Nápadný půvab krásy
. Kardinálním problémem je, jak zápletky a jejich aktéry odlišit od ostatní nabídky, aby si jich zmlsaní čtenáři v hojném počtu všimli. Klíčem k úspěchu může být propojení léty osvědčeného s kapkou něčeho originálního. V roce 1993 se to podařilo nakladatelství Marvel Comics, když vyšly v Americe Zázraky s jejich dobře známými a oblíbenými hrdiny. Neotřelé bylo do příběhu zamíchat snad všechny důležitější hrdiny ze stáje výše zmíněného nakladatelství a story vyprávět důsledně z pohledu obyčejného člověka, konkrétně fotografa Phila Sheldona. Úspěch u čtenářů i kritiky byl ohromný. DC Comics, druhá velká fabrika na obrázkové sešity v USA, to přirozeně nemohla nechat jen tak. Proto o tři roky později DC vydává své „Marvels“ pod názvem Království tvé.
. Kardinálním problémem je, jak zápletky a jejich aktéry odlišit od ostatní nabídky, aby si jich zmlsaní čtenáři v hojném počtu všimli. Klíčem k úspěchu může být propojení léty osvědčeného s kapkou něčeho originálního. V roce 1993 se to podařilo nakladatelství Marvel Comics, když vyšly v Americe Zázraky s jejich dobře známými a oblíbenými hrdiny. Neotřelé bylo do příběhu zamíchat snad všechny důležitější hrdiny ze stáje výše zmíněného nakladatelství a story vyprávět důsledně z pohledu obyčejného člověka, konkrétně fotografa Phila Sheldona. Úspěch u čtenářů i kritiky byl ohromný. DC Comics, druhá velká fabrika na obrázkové sešity v USA, to přirozeně nemohla nechat jen tak. Proto o tři roky později DC vydává své „Marvels“ pod názvem Království tvé.
. Oběma titulům vévodí malba Alexe Rosse. Kdo to neviděl, neuvěří. Aby bylo jasno - výtvarnická virtuozita se u komiksů odměřuje pomocí přídavného jména „krásný“ následujícím způsobem: krásný, krásnější, nejkrásnější a čtvrtý stupeň má jméno Alex Ross, mistr v používání kvaše a airbrushe. Moc mě neudivilo, když jsem se dozvěděl, že jeho oblíbenci jsou Salvador Dalí spolu s Normanem Rockwellem. Z obou umělců si Alex Ross vzal jejich fotorealistickou bezchybnost, od malíře amerického snu Rockwella možná pochytil i část z toho, co lze po vzoru socialistického realismu nazvat realismem kapitalistickým. Při prohlížení Rossova díla se mi vrací otázka, kde je hranice mezi dokonalostí a kýčem. Neumím na ní přesně odpovědět. Vím jen, mi stačila chvilka a Rossovi jsem pokorně zobal z ruky. Kde by se ostatně měla víc akceptovat trocha toho blyštivého pozlátka, než v eposu, kde si hlavní part střihnul Clark Kent? Navíc výtka, že je něco příliš krásné je dost neudržitelná. To by mi silně připomínalo jednu recenzi kolegy Hibiho Matějička, ve které se pustil do porovnání Zázraků se souborem minimalistickým stripů Jen čtvrt vteřiny na život, což dodnes považuji za nejodvážnější kousek v historii naší komiksové publicistiky.
. Království zázraků
Od výtvarna se dovolím přejít ke scenáři, kde je mezi Zázraky a Královstvím markantní rozdíl. Síla i slabost Zázraků spočívá v tom, že pod dokonale mainstreamovou slupkou se vlastně ukrývá experiment. Nápad převyprávět nejdůležitější mezníky ze světa Marvelu je skvělý, ale má jednu neoddiskutovatelnou vadu. Nefunguje a ani nemůže fungovat jako přiběh s jednolitým začátkem, prostředkem a koncem. Průvodcem po všech slavných potyčkách superhrdinů z dílny jednoho nakladatelství je navíc smrtelník, který vše pouze z povzdálí fotografuje a v orientaci nepoučenému čtenáři příliš nepomůže. Království tvé je pro komiksáře-začátečníky mnohem přístupnější. Znalosti o DC nejsou při četbě k zahození, ale vyprávnění nedokumentuje historii jako u Zázraků, nýbrž se obrací hlavně k věcem příštím. A budoucnost z pera scenáristy Marka Waida nevypadá příliš růžově.
Od výtvarna se dovolím přejít ke scenáři, kde je mezi Zázraky a Královstvím markantní rozdíl. Síla i slabost Zázraků spočívá v tom, že pod dokonale mainstreamovou slupkou se vlastně ukrývá experiment. Nápad převyprávět nejdůležitější mezníky ze světa Marvelu je skvělý, ale má jednu neoddiskutovatelnou vadu. Nefunguje a ani nemůže fungovat jako přiběh s jednolitým začátkem, prostředkem a koncem. Průvodcem po všech slavných potyčkách superhrdinů z dílny jednoho nakladatelství je navíc smrtelník, který vše pouze z povzdálí fotografuje a v orientaci nepoučenému čtenáři příliš nepomůže. Království tvé je pro komiksáře-začátečníky mnohem přístupnější. Znalosti o DC nejsou při četbě k zahození, ale vyprávnění nedokumentuje historii jako u Zázraků, nýbrž se obrací hlavně k věcem příštím. A budoucnost z pera scenáristy Marka Waida nevypadá příliš růžově.
Klasiční rekové v čele se samotným Supermanem se stáhli do ústraní a místo nich nad Zemí převzali patronát jejich četní potomci. Ti sice často oplývají větší silou, ale svou fyzičku spíš používají pro své sobecké cíle, než pro blaho lidstva. Pomalu se rozmáhá anarchie, jejíž důsledky dokáže nejlépe dohlédnout starý pastor Norman McCay. Ten ve stavech na pomezí prorockého snu cestuje prostorem a časem v doprovodu tajemného duchovního posla na místa, kde se rozhoduje o budoucnosti superhrdinů i celého lidského rodu. Zdá se, že řetězec událostí spěje k neodvratitelné Apokalypse...
. Čtěme bibli, tam to všechno je
Autoři oproti Zázrakům přinesli tentokrát opravdovou story, ne postmoderní pseudometapříběh. V sázce Království přitom není nic menšího, než je záchrana světa!! Zíváte nudou? V žánru superhrdinského komiksu taková loterie samozřejmě nebudí němý úžas, ale zní jako očekáváné klišé. Aspiraci na výlučnost si kniha snaží navenek zajistit zmíněnou malbou a značným počtem známých siláků v trikotech, kteří připadají na centimetr čtvereční každé stránky, všetně tří velkých obrázků, kde jsou všichni zúčastnění po vzoru maturitního tabla vyvedeni i s přislušným jménem. K mimořádnosti samotného děje má posloužit zejména snaha parafrázovat poslední knihu Bible o konečném souboji dobra a zla. Na nadpozemské síly náboženství nemá copyright Vatikán ani Hollywood, takže se není čemu divit, že o ně často projevuje zájem i superhrdinsky nadpozemský komiks. Přesto počet novozákonních citátů a netuctová persona kazatele inspirovaná autorem Apokalypsy překračuje obvyklý průměr. Ovšem buďte bez obav, ať už máte světonázor jakýkoliv. Vyprávění je dovedně vybalancované, aby neodrazovalo čtenáře z řad věřících ani ateistů.
Autoři oproti Zázrakům přinesli tentokrát opravdovou story, ne postmoderní pseudometapříběh. V sázce Království přitom není nic menšího, než je záchrana světa!! Zíváte nudou? V žánru superhrdinského komiksu taková loterie samozřejmě nebudí němý úžas, ale zní jako očekáváné klišé. Aspiraci na výlučnost si kniha snaží navenek zajistit zmíněnou malbou a značným počtem známých siláků v trikotech, kteří připadají na centimetr čtvereční každé stránky, všetně tří velkých obrázků, kde jsou všichni zúčastnění po vzoru maturitního tabla vyvedeni i s přislušným jménem. K mimořádnosti samotného děje má posloužit zejména snaha parafrázovat poslední knihu Bible o konečném souboji dobra a zla. Na nadpozemské síly náboženství nemá copyright Vatikán ani Hollywood, takže se není čemu divit, že o ně často projevuje zájem i superhrdinsky nadpozemský komiks. Přesto počet novozákonních citátů a netuctová persona kazatele inspirovaná autorem Apokalypsy překračuje obvyklý průměr. Ovšem buďte bez obav, ať už máte světonázor jakýkoliv. Vyprávění je dovedně vybalancované, aby neodrazovalo čtenáře z řad věřících ani ateistů.
Duchovní McCay není jen popkulturní alter ego svatého Jana. Má v sobě zejména rysy fotografa Sheldona. Obě komiksové postavy jsou normální lidé, co pod vlivem okolností zažívají konfrontaci se světem superhrdinů. Tato perspektiva dodává příběhům rámec, bez kterého by Zázraky vůbec nedržely pohromadě. Království ořezané od úhlu pohledu Normana McCaye by zas přišlo o razanci své vypovědi. Odmyslíme-li si „klona“ Phila Sheldona v kolárku, měli bychom před sebou v Království celkem běžný komiks o záchraně světa. Na tom nic nemění ani dobré nápady jako třeba úvodní nezájem Supermana o dění ve světě, nebo střet Batmana s názory muže z planety Krypton.
. Místo krve kečup v mekáči
Snad neprozradím příliš, když napíšu, že netopýří muž a Superman se nakonec pozabíjí navzájem a po výbuchu zeměkoule nepřežije v naší galaxii nic živého. Nevěříte mi? Proč ne? Že by na vás spíš zabralo strašení Mikulášem a čertem? Šacujete to na obvyklou plichtu hodných a zlých? Ať je po vašem, přesto koketování se špatným koncem prakticky do poslední chvíle funguje. Malou přítomnost happyendové kocoviny spolehlivě překryl epilog. Obě zmíněné megastar DC spolu s Wonder Woman si dají inkognito sraz v rychlém občerstvení stylizovaném do stylu superhrdinů a hezky počesku si pokrafají vo životě („pokrafat“ – ano, přesně tohle slůvko tam i padne!).
Snad neprozradím příliš, když napíšu, že netopýří muž a Superman se nakonec pozabíjí navzájem a po výbuchu zeměkoule nepřežije v naší galaxii nic živého. Nevěříte mi? Proč ne? Že by na vás spíš zabralo strašení Mikulášem a čertem? Šacujete to na obvyklou plichtu hodných a zlých? Ať je po vašem, přesto koketování se špatným koncem prakticky do poslední chvíle funguje. Malou přítomnost happyendové kocoviny spolehlivě překryl epilog. Obě zmíněné megastar DC spolu s Wonder Woman si dají inkognito sraz v rychlém občerstvení stylizovaném do stylu superhrdinů a hezky počesku si pokrafají vo životě („pokrafat“ – ano, přesně tohle slůvko tam i padne!).
Nečekaně civilní odlehčení jako vystřižené z Top 10 přidává knize spolehlivě další body, které dohromady z Království beze sporu dělají jeden z nejzajímavějších titulů roku. Strážci, superhrdinský úhelný kámen v nabídce BB/artu a Crwe stojí samozřejmě o pár pater výše, ale ani inteligentní zábavy není nikdy dost. Myslím, že novinář Phil Sheldon udělal dobře, že ještě jednou vytáhnul svůj fotoaparát a vyrazil do terénu, jak můžete ostatně vidět v Království na stránce šedesát devět. Bylo se na co koukat. Jeho fotografie budou určitě opět exceletní!
Vojtovu recenzi originálu Kingdome Come čtěte zde.