Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

ALEX RAYMOND A JEHO KRESEBNÍ STYLY

10.08.2007, autor: -pzm-

Styl Alexe Raymonda se pozoruhodným způsobem neustále vyvíjel. V prvních epizodách Flashe Gordona kreslil Raymond postavy a jejich pohyb a pokoušel se i o zkratkovitá vyjádření sice bezchybně, ale bez mimořádného nadání. Kreslil již tenkrát lépe než Lyman Young, který také měl co zlepšovat. Ovšem zvířata, zejména velcí netvoři, mu vycházela strnulá a (až na několik překvapivých výjimek) málo přesvědčivá; často připomínala nafukovací modely.




Kreslil ireálné stavby, které často připomínaly stylizované rostliny, jejichž nestvůrně zvětšené pupeny představovaly minarety; neměl představu o prostorových proporcích: k nim se dopracoval až za velmi dlouhou dobu. Stavby neměly pevné měřítko, krajiny byly dětinské, horské štíty konvenční a pozadí nikdy nevzbuzovalo dojem šíře či vzdálenosti. V té době měl Alex Raymond, tak jako mnoho jeho kolegů, jeden veliký vzor: Harolda Fostera. Z Tarzana obkreslil boj s opičími lidmi a také svržení obrovské modly ze schodů o několik stránek dále. Jsou to hříchy mládí. Dělal však rychlé pokroky a po červenci 1934 již bylo zřejmě, že Raymond není žádný začátečník.

Barokní období (1934 – konec roku 1937)
Začíná příchodem do Království supích lidí. V kresbách převažují závratné kompozice, pády, obrovská křídla, překonávání hradebních zdí, sestupy do podzemí osídlených draky a do ohnivých šachet. Raymond je fascinován kompozicí. Kromě statických uspořádání stojících postav umístěných do středu kresby – je to jeho oblíbený kompoziční přístup – kombinuje s mladistvým nadšením a s překvapujícím nadáním pyramidální, spirálovité i diagonální kompozice. Je to styl čistě barokní: gesta, vlající pláště, prohnutí těl jsou zakreslena ve vyvážených a komplexních kompozicích, které bychom v jiných komiksech marně hledali.

Raymond barokní

Po dobytí Jeskynního světa začíná Raymond místo lineárních obrysů ze svého počátečního období používat hustého, nesmírně plastického šrafování, které přivádí k dokonalosti v epizodě z Lesního království, ve které se z hustých vrstev křivek v pozadí obrázku vynořují bohaté textury ponurých stromů. Tato technika je poměrně obtížná, protože kreslíř při ní může snadno sklouznout ke slabým a nepřehledným záběrům. A nikdo ji nezvládl tak dokonale jako Raymond. Žádný jiný kreslíř si nevypracoval tak poddajnou a živou linku (žádného proto nemůže reprodukce jeho kreseb poškodit). Černobílé provedení Raymondových kreseb je soběstačné, barva se k jeho šrafování nehodí. Krajina je v tomto období ještě jednodušší než v Raymondových začátcích; prostorové uspořádání má již jednotné měřítko, je však značně zredukované (pozorujeme zde velký rozdíl od krajin ve Fosterově komiksu Princ Valiant). Postavy často vystupují před zjednodušeným nebo jednobarevným pozadím.

Idealismus (1937 – 1940)
Zajetí a poprava Flashe Gordona vymezují zřejmý, rychlý a úplný Raymondův rozchod s barokním stylem kresby. Jeho postavy jsou nyní dokonale krásné a vystupují v důstojných, vertikálně pojatých, klidných a velkolepě vyvážených kompozicích. Tváře protagonistů – Barina, Aury, Flashe, Minga – jsou pečlivě propracovány. Detaily Mingova obličeje tvoří pozoruhodný sled skvělých portrétů. Vše nasvědčuje tomu, že Raymond pracuje s modely a s fotkami herců. Tvář kapitána Sudina si zřejmě vypůjčil od Errola Flynna; Cl. Moliterni je přesvědčen o tom, že Mingova podoba odpovídá některým rolím Basila Rathbornea. Během Flashova pobytu u Barina mizí karikatury tváří s dlouhými nosy. Raymond se rovněž více věnuje oblekům – zejména uniformám, nábytku, zbraním i stavbám: významnou imaginativní úlohu napříště mají budovy města Mingo, Friiny a Barinovy paláce i císařské mauzoleum. Naivní rakety z prvních epizod se mění na aerodynamické vesmírné lodě, jejichž eleganci jim mohou současné rakety jen závidět. V tom všem se pochopitelně odráží i pojetí letadel, obytného prostoru a architektury třicátých let; věžovité budovy města Mingo připomínají utopické architektonické vize z té doby, Sant’Eliovými futuristickými městy počínaje a návrhy na paláce sovětů z roku 1937 (které nebyly nikdy realizovány) konče.

Raymond idealistický

Rok 1938 je rokem přelomovým. Po nesmělém počátečním pokusu, jímž se stal obraz pouště ve Flashi Gordonovi ze 14. října 1937, se konečně poprvé objevuje plně prokreslený obraz krajiny (stalo se tak 13. března 1938 v Jungle Jimovi a 9. října téhož roku ve Flashi Gordonovi, kdy spatříme horskou krajinu, ve které Mingova armáda pronásleduje vzbouřence); v epizodě z Frygie jsou již podobně záběry častější. Ve stejném roce (24. dubna 1938) se také objevuje velký detail; Raymond jej použil třikrát na třech po sobě jdoucích stránkách, načež se u něj až do roku 1941 prakticky neobjevil. Část lidského těla nebo část nějakého předmětu ve velmi velkém detailu na okraji záběru se objevuje poprvé 1. května 1938 (ruka, která míří dezintegrátorem do pozadí obrázku). Střídání pohledu a protipohledu se vyskytuje dvakrát až třikrát častěji než dříve.

Ve snaze o ničím nezkalenou krásu kresby mění Raymond i své grafické postupy. Přestává používat šrafované plochy a svou kresbu projasňuje: zvládá své řemeslo natolik, že dokáže prostor vyjádřit s mnohem větší úsporností pouze pomocí vhodně zakřivených obrysových čar. Poskytuje tak prostor barvě, která bude mít napříště význačnou úlohu v poetickém vyznění jeho kreseb, zejména v barevném provedení výbuchů při vzdušných soubojích, v nočních scénách, v krajinách za soumraku, v zachycení modravých odlesků na sněžných polích Frygie... Tento styl kresby poznamenal imaginaci předválečných francouzských kreslířů. V jednom rozhovoru z té doby Raymond přiznává, že nad jedinou stránkou tráví průměrně čtyři dny a čtyři noci; nejprve ji detailně prokreslí tužkou a pak vytahuje štětcem. Letráž prováděl jeho strýc Larry Crossley.

Příště: Raymondův manýrismus




Autor:


Autor článku: -pzm-

Související články:


superHRDINOVÉ
10.10.2016 Scooby Doo: Bláznivý crossover televizního seriálu - 60 %
08.12.2014 Jak přežít (2): Naučte svou kočku sednout na povel - 100 %
01.12.2014 Jak přežít téměř cokoli (1): Přečetl, přežil, nepoblil jsem se - 100 %






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!