Když Rychlé šípy 11. 5. 1948 „začínaly hru o totem“ (strana 222), ještě jsme Kuliferdu nikde neviděli, ale už ve druhém dílu o hře je pes zase s nimi (a má 4 obrázky). Ve třetím pokračování (kde je na pěti obrázcích) plní potom konečně i nějakou podstatnější úlohu: nese Rychlonožkovi na obojku tzv. životy, které mu tam připevnil Jindra. „To je pes Rychlých šípů,“ konstatují Potápníci. „Asi se někde ztratil!“ Není tomu tak. Potápníci udělali chybu, že Kuliferdu nezastavili – Rychlé šípy právě díky svému psovi ve hře vítězí.
Potom ale Kuliferda znovu mizí a zahlédneme ho pouze na třetím obrázku příběhu Rychlé šípy staví obojživelný vůz (strana 228) a na dvou obrázcích první řady v části Rychlé šípy vymýšlejí závody (strana 236). Na prvním obrázku příběhu Rychlé šípy na sjezdu klubů (strana 247) pak Kuliferda vypadá, jako by uměl číst. Na vlastní sjezd klubů ho ale chlapci nevezmou. Znovu je třikrát v dílu Rychlé šípy před známkařskou záhadou (strana 252) a ke známému nedopatření potom došlo v trilogii začínající příběhem Strýček Tadeáš Rychlým šípům (strana 258). Kuliferda je totiž sice vzat na výpravu do přírody, ale pak už ho jaksi vůbec nevidíme a vzhledem k tomu, že se DLOUZE neobjeví ani v žádném z dalších příběhů Rychlých šípů, lze v tuto chvíli fakticky dojít k závěru, že se V TOM LESE navždy ztratil a že ho Šípy ani nijak před čtenáři nehledaly a nelitovaly. Není tomu sice tak, avšak situace Kuliferdy je v těchto dílech obdobná situaci Bratrstva kočičí pracky. Vznikla totiž povětšinou přepracováním Kulišáků, a tak byli pes i Bratrstvo do děje uměle dosazováni – a až dodatečně.
V příběhu Rychlé šípy plní záhadnou výzvu (strana 275) se však Kuliferda zase objevil. Na čtyřech obrázcích byl dokonce svižně využit, když skočil pro zprávu nad zamrzlou kašnu, pro papírek, který Metelka LŽIVĚ označil za cukříček. Ano, je to zřejmě jediné místo příběhů, kde Jarka Metelka lže.
Velice negativní roli má potom Kuliferda v dílu Rychlé šípy mají v klubu jasnovidce (strana 278). Účastní se totiž zimní výpravy a strhne Jindru z úzké skalní římsy do ledové říčky. V celku se zde pes vynořuje na osmi obrázcích z tradičního stránkového tuctu a připomeňme jenom pro pořádek, že na straně 298 se Šípy na říčku ještě vrátí – o Velikonocích (které jsou tu poněkud zneváženy) – a že tentokrát se vymáchá Rychlonožka. Načež… následuje opravdu smrtelně nebezpečné dobrodružství se zátopou v jeskyni, ale toho už se Kuliferda nezúčastnil… A nikdy víc ho již neuvidíme, tedy když nepočítám diskutabilní díl Rychlé šípy znovu do Stínadel (Mladá fronta 1989), kde se mihne dokonce třikrát. Tento díl ale nepovažuji za příliš regulérní část klasických Rychlých šípů, protože jde fakticky o adaptaci úvodu románu Tajemství Velkého Vonta.
Malá teorie o Fogralově otci u pumpy
Nyní se pokusím vyvodit ještě jeden postřeh. Jak poslední vystoupení Kuliferdovo, tak i poslední vystoupení Dlouhého Bidla je zakončeno shodně, všimli jste si? Pádem do vody (či na led) nějaké kašny. Co to asi znamená? Je to jen anebo tím něco chtělo bezděky vyjádřit Foglarovo podvědomí? Ztratil třeba jako hoch něco v nějaké pražské kašně a vždy už si podvědomě spojoval definici slova KONEC s vodním zdrojem? Známe přece onu prastarou fotografii Foglarových rodičů u pumpy, že? Co když to je jediný snímek, ze kterého znal Foglar svého otce? Když tedy končil v seriálu s Kuliferdou i s Dlouhým Bidlem, tak se mu pokaždé při vyslovení slova „naposled“ vynořila v hlavě ona pumpa, ze které se ale z nějakého důvodu stala pro něj kašna. A důležité je i to, že právě v příběhu o vymáchání Dlouhého Bidla v kašně figuruje poprvé i Bidlův tatínek. Podstatné pro tento článeček však je shrnutí, podle kterého Bublina kvantitativně jednoznačně vítězí nad Kuliferdou…
Celkový přehled výskytu psů v Rychlých šípech
Bublina (28 příběhů)
Rychlé šípy přijímají nováčka (všech 12 obrázků + záhlaví)
Rychlé šípy cvičí sebeovládání (6 obrázků)
Rychlé šípy maminkám (8 obrázků + záhlaví, pes má podstatnou roli)
Rychlé šípy v nebezpečí (4 obrázky, úvodem Bublina štěká na veverku, čímž v seriálu poprvé promluví. Má podstatnou roli, protože na Śípy upozorní hajného.)
Rychlé šípy a trosečníci (3 obrázky)
Rychlé šípy v pískových skalách (3 obrázky, pes má významnou roli)
Rychlonožka vítězí nad přesilou (2 obrázky, Bublina nemá podstatnou roli, i když ho Jindra vyzývá, aby vyčenichal Rychlonožku)
Rychlé šípy v cizím táboře (1 obrázek)
Rychlé šípy v obležení (1 obrázek + záhlaví, pes v podstatné roli. Poprvé a naposled v seriálu někoho kousne.)
Rychlé šípy v objetí kouzel (jen 3 obrázky, ale nejslavnější Bublinova „role“, když nachází mršinu jiného psa)
Rychlé šípy pozorují Jeremiášku (4 obrázky, zde je Bublina spíše na obtíž)
Rychlé šípy se prozrazují (2 obrázky)
Rychlé šípy ničí knihu kouzel (3 obrázky)
Rychlé šípy v ohni pátrání (1 obrázek)
Tonda pírko volá Rychlé šípy (1 obrázek, možná vůbec ten nejhezčí Bublinův společný se Šípy)
Rychlé šípy se dorozumí s Tondou (3 obrázky)
Rychlé šípy ukazují své umění (6 obrázků, hlavní role)
Rychlé šípy u výbuchu patrony (5 obrázků)
Rychlé šípy vítají Mirka Dušína (6 obrázků, pes má roli – dát pac)
Rychlé šípy pronásledují Bambuse (4 obrázky)
Rychlé šípy s bednou provazů (6 obrázků)
Rychlé šípy na výzkumech (6 obrázků)
Rychlé šípy ve skalním obydlí (4 obrázky)
Rychlé šípy prchají ze skal (8 obrázků)
Rychlonožka v říši snů (4 obrázky)
Rychlé šípy svědky neštěstí (1 obrázek, podruhé vidíme krabici na kole)
Trampoty s Metráčkem (3 obrázky, jediný zimní příběh s Bublinou)
Rychlé šípy cvičí (všech 12 obrázků, Bublina má roli, která je nadsázkou)
Kuliferda (16 příběhů)
Rychlé šípy za naříkajícím hlasem (1 obrázek + záhlaví)
Rychlé šípy získávají Kuliferdu (9 obrázků + záhlaví)
Rychlé šípy utíkají s Kuliferdou (6 obrázků + záhlaví)
Rychlé šípy na správné stopě (5 obrázků + záhlaví)
Rychlé šípy vracejí uprchlíky (5 obrázků + záhlaví)
Rychlé šípy mají svátek (5 obrázků + záhlaví, Kuliferda v hlavní roli)
Rychlé šípy objevují totem (4 obrázky)
Rychlé šípy vítězí ve hře o totem (5 obrázků, poslední Fischerova kresba CELÉHO Kuliferdy, který zde má poprvé hybnější roli)
Rychlé šípy staví obojživelný vůz (1 obrázek, zřejmě vůbec poslední Fischerova kresba Kuliferdy)
Rychlé šípy vymýšlejí závody (1 obrázek)
Rychlé šípy na sjezdu klubů (1 obrázek)
Rychlé šípy před známkařskou záhadou (3 obrázky)
Strýček Tadeáš Rychlým šípům (1 obrázek)
Rychlé šípy plní záhadnou výzvu (4 obrázky, zimní příběh s Kuliferdou)
Rychlé šípy mají v klubu jasnovidce (8 obrázků, 2. zimní příběh s Kuliferdou, který zde má podstatnou roli)
Rychlé šípy znovu do Stínadel (3 obrázky)
Potom ale Kuliferda znovu mizí a zahlédneme ho pouze na třetím obrázku příběhu Rychlé šípy staví obojživelný vůz (strana 228) a na dvou obrázcích první řady v části Rychlé šípy vymýšlejí závody (strana 236). Na prvním obrázku příběhu Rychlé šípy na sjezdu klubů (strana 247) pak Kuliferda vypadá, jako by uměl číst. Na vlastní sjezd klubů ho ale chlapci nevezmou. Znovu je třikrát v dílu Rychlé šípy před známkařskou záhadou (strana 252) a ke známému nedopatření potom došlo v trilogii začínající příběhem Strýček Tadeáš Rychlým šípům (strana 258). Kuliferda je totiž sice vzat na výpravu do přírody, ale pak už ho jaksi vůbec nevidíme a vzhledem k tomu, že se DLOUZE neobjeví ani v žádném z dalších příběhů Rychlých šípů, lze v tuto chvíli fakticky dojít k závěru, že se V TOM LESE navždy ztratil a že ho Šípy ani nijak před čtenáři nehledaly a nelitovaly. Není tomu sice tak, avšak situace Kuliferdy je v těchto dílech obdobná situaci Bratrstva kočičí pracky. Vznikla totiž povětšinou přepracováním Kulišáků, a tak byli pes i Bratrstvo do děje uměle dosazováni – a až dodatečně.
V příběhu Rychlé šípy plní záhadnou výzvu (strana 275) se však Kuliferda zase objevil. Na čtyřech obrázcích byl dokonce svižně využit, když skočil pro zprávu nad zamrzlou kašnu, pro papírek, který Metelka LŽIVĚ označil za cukříček. Ano, je to zřejmě jediné místo příběhů, kde Jarka Metelka lže.
Velice negativní roli má potom Kuliferda v dílu Rychlé šípy mají v klubu jasnovidce (strana 278). Účastní se totiž zimní výpravy a strhne Jindru z úzké skalní římsy do ledové říčky. V celku se zde pes vynořuje na osmi obrázcích z tradičního stránkového tuctu a připomeňme jenom pro pořádek, že na straně 298 se Šípy na říčku ještě vrátí – o Velikonocích (které jsou tu poněkud zneváženy) – a že tentokrát se vymáchá Rychlonožka. Načež… následuje opravdu smrtelně nebezpečné dobrodružství se zátopou v jeskyni, ale toho už se Kuliferda nezúčastnil… A nikdy víc ho již neuvidíme, tedy když nepočítám diskutabilní díl Rychlé šípy znovu do Stínadel (Mladá fronta 1989), kde se mihne dokonce třikrát. Tento díl ale nepovažuji za příliš regulérní část klasických Rychlých šípů, protože jde fakticky o adaptaci úvodu románu Tajemství Velkého Vonta.
Malá teorie o Fogralově otci u pumpy
Nyní se pokusím vyvodit ještě jeden postřeh. Jak poslední vystoupení Kuliferdovo, tak i poslední vystoupení Dlouhého Bidla je zakončeno shodně, všimli jste si? Pádem do vody (či na led) nějaké kašny. Co to asi znamená? Je to jen anebo tím něco chtělo bezděky vyjádřit Foglarovo podvědomí? Ztratil třeba jako hoch něco v nějaké pražské kašně a vždy už si podvědomě spojoval definici slova KONEC s vodním zdrojem? Známe přece onu prastarou fotografii Foglarových rodičů u pumpy, že? Co když to je jediný snímek, ze kterého znal Foglar svého otce? Když tedy končil v seriálu s Kuliferdou i s Dlouhým Bidlem, tak se mu pokaždé při vyslovení slova „naposled“ vynořila v hlavě ona pumpa, ze které se ale z nějakého důvodu stala pro něj kašna. A důležité je i to, že právě v příběhu o vymáchání Dlouhého Bidla v kašně figuruje poprvé i Bidlův tatínek. Podstatné pro tento článeček však je shrnutí, podle kterého Bublina kvantitativně jednoznačně vítězí nad Kuliferdou…
Celkový přehled výskytu psů v Rychlých šípech
Bublina (28 příběhů)
Rychlé šípy přijímají nováčka (všech 12 obrázků + záhlaví)
Rychlé šípy cvičí sebeovládání (6 obrázků)
Rychlé šípy maminkám (8 obrázků + záhlaví, pes má podstatnou roli)
Rychlé šípy v nebezpečí (4 obrázky, úvodem Bublina štěká na veverku, čímž v seriálu poprvé promluví. Má podstatnou roli, protože na Śípy upozorní hajného.)
Rychlé šípy a trosečníci (3 obrázky)
Rychlé šípy v pískových skalách (3 obrázky, pes má významnou roli)
Rychlonožka vítězí nad přesilou (2 obrázky, Bublina nemá podstatnou roli, i když ho Jindra vyzývá, aby vyčenichal Rychlonožku)
Rychlé šípy v cizím táboře (1 obrázek)
Rychlé šípy v obležení (1 obrázek + záhlaví, pes v podstatné roli. Poprvé a naposled v seriálu někoho kousne.)
Rychlé šípy v objetí kouzel (jen 3 obrázky, ale nejslavnější Bublinova „role“, když nachází mršinu jiného psa)
Rychlé šípy pozorují Jeremiášku (4 obrázky, zde je Bublina spíše na obtíž)
Rychlé šípy se prozrazují (2 obrázky)
Rychlé šípy ničí knihu kouzel (3 obrázky)
Rychlé šípy v ohni pátrání (1 obrázek)
Tonda pírko volá Rychlé šípy (1 obrázek, možná vůbec ten nejhezčí Bublinův společný se Šípy)
Rychlé šípy se dorozumí s Tondou (3 obrázky)
Rychlé šípy ukazují své umění (6 obrázků, hlavní role)
Rychlé šípy u výbuchu patrony (5 obrázků)
Rychlé šípy vítají Mirka Dušína (6 obrázků, pes má roli – dát pac)
Rychlé šípy pronásledují Bambuse (4 obrázky)
Rychlé šípy s bednou provazů (6 obrázků)
Rychlé šípy na výzkumech (6 obrázků)
Rychlé šípy ve skalním obydlí (4 obrázky)
Rychlé šípy prchají ze skal (8 obrázků)
Rychlonožka v říši snů (4 obrázky)
Rychlé šípy svědky neštěstí (1 obrázek, podruhé vidíme krabici na kole)
Trampoty s Metráčkem (3 obrázky, jediný zimní příběh s Bublinou)
Rychlé šípy cvičí (všech 12 obrázků, Bublina má roli, která je nadsázkou)
Kuliferda (16 příběhů)
Rychlé šípy za naříkajícím hlasem (1 obrázek + záhlaví)
Rychlé šípy získávají Kuliferdu (9 obrázků + záhlaví)
Rychlé šípy utíkají s Kuliferdou (6 obrázků + záhlaví)
Rychlé šípy na správné stopě (5 obrázků + záhlaví)
Rychlé šípy vracejí uprchlíky (5 obrázků + záhlaví)
Rychlé šípy mají svátek (5 obrázků + záhlaví, Kuliferda v hlavní roli)
Rychlé šípy objevují totem (4 obrázky)
Rychlé šípy vítězí ve hře o totem (5 obrázků, poslední Fischerova kresba CELÉHO Kuliferdy, který zde má poprvé hybnější roli)
Rychlé šípy staví obojživelný vůz (1 obrázek, zřejmě vůbec poslední Fischerova kresba Kuliferdy)
Rychlé šípy vymýšlejí závody (1 obrázek)
Rychlé šípy na sjezdu klubů (1 obrázek)
Rychlé šípy před známkařskou záhadou (3 obrázky)
Strýček Tadeáš Rychlým šípům (1 obrázek)
Rychlé šípy plní záhadnou výzvu (4 obrázky, zimní příběh s Kuliferdou)
Rychlé šípy mají v klubu jasnovidce (8 obrázků, 2. zimní příběh s Kuliferdou, který zde má podstatnou roli)
Rychlé šípy znovu do Stínadel (3 obrázky)