On se na to prostě jednoho pěknýho večera vykašlal. Možná to bylo spíš ráno, po noci, kterou strávil ve společnosti několika luxusních kurev a hektolitrů dobrého chlastu. Ale to nemáme potvrzený. Jistý je, že i když měl dost dobře rozjetou dráhu kreslíře superhrdinskýho komiksu, a na svém kontě kultovní záležitosti, jmenovitě Batman – Year One a Daredevil – Born Again, s prací pro velké nakladatele sekl a dal se na sólovou dráhu v nezávislém komiksu. Takže tady máme autory jakoby dva. Jednoho, který v osmdesátých letech hodně spolupracoval s Frankem Sin City Millerem, čehož výsledkem byly líbivé vykastrovačky se superhrdiny v hlavních úlohách. A pak druhého, který od devadesátých let minulého století vydává vlastní sborník, kamarádí se s Artem Mausem Spiegelmanem a vymodlil si dokonce šestiměsíční grantový pobyt Japonsku, aby se tam mimo pelešení s gejšami a chlastání saké věnoval i studiu podkladů pro komiks Fisherman and the Sea Princess.
Takže to musí být docela sranda sledovat jeho hodiny na Škole vizuálních umění v New Yorku a na Škole designu na Rhode Islandu (obě mimochodem navštěvoval taky jako študák), kde přednáší o komiksu, ilustraci a podobných nesmyslech. Nejdříve učí, jak co nejlépe nakreslit Batmanovy trenýrky a potom obrátí o 180 stupňů, aby poučoval třeba na téma surealistického vidění antihrdiny z okraje společnosti. Jo!
Je tedy celkem jasný, že tenhle chlápek (vyvržený z mateřského lůna v roce 1960) musí patřit mezi nejzajímavější postavy současnýho komiksu, že. Pohybuje se v něm už více jak 25 let, začínal v Marvelu, tu stránka tady, tu obrázek tam, až se vypracoval v regulérního kreslíře Daredevila. První vrchol jeho kariéry se dostavil roku 1986. Zatímco jiní měli plný kecky Černobylu, on podle Millerova scénáře vyfiknul minisérii Daredevil – Born Again (později zhutněné do knižního souboru). Fanoušci i chytráci kritici byli spokojeni – a to přitom nebylo všechno! Ještě v tomtéž roce začala u Marvelu vycházet čtyřdílná sonda do zrození jednoho z největších superhrdinů. Právě v Batmanově Roce jedna Mazzucchelli plně dozrál, jeho styl se vytříbil, vypiloval (a ani nezastírá, že jeho velkými vzory byli Chester Gould, Alex Toth, Hergé a Harvey Kurtzman) a prostě dokázal, že už patří do první ligy.
Jakoby si řekl, že je čas v nejlepším přestat, snad ho omrzel zběsilý kolotoč věčných měsíčních uzávěrek, v každém případě se vrhnul na vlastní samostatné projekty. Vždyť koneckonců sám řekl něco o návratu ke kořenům umění a odmítnutí tlaku dedlajnů. Vydal tři kousky antologie Rubber Blanket. V roce 1994 vyšel u Avon Books další z jeho majstrštyků – City of Glass, vyprávějící o tajemství schovaném na druhé straně telefonního sluchátka. Přičemž na adaptaci od Paula Austera si vyzkoušel tandemovou spolupráci, parťáka mu dělal Paul Karasik. Mimo to udělal spoustu kraťasů do nejrůznějších časopísků, sborníčků a magazínů. K nejvýraznějším patří It's a Beautiful Day, A Brief History of Civilization (oba dva Drawn & Quarterly, 1992), Rates of Exchange (Drawn & Quarterly, 1994) či již zmiňovaný The Fisherman and the Sea Princess (dětská antologie Arta Spiegelmana Little Lit: Folklore & Fairy Tale Funnies, 2000). Ale spolupracuje taky s prestižním titulem The New Yorker.
V současné době se držitel mnoha ocenění (třeba od Swannovy nadace pro karikaturu a kreslené seriály nebo od New Jersey State Council on the Arts – to je pecka, co?) věnuje především svému dlouhodobému autorskému komiksu s názvem Asterios Polyp, který by měl vyjít na konci tohoto roku. Dělá na něm deset let, takže se jeho fanoušci mají opravdu na co těšit!
Vybraná komiksografie
Grafické novely:
Daredevil – Love's Labours Lost (1985)
Daredevil – Born Again (1986)
Batman – Year One (1986)
City Of Glass (1994)
Antologie:
Rubber Blanket 1-3 (1991-1993)
Krátké komiksy:
Chiaroscuro (Marvel Fanfare č. 40, 1988)
A Brief History of Civilization (Drawn & Quarterly č. 9, 1992)
Phobia (Snake Eyes č. 3, 1993)
Monday In The Park... (The New Yorker, 1994)
Stubs (Zero Zero č. 11, 1996)
The Boy Who Loved Comics (TCJ Special č. 1, 2001)
The Fisherman and the Sea Princess (Little Lit č. 1, 2000)
Darkseid (World's Funnest, 2000)
Takže to musí být docela sranda sledovat jeho hodiny na Škole vizuálních umění v New Yorku a na Škole designu na Rhode Islandu (obě mimochodem navštěvoval taky jako študák), kde přednáší o komiksu, ilustraci a podobných nesmyslech. Nejdříve učí, jak co nejlépe nakreslit Batmanovy trenýrky a potom obrátí o 180 stupňů, aby poučoval třeba na téma surealistického vidění antihrdiny z okraje společnosti. Jo!
Je tedy celkem jasný, že tenhle chlápek (vyvržený z mateřského lůna v roce 1960) musí patřit mezi nejzajímavější postavy současnýho komiksu, že. Pohybuje se v něm už více jak 25 let, začínal v Marvelu, tu stránka tady, tu obrázek tam, až se vypracoval v regulérního kreslíře Daredevila. První vrchol jeho kariéry se dostavil roku 1986. Zatímco jiní měli plný kecky Černobylu, on podle Millerova scénáře vyfiknul minisérii Daredevil – Born Again (později zhutněné do knižního souboru). Fanoušci i chytráci kritici byli spokojeni – a to přitom nebylo všechno! Ještě v tomtéž roce začala u Marvelu vycházet čtyřdílná sonda do zrození jednoho z největších superhrdinů. Právě v Batmanově Roce jedna Mazzucchelli plně dozrál, jeho styl se vytříbil, vypiloval (a ani nezastírá, že jeho velkými vzory byli Chester Gould, Alex Toth, Hergé a Harvey Kurtzman) a prostě dokázal, že už patří do první ligy.
Jakoby si řekl, že je čas v nejlepším přestat, snad ho omrzel zběsilý kolotoč věčných měsíčních uzávěrek, v každém případě se vrhnul na vlastní samostatné projekty. Vždyť koneckonců sám řekl něco o návratu ke kořenům umění a odmítnutí tlaku dedlajnů. Vydal tři kousky antologie Rubber Blanket. V roce 1994 vyšel u Avon Books další z jeho majstrštyků – City of Glass, vyprávějící o tajemství schovaném na druhé straně telefonního sluchátka. Přičemž na adaptaci od Paula Austera si vyzkoušel tandemovou spolupráci, parťáka mu dělal Paul Karasik. Mimo to udělal spoustu kraťasů do nejrůznějších časopísků, sborníčků a magazínů. K nejvýraznějším patří It's a Beautiful Day, A Brief History of Civilization (oba dva Drawn & Quarterly, 1992), Rates of Exchange (Drawn & Quarterly, 1994) či již zmiňovaný The Fisherman and the Sea Princess (dětská antologie Arta Spiegelmana Little Lit: Folklore & Fairy Tale Funnies, 2000). Ale spolupracuje taky s prestižním titulem The New Yorker.
V současné době se držitel mnoha ocenění (třeba od Swannovy nadace pro karikaturu a kreslené seriály nebo od New Jersey State Council on the Arts – to je pecka, co?) věnuje především svému dlouhodobému autorskému komiksu s názvem Asterios Polyp, který by měl vyjít na konci tohoto roku. Dělá na něm deset let, takže se jeho fanoušci mají opravdu na co těšit!
Vybraná komiksografie
Grafické novely:
Daredevil – Love's Labours Lost (1985)
Daredevil – Born Again (1986)
Batman – Year One (1986)
City Of Glass (1994)
Antologie:
Rubber Blanket 1-3 (1991-1993)
Krátké komiksy:
Chiaroscuro (Marvel Fanfare č. 40, 1988)
A Brief History of Civilization (Drawn & Quarterly č. 9, 1992)
Phobia (Snake Eyes č. 3, 1993)
Monday In The Park... (The New Yorker, 1994)
Stubs (Zero Zero č. 11, 1996)
The Boy Who Loved Comics (TCJ Special č. 1, 2001)
The Fisherman and the Sea Princess (Little Lit č. 1, 2000)
Darkseid (World's Funnest, 2000)