MRTVÝ NEBO ŽIVÝ ANEB FELACE (NEJEN?) PRO TEENAGERY? (2. ROZBOR)

05.02.2008, autor: Vojta

No… proč nakonec ne. Ostatně pro ni platí to samé jako pro cokoliv jiného – když se to dělá dobře, stojí to za to. To je i případ komiksu Mrtvý nebo živý (Wanted), který je sofistikovanější verzí Loba. Tedy, striktněji řečeno, bude se líbit čtenářům Loba. Ještě přesněji, čtenáři, kteří byli hin z Loba, když ho před víc než deseti lety Crew poprvé představila, budou milovat Wanted. A ti, kterým je -náct teď, samozřejmě také…
Recenzi komiksu Mrtvý nebo živý čtěte zde.

Klub rváčů, Eminem a John Woo
Mrtvý nebo živý je typický příklad díla, které je určené psychicky dospělým, ale většinu publika získá mezi těmi ostatními. Představte si Klub rváčů, razantně umírněte jeho hloubku a místo drsného stylu si dosaďte to, co si pod ním představují hip-hopeři a rapeři. (Velmi symptomaticky má hlavní hrdina výzor Eminema, jediného bělocha, kterému je přiznané privilegium být stejně cool jako afroameričtí gangsta-rapeři, a který tak má nárok plést hlavu bílým americkým holčičkám.) Nic to ovšem nemění na tom, že svojí práci scenárista dělá dobře. Drží se stylu „všechno je svinstvo“, kde zlí bojují s ještě zlejšími a příběh má ten správný spád i pořádnou nálož cynismu, příjemné brutality a la John Woo a tuny dobře znějících vulgarit, hlášek a keců. Všechen ten testosteron a černý humor si vychutnáte do poslední kapky a sama superhrdinská zápletka není úplně často k vidění. Pak mu odpustíte i tu neporanitelnost hrdiny, nicméně příliš rychle odmáznutý konec bez pořádné gradace už nejspíš ne.

Mr*at, nebo být mr*án?
Celý komiks má však přesto jasný smysl a není jím jen nadšení pro naleštěnou, sebestřednou část amerického snu, které ovládá v konzervativním Skotsku vyrostlého scenáristu Marka Millara. Celou dobu je totiž skrytě cítit, že toto je dílo profíka, které má větší ambice, než být „jen“ zábavou o tom, že všechno, co jste dosud věděli o našem světě, je lež. Srovnávat ho třeba s Watchmen/Strážci ovšem nelze a to nejen kvůli tomu, že tady vůbec nejde o nějaké zásadní rozebírání superhrdinského žánru. I když pomineme hezké vizuální narážky na tradiční superborce/padouchy a jejich filmové představitele, byť se tak tenhle komiks snaží být prodán. Jde tu o etudu na téma, co je lepší: být svině a mr*at, nebo být slušňák a být mr*án; kde je ovšem jasné, které straně autor – alespoň oficiálně – fandí (jiné možnosti a řešení téhle dvojrovnice samozřejmě Millar vůbec nepřipouští). Přesto je tento postoj zcela nutný, protože kdyby celý komiks nebyl podán v jeho duchu, nebyla by možná ani pointa; a to jedna z nejlepších závěrečných point za několik let! Díky ní se konečně odkryje i vnitřní hloubka Wanted, která dosud lavírovala kolem tradičního klišé týpka, jenž prozře uprostřed stáda konzumních ovcí a vydá se na cestu za sebepoznáním a odporem vůči komerční mase skrze haldu cynismu a násilí. Nebýt pointy, bylo by to zajímavé jen silou nas*anosti autora a agresivitou vyjádření.

Millarova geneze
Mrtvý nebo živý – ukázka.Že Wanted vypadá, jak vypadá, se nemůžeme nijak divit. Už proto, že Millar začínal v drsném britském týdeníku 2000AD (Soudce Dredd) a když se v 90. letech přesunul do USA, tak tam akorát pokračoval v úzké spolupráci s Grantem Morrisonem (Batman – Arkham). Toto pouto je tak těsné, že když se Millarovi konečně roku 2000 podařil průlom s The Authority (moderně-netradičním superhrdinským týmem, kde dva hlavní klaďáci jasně připomínající Supermana a Batmana jsou „teplí jako akumulačky“), kterou převzal po Warrenu Ellisovi (Transmetropolitan), tak mu záda kryl Frank Quitely z New X-Men: G jako genocida (opět Morrison). Zbývá poznamenat, že během posledních osmi let se Millar stal nejvíce prodávaným Britem v komiksovém US rybníku a to nejen díky svým kvalitám scenáristickým, ale i propagačním. Typickým příkladem je áčková adaptace Wanted s Angelinou Jolie a Morganem Freemanem, která jde do českých kin 26. června tohoto roku, o níž prohlásil, že hlavní charakter bude hrát Eminem. Lživě sice, ale publicitu to přineslo; stejně jako angažování Timura Bekmambetova, který se po Noční a Denní hlídce právě tímto filmem rozhodl prorazit do Hollywoodu.

Máte na to!!??
Mnozí budou hlavního hrdinu nenávidět, mnozí ho budou milovat. To ale nic nemění na kvalitě díla – tu určují teprve ostatní umělecká kritéria. A každý autor má nárok sdělit nám přesně to, co chce. Pokud má co říct. I pokud to nemá. Takže Mrtvý nebo živý svým ratolestem nekupujte (pokud nejsou alespoň tak dospělé jako vy), kupte ho sobě (a já se jen modlím za vaši dospělosti) za jednoho z těchto předpokladů: 1/ pokud vás nihilismus někam posouvá a nevadí vám nagelovaná metrosexuální ukázka toho, co je dneska drsné a cool; 2/ nebo jste vyrostli na zábavné brutalitě a pak stejně jako kluci z Crwe dospěli do další fáze té správné klukovské puberty; 3/ a nebo si prostě s nadhledem dokážete užít kresebně i vydavatelsky profi ošetřený testosteronový ultracynismus. Jabadabadooooooooooo!!!

Autor:

Autor článku: Vojta

Detaily o komiksu: