Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

CENTRALA: HISTORIE V ČESKÉM KOMIKSU

14.02.2007, autor: Hibi

Centrala CECA – Central European Comics Art. Ten název snad nepotřebuje dalšího překladu. V rámci svého středoevropského zaměření chystá tato agilní poznaňská galerie i několik výstav české provenience. Premiérou Centraly byl Alois Nebel: Můj život, po němž od 15. února následuje Historie v českém komiksu. A jelikož cesta do Poznaně je daleká, využijme koncepci výstavy alespoň ke skromné revizi: Jaké jsou naše komiksové pohledy na naše vlastní dějiny?




. Ohlížení za vlastními dějinami bylo u nás před listopadem 1989 ideologicky zkreslováno, a nějakému dokumentárně věrnějšímu pohledu systém nepřál obecně – tím méně v komiksu. Jistý kontakt s dobou bychom sekundárně mohli vysledovat na pozadí klubáckého komiksu, i zde však padla autenticita na oltář buď pohledu foglarovsky zromantizovanému, nebo naopak strážcovsky propagandistickému. Zatím nedostatečná domácí komiksová „archeologie“ neposkytuje dostatek materiálu pro hlubší ponor proti proudu času; výstava v Centrale tak poukazuje na díla z posledních cca. . třiceti let – od éry ábíčkovských komiksů a Ilustrovaných sešitů přes Generaci 89 až po současnost. V sedmdesátých a na počátku osmdesátých let vládl zájem o moderní technologie; „dohnat a předehnat“ bylo stále ještě heslem obou stran Železné opony, a domácí science fiction byla jedním z mála tolerovaných (nejen) literárních projevů. Proto se i řadě historických námětů dostalo scifistické reinterpretace – například husitské Tvrzi, do níž se po havárii dostává vědec ze současnosti včetně svého elektrotechnického vybavení (Šorel-Kobík, ABC 1980-81) nebo Golemovi, kdy se legendární homunkulus proměnil v mimozemšťany ovládaného robota (Baudis-Petráček, ABC 1992-93). . Jiné příběhy, byť se snažily udržet jistou faktografickou věrnost, těžily z historických okolností spíš napětí a dobrodružný rámec – jako například Král Madagaskaru od Gustava Kruma (Pionýrská stezka 1975-77), sledující dobrodružnou pouť slovenského šlechtice Mórice Beňovského, nebo Tomanovy Příběhy psané střelným prachem v ABC (1977-79).

. S výjimkou např. Atentátu bratří Saudkových (vyšel v polském časopise Relax v roce 1976, u nás poprvé v revue Aargh! č. 3, 2002) jsme se tedy komiksů, které by se záměrně vyjadřovaly k dějinným meandrům v české kotlině, dočkali až v posledních letech. I v těchto případech ale cítíme zjevnou nadsázku, ne-li kradmé švejkování – jako by se do obrázků prolínala ona typicky česká, podvědomá touha nesnadnou národní historii ironizovat, neochota dotýkat se bolestivých míst bez bezpečného, protože „humorem“ filtrovaného odstupu. Sudetskou otázku i s jejími . ozvěnami tematizoval trojdílný komiksový román Alois Nebel, jehož stripy (nebo spíš ilustrované anekdoty) z týdeníku Reflex zase glosují naši současnost. Problematiku exilu i pestrost polistopadové situace otevřela ve svém albu Anna en cavale Lucie Lomová; příjemnou vnitrokomiksovou metaforiku využil pro sborník Czekomiks Jan Turnovec ve svém příběhu Jak to bylo za komoušů. Právě poslední tři jmenované komiksy, spolu s menšími ukázkami jejich letitějších předchůdců (Tvrz, Stříbrný kotlík, Přízrak), by měly zaplnit poznańskou „klubokavárnu“ Meskal, která je domovským výstavním prostorem Centraly. Kromě nich doplní pestrou . paletu pohledů na českou historii zmiňovaný Atentát bratří Saudků, dále Jaroslav, komiks Karla Jerieho na námět básně z Rukopisu královédvorského, Radegast, mytologická reinterpretace moravských povodní z roku 1997 (Prokůpek-Jirků), pohled do architektonické historie jednoho obchodního domu Máj Vladimira 518 (vyšlo v časopise Era 21) a ukázky z Péráka v kresbě Honzy Bažanta. Výstavu uvedou Tomáš Hibi Matějíček a Karel Jerie.

Více o Centrale na www.meskal.pl/centrala.htm. Na koncepci a náplni výstavy se podíleli Tomáš Hibi Matějíček z občanského sdružení na podporu komiksu SEQENCE o.s. a Tomáš Prokůpek, píšící šéfredaktor komiksové revue Aargh!. Prequelem této výstavy byl Alois Nebel – Můj život, jehož celosvětové turné poznańská Centrala zahájila; na Historii by pak měla navázat výstava Realita v českém komiksu. Z výstavy přineseme obsáhlou fotoreportáž.




Autor:


Autor článku: Hibi

Související články:


cOny a cEny
03.04.2008 CRWECON 2008 – POZVÁNKA
12.03.2008 ANIMESHOW 2008
09.11.2007 JSME NA SPRÁVNÉ CESTĚ, ŘÍKÁ O KOMIKSFEST!U TOMÁŠ HIBI MATĚJÍČEK






    

fotografie


Joakim

Seznam blogpostů
a všech článků

Další blogeři



Top 2 snadné způsoby jak vydělat desetitisíce Korun českých
za jedinou recenzi!

Hipísáci už ztratili hajp!

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.

Skandál! Vyzkoušejte šest nových sexuálních poloh na rychlovku!





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2020
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, jednotlivé stránky komiksu pak budou
postupně vycházet každý týden na pokračování
přímo na hlavní stránce. Kontaktujte nás!