Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

CENTRALA: HISTORIE V ČESKÉM KOMIKSU

14.02.2007, autor: Hibi

Centrala CECA – Central European Comics Art. Ten název snad nepotřebuje dalšího překladu. V rámci svého středoevropského zaměření chystá tato agilní poznaňská galerie i několik výstav české provenience. Premiérou Centraly byl Alois Nebel: Můj život, po němž od 15. února následuje Historie v českém komiksu. A jelikož cesta do Poznaně je daleká, využijme koncepci výstavy alespoň ke skromné revizi: Jaké jsou naše komiksové pohledy na naše vlastní dějiny?




AtentátOhlížení za vlastními dějinami bylo u nás před listopadem 1989 ideologicky zkreslováno, a nějakému dokumentárně věrnějšímu pohledu systém nepřál obecně – tím méně v komiksu. Jistý kontakt s dobou bychom sekundárně mohli vysledovat na pozadí klubáckého komiksu, i zde však padla autenticita na oltář buď pohledu foglarovsky zromantizovanému, nebo naopak strážcovsky propagandistickému. Zatím nedostatečná domácí komiksová „archeologie“ neposkytuje dostatek materiálu pro hlubší ponor proti proudu času; výstava v Centrale tak poukazuje na díla z posledních cca. Golemtřiceti let – od éry ábíčkovských komiksů a Ilustrovaných sešitů přes Generaci 89 až po současnost. V sedmdesátých a na počátku osmdesátých let vládl zájem o moderní technologie; „dohnat a předehnat“ bylo stále ještě heslem obou stran Železné opony, a domácí science fiction byla jedním z mála tolerovaných (nejen) literárních projevů. Proto se i řadě historických námětů dostalo scifistické reinterpretace – například husitské Tvrzi, do níž se po havárii dostává vědec ze současnosti včetně svého elektrotechnického vybavení (Šorel-Kobík, ABC 1980-81) nebo Golemovi, kdy se legendární homunkulus proměnil v mimozemšťany ovládaného robota (Baudis-Petráček, ABC 1992-93). Jak to bylo za komoušůJiné příběhy, byť se snažily udržet jistou faktografickou věrnost, těžily z historických okolností spíš napětí a dobrodružný rámec – jako například Král Madagaskaru od Gustava Kruma (Pionýrská stezka 1975-77), sledující dobrodružnou pouť slovenského šlechtice Mórice Beňovského, nebo Tomanovy Příběhy psané střelným prachem v ABC (1977-79).

JaroslavS výjimkou např. Atentátu bratří Saudkových (vyšel v polském časopise Relax v roce 1976, u nás poprvé v revue Aargh! č. 3, 2002) jsme se tedy komiksů, které by se záměrně vyjadřovaly k dějinným meandrům v české kotlině, dočkali až v posledních letech. I v těchto případech ale cítíme zjevnou nadsázku, ne-li kradmé švejkování – jako by se do obrázků prolínala ona typicky česká, podvědomá touha nesnadnou národní historii ironizovat, neochota dotýkat se bolestivých míst bez bezpečného, protože „humorem“ filtrovaného odstupu. Sudetskou otázku i s jejími Radegastozvěnami tematizoval trojdílný komiksový román Alois Nebel, jehož stripy (nebo spíš ilustrované anekdoty) z týdeníku Reflex zase glosují naši současnost. Problematiku exilu i pestrost polistopadové situace otevřela ve svém albu Anna en cavale Lucie Lomová; příjemnou vnitrokomiksovou metaforiku využil pro sborník Czekomiks Jan Turnovec ve svém příběhu Jak to bylo za komoušů. Právě poslední tři jmenované komiksy, spolu s menšími ukázkami jejich letitějších předchůdců (Tvrz, Stříbrný kotlík, Přízrak), by měly zaplnit poznańskou „klubokavárnu“ Meskal, která je domovským výstavním prostorem Centraly. Kromě nich doplní pestrou Tvrzpaletu pohledů na českou historii zmiňovaný Atentát bratří Saudků, dále Jaroslav, komiks Karla Jerieho na námět básně z Rukopisu královédvorského, Radegast, mytologická reinterpretace moravských povodní z roku 1997 (Prokůpek-Jirků), pohled do architektonické historie jednoho obchodního domu Máj Vladimira 518 (vyšlo v časopise Era 21) a ukázky z Péráka v kresbě Honzy Bažanta. Výstavu uvedou Tomáš Hibi Matějíček a Karel Jerie.

Více o Centrale na www.meskal.pl/centrala.htm. Na koncepci a náplni výstavy se podíleli Tomáš Hibi Matějíček z občanského sdružení na podporu komiksu SEQENCE o.s. a Tomáš Prokůpek, píšící šéfredaktor komiksové revue Aargh!. Prequelem této výstavy byl Alois Nebel – Můj život, jehož celosvětové turné poznańská Centrala zahájila; na Historii by pak měla navázat výstava Realita v českém komiksu. Z výstavy přineseme obsáhlou fotoreportáž.




Autor:


Autor článku: Hibi

Související články:


cOny a cEny
03.04.2008 CRWECON 2008 – POZVÁNKA
12.03.2008 ANIMESHOW 2008
09.11.2007 JSME NA SPRÁVNÉ CESTĚ, ŘÍKÁ O KOMIKSFEST!U TOMÁŠ HIBI MATĚJÍČEK






    

fotografie



Seznam blogpostů
a všech článků

Další blogeři



Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2018
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, jednotlivé stránky komiksu pak budou
postupně vycházet každý týden na pokračování
přímo na hlavní stránce. Kontaktujte nás!