. Nejdříve se ale vraťme do pátku 2. listopadu. U příležitosti vydání závěrečného, šestého dílu Padoucnice byla narychlo v kavárně Řehoře Samsy v pasáži Lucerna uspořádána autogramiáda jejího autora Davida B., byť oficiálně měl podepisovat až v sobotu v rámci závěrečného dne KomiksFEST!u. Kavárna sama v rámci Komiksfestu sloužila jako galerie vystavující ukázky z komiksu Voleman našeho asi nejúspěšnějšího komiksového kreslíře Jiřího Gruse. Ale zpátky k autogramiádě. David B. nejdříve poskytl několik rozhovorů a potom se hned vrhnul na podepisování. Byl velice milý, ochotný a vstřícný, a každému kdo si přišel pro autogram s věnováním, nakreslil malou originální kresbičku. A jelikož si někteří přinesli k podpisu všech šest dílů, začala se v kavárně tvořit i delší fronta (v níž stáli např. i Lucie Lomová nebo Karel Jerie). Přesto byli nakonec všichni ukojeni a odnášeli si domů vcelku originální dárek. Snad byl spokojený i v závěru očividně unavený David B., zahřátý zjištěním, že je o jeho dílo u nás opravdový zájem.
. . . .
. . . .
. . . .
. . . .
Druhá komiksová sobota v Arše
Závěr týden trvajícího komiksového festivalu KomiksFEST! proběhl v prostorách pražského divadla Archa v sobotu 3. listopadu. Atmosféra byla, stejně jako v La Fabrice na komiksFEST!ovém začátku, příjemná a uvolněná, ovšem veškeré dění a akce už byly zastíněny přípravou závěrečného vyvrcholení – předávání komiksových cen Muriel. To platilo jak o jednotlivých přednáškách, tak i o pokračování autogramiády Davida B. a následné veřejné diskusi s ním. Na zdech pak visely komiksové počiny nejrůznějšího druhu: kraťasy českých autorů zúčastněných na (velice povedeném) workshopu či panely z nového díla Davida B. pojednávajícího o středověkých sektách, ve kterém se objevují Janové Žižka a Hus. Velmi pěkné byly i ukázky z knihy The Wall (Zeď) vynikajícího výtvarníka Petra Síse. Kolem sedmé hodiny se postupně začal zaplňovat velký sál. Po prezentaci hlavního sponzora akce, firmy Altoids, nabízející své prapodivně silné mintky, (včetně vyhlášení vítěze komiksové soutěže tohoto sponzora na mintkové téma) a kouzelnickém výstupu začal hlavní bod programu.
Vyhlášením komiksových cen Muriel, pojmenovaných na památku legendárního Káji Saudka a jeho slavné hrdinky, provázel pan Joachim Dvořák z nakladatelství Labyrint. V rychlém sledu zval na podium osobnosti ceny předávající i osobnosti ceny si odnášející. Přehled vítězů vybraných odbornou porotou přinášíme zde. Všichni měli z cen upřímnou radost, a největší ovace sklidili pan Němeček (otec a stvořitel Čtyřlístku), jenž vstoupil do síně slávy českého komiksu a Tomáš Hibi Matějíček, organizátor nejlepšího propagačního počinu, loňského KomiksFEST!u – bylo však zcela zřejmé, že se mu tleská hlavně za ten letošní. Jako třešničku na dortu učinila závěr nad letošním KomiksFEST!em hudebně-vizuální koláž pro dospělé v duchu mangy a hentai. Opravdu jen v pomyslném duchu, neboť necudné partie aktérek byly cudně rozostřeny.
Co říci na konec? Pro ty, co pochybovali, zdali vůbec má smysl pořádat u nás dva komiksové festivaly, je odpověď jasná. KomiksFEST! nabídl jinou alternativu, než „rockový“, výborný Crwecon, a musel rozšířit obzor všem těm, jež v komiksech hledají i něco jiného, než mainstreamovou zábavu. Spolu s pohodovou atmosférou, která se na něj nabalila, můžeme bez zaváhání prohlásit, že se, a to hlavně díky nezměrnému úsilí všech pořadatelů (kéž jim energie vystačí i pro příště), letošní KomiksFEST! prostě povedl.
. . . .
. . . .
. . . .
. . . .
. . . .