Když jsem koncem minulého roku zjistil, že se v českých luzích a hájích chystá vydání nového českého komiksu, byl jsem krapet překvapený. Mé překvapení bylo o to větší, že se jedné o fantasy komiks... o český fantasy komiks.
Bylo rozhodnuto ČAROMORa si prostě musím obstarat. Za pár dní už nedočkavě trhám balíček, který donesla paní pošťačka, očekávajíce nového českého Sláina nebo Conana... hmm sakra to asi bude nějakej omyl nebo něco. A tak není, na obálce stojí ČAROMOR – Stíny nad Prahou.

Úplně nejdřív mě napadlo: „Co to sakra je?“. Slovem a obrazem zaopatřil Trimbuon Beladrung. No nic mrknu dovnitř, zběžně prolistuju...hmnooo...tak takhle děti, takhle vypadá Peklo, napadne mě. Beru do ruky PR text, který byl ke komiksu přiložen.
Komiks ČAROMOR nás zavádí do současné Prahy. Od roku 1972 po podepsání Velké dohody, zde vedle sebe žijí v míru lidé s démony, nemrtvými, duchy a elementály (tzv. Sféřany). Pouze hrstka odbojných sféřanů v Pekle a Záhrobí se snaží znovunastolit starý řád a terorizovat lidstvo. Opuštěný Luciferův palác v Pekle se stává místem nového, daleko mocnějšího zla. K udržení celosvětové rovnováhy přispívá tzv. „Kouzelná policie“. Spolky kouzelníků a bojovníků po celém světě dohlížejí na mír mezi sféřany a lidmi a pronásledují zlé kouzelné tvory. V Praze je takovým spolkem Bratrstvo lovců harpyjí. Historie bratrstva sahá až do 15.století a z jeho řad vzešli významní čarodějové i skvělí válečníci. Ústřední postavou Harpyjí je v současnosti nekromant Červ, vynikající čaroděj s tajemnou minulostí. V roce 1980 se zničehonic objevil v knihovně Černovíru, sídle Bratrstva, a jelikož ztratil všechny vzpomínky a nevěděl kam dál, stal se jejich novým členem.

Tak sakra jak vám to zní? Mně dobře... tak jdeme na to!!
10ti stránkový prolog, nám přiblíží něco z minulosti legendárního Bratrstva lovců harpyjí a zároveň se dozvíme něco o hlavních hrdinech. Ředitelkou Bratrstva je Čarodějnice (ambiciózní a nedůtklivá čarodějka, jejíž cílem je být nejuznávanější kouzelnicí na světě). Hned po ní je, na pomyslném žebříčku důležitosti, zbrojmistr Harpyjí trpaslík Gustav (je to sice bručoun, ale dobrák. Je uznávaný pro své bojové dovednosti). Další na řadě je Sally (vlkodlak, ale citlivý poctivec a velký kamarád). No a posledním do party je Červ (nemrtvý čaroděj 6.úrovně, který je v podstatě nesmrtelný).
Příběh první: SKŘETÍ TUNELY. Červ a trpaslík Gustav se vydávají do mocné citadely trpaslíků na Vyšehradě. Král trpaslíků má problémy v adamantinových dolech, ve kterém mu mizejí horníci a navíc tamní skřeti mu unesli dceru Blanku. V podzemí se setkávají s hordou skřetů, které vede načelník Orx – Malý Mrd. Zdá se však, že zlo v tunelech má na svědomí někdo mnohem mocnější...

Příběh druhý: RUTINA. Sally dostal za úkol vypátrat obávaného vraha divoženek. Pátrání ho zavede do zapadlého starožitnictví v Praze, Krholec 156. Tam najde tajný vchod do podzemí na jehož konci narazí na démona 5.-7.třídy. Na toho ale nestačí a tak povolává zbytek party. Čarodějnice s Červem čarují ochranné štíty, Sally a Gustav je podporují ze zálohy. Po smrti démona Bažináče nacházejí tajemně zářící drahokam tzv. Čarokam. Jsou to kameny (kdysi srdce mocných démonů a podobných nestvůr) které slouží k vyvolání vyšší sférické bytosti při Velkém rituálu. Čarokamy zásobují energií nejmocnější magický drahokam Černokam – srdce Pána sfér.

Našim hrdinům, se během necelého měsíce podařilo lokalizovat a zlikvidovat čtyři zbývající svatyně, včetně jejich Strážců. Bažináč na Starém městě, Bodnatka na Letné, Peřtbaba na Malé straně, Belzebub v Čertovce a konečně Sliznatec v Perlovce... po zakreslení dobytých Svatyní do mapy vznikl pentagram, v jehož středu se nacházelo předpokladané místo Velesvatyně... Náměstí Jana Palacha. Nebo také sídlo Velekněze, vlastnícího Černokam. Partu opět čeká podzemí plné pekelných démonů a mocného čaroděje.
Příběh třetí: DÉMON PRSTENU. Lich, nekromant Červ byl vyžádán významným klientem do Nerudovy ulice, č.p.28 na Malé straně. V Domě pánů z Kočárova je uvítán Arthurem Goldsmithem (známého spíše jako Kocour v botách), který by chtěl chytit a přivést svého bratra Charlieho. Charlie potřebuje pomoc... je to totiž vlkodlak. Ve 2:30 po půlnoci se na opuštěném Staroměstském náměstí začíná hon na vlkodlaka.

Příběh čtvrtý: STEZKY MRTVÝCH. Čarodějnice se rozhodne, za pomoci pěti Čarokamů získaných v předchozích dobrodružstvích, otevřít portál na Stezky mrtvých. A vyšle Červa aby odtamtud přinesl pro klienta Zhoubomorky (extrémně vzácná alchymistická přísada). V Zahradě posmrtných rozkoší, kde se Zhoubomorky vyskytují, je ale Červ přepaden...
To je masakr co? No nezní to všechno zajímavě... já musím uznat, že jo. Je to všechno tak šílený, že i Ivo Svoboda od Vesmírných lidí se má co učit. Kam se hrabe jeho Aštar... jeho kosmické lodě doutníkového tvaru... jeho ještěři co vás chtějí očipovat... tady je teď nový KRÁL... není to Rytmus je to Trimbuon Beladrung.

Jediný co mi tak trochu uniká, je to, proč si PROBOHA nenašel někoho, kdo by mu toto jeho dílo nakreslil. Že by Bratrstvo lovců harpyjí šetřilo na nepravém místě? Po výtvarné stránce, kterou obstaral Trimbuon Beladrung také, se ČAROMOR rozhodně nepovedl. Kresba je chaotická (perspektiva neexistuje), o nějaké anatomii si můžeme nechat leda tak zdát a šílené použití barev (kyblík z Photoshopu) svádí k porovnání s výtvorem 10ti letého opilého dítěte, které objevuje tajemství tabletu a Photoshopu. Troufnu si říct, při vší své vrozené skromnosti, že bych to dokázal nakreslit o 100% líp :o)) Opravdu nerozumím, proč si někdo dá takovou práci vymyslet příběh (byť hodně velkej úlet), aby veškeré své úsilí zprznil odpornou kresbou. Autor úplně popírá systém komiksové četby, text (velké množství textu) je v obrovských... skutečně OBROVSKÝCH jednobublinách a když už se na jednom obrázku sejdou bubliny dvě, jsou zcela nelogicky se směrem čtení. Takže, než aby jste si užívali příběh, hledáte očima, kde to všechno vlastně pokračuje. To samé se týká i jednotlivých panelů, kde vám v lepší orientaci pomáhají šipky.

Neupírám komiksu ČAROMOR originalitu... nic takovýho jsem ještě neviděl. Uznejte, jak krásně zní jména monster, např: Lord Akavir, Dort van Gromme, Kníže Larvotek, Volkehand, Lord Dastius, Dvojčata Balů-Raneovi, Fulgar s doprovodem, Kníže Berutör a pod. Příběhově se mi i docela líbí (prostě takovej úlet), postavy v rámci možností zajímavý, dokonce jsem si vyhledal na netu v komiksu zmíněné adresy (a opravdu tam ty domy najdete). Kresba ale snažení Trimbuona Beladrunga sráží doslova do kolen. Je možný, že to všechno je autorův záměr, uniká mi však smysl. Tak nějak by mohl vypadat komiksový underground, nebýt barvy a vcelku slušného zpracovaní celého booku.
Za mě osobně 40% a ti kdo mají rádi úlet a Aštara Šerana, ať si připočtou 20%.
Čaromor: Stíny nad Prahou
Scénář a kresba: Trimbuon Beladrung
Vydalo v roce 2011 nakladatelství Blacklichking (http://www.blacklichking.com/)