týdeníku L.A.Reader), strip, který nepostrádal nic z režisérova přesvědčení o dvojí podstatě věci.

ClerksKevin Smith, režisér mj. filmu Dogma, je libretistou dvou komiksů: Walt Flanagan´s Dog (kresba Matt Wagner) a Clerks (kresba Jim Hahfood). Titulními postavami druhého díla jsou Jay a Silent Bob, dva černě oblečení drogoví dealeři - původně filmové postavy ze Smithových filmů Podvodníci z New Jersey (v originálním znění Clerks) a Chasing Amy. Kevin Smith byl také osloven produkční společnosti k napsání scénáře k novému dílu Supermana (tento projekt byl prozatím odložen na neurčito) a stal se scénáristou marvelovské série o Daredevilovi.

Na závěr
Vystihnout a popsat všechny vztahy mezi filmem a komiksem není úkolem nemožným – v tomto případě je limitem závěrečný rozsah práce. Kromě komiksů amerických a evropských existuje například obrovské odvětví komiksu japonského (manga), který podobně jako díla evropská či americká ovlivňuje a prolíná se s filmovým uměním (japonské kreslené seriály a filmy - anime). Nezmiňuji se také o celé oblasti kresleného filmu, která se zabývá adaptacemi komiksů - většinou se jedná o standardní seriály pro děti (Asterix, Šmoulové, Felix the Cat, ad.)


Text je součástí ročníkové práce Patrycje Twardowské Komiks a film, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, obor Filmová věda; Brno 1999. Redakčně upraveno.




Autor:


Autor článku: Patrycja

Související články:


Komiks na stříbrném plátně
10.10.2016 Scooby Doo: Bláznivý crossover televizního seriálu - 60 %
01.06.2016 Terminátor megarecenze (7): Vlčí vetřelec zkazil celý komiks - 0 % - Aktualizováno
02.11.2015 Terminátor megarecenze (6): Chci další sexbombu od Nigela Raynora!






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!