Obrázky z dějin zeměpisných objevů a výletů (7): Kalousek kreslí charismatické tváře

15.10.2018, autor: Jo

První část rozboru kresby geniálního malíře Jiřího Kalouska.

Komiks Obrázky z dějin zeměpisných objevů a výletů představují vrchol tvorby malíře Kalouska. Vycházel v časopisu Mateřídouška v sedmdesátých letech. Dlé mého skromného názoru se jedná o nejdokonalejší komiks pana mistra malíře.Byl draze vykoupen kvanty a tuny ilustrací a komiksů které odvál nemilosrdný čas. Snad kromě jedné výjimky žije ještě jeden komiks: Otazníky detektiva Štiky.

Když pan Kalousek odešel na věčnost zůstalo po něm nedokončené torzo Obrázků z dějin českých objevů a vynálezů . Jak prozradil Jiří Černý v rozhovoru, knižního vydání se ujal kreslíř Ervín Urban. Bylo tomu tak proto, že Kalousek svoji verzi nestihl dokončit a Urban tedy dokreslil co zbývalo a zároveň překreslil i původní Kalouskovo torzo. Urbanovo dílo vyniká propracovaností a hezkou koukatelností. Oproti Kalouskovi se mu podařilo ztvárnit jemnější linky. Slabostí jsou mapy které občas nevypovídají mnoho informací. Obličeje sice nehrají příliš emocemi ale autenticky zpodobňují reálné tváře. Jakékoliv charisma v nich nenajdeme.

Komiksový scénárista Jiří Černý v předmluvě obdivuje kolegu Jiřího Kalouska že se rozhodl překreslit komiks od začátku aby byl vyveden stejnou rukou. Protože se mezitím zdokonalil a posunul. To se bavíme o prvotině Obrázkové kroniky českých dějin která byla překreslena do Obrázků z českých dějin a pověstí. Myslím si že pan mistr malíř prodělal podobný zdokonalující vývoj i v nyní recenzovaných Obrázcích z dějin zeměpisných objevů a výletů. Protože ilustrace v Obrázcích z dějin zeměpisných objevů a výletů prostě nemá v českém komiksovém rybníčku obdoby. Ve svém posledním díle se pan Kalousek vypiplal do nejvyššího levlu. Kdo ví kam by to dotáhl kdyby neodešel.

Kresba Jiřího Kalouska čaruje s magií psychopatů objevitelů. Kalousek musel z archívních pramenů vyhledat co nejdokonalejší obraz aby vystihl přitažlivost a charisma škůdců které předal na papír. V třináctém století fotoaparáty neexistovaly a portréty museli lidé pracně vyrábět malováním obrazů štětcem. Nevím jestli Kalousek vždy našel ten nejpřesnější historický obraz anebo ho musel složitě rekonstruovat podle nějaké amatérské kresby. Každopádně výslednou podobu magických pábitelů shledávám jako naprosto dokonalou.

I dnes žijí podobní charismatičtí vůdcové. Samozřejmě musíme rozlišovat mezi dobrými lidmi a padouchy. Jako příklad lze uvést šmejdy, podomní prodejce. Dalším příkladem jsou nebezpeční psychopati. Mohou být fotogeničtí až oči přecházejí a tím vyzařují své charisma do okolí.

Něco podobného jsem zažil i na fejsbůku. Taková fejsbůková selebrita poustla bezobsažný koment s fotkou snídaně a hned to olajkovalo tisíc lidí.

Teď víc chápu Masarykovo "Svět chce být klamán, ergo ať není klamán".

Z výrazů tváře Marca Pola (na straně 11 vlevo ve druhé dvojřádku) cítím nebezpečnou přesvědčivou sílu. Kalousek to umí i z boku (strana 12 vpravo dole).

Jiří Kalousek pro svůj komiksový majstrštyk podle mě vynalezl nový způsob kreslení lidských tváří. Dovoluji si tento vynález pojmenovat jako přesvědčivě magicky charismatický styl kresby. S něčím podobným v obrazu jsem se setkal víckrát. U Space Trashers a pak i u komiksové série Zero kde různí kreslíři dokázali ztvárnit zchytralé mafiánské špiony charismatickým způsobem. Ve filmu jsem na ně narazil ve formě Slizátorů v druhém Terminátorovi.

Bohužel v době Mateřídoušky Kalouska ještě moc lidí neocenilo. Kalousek vymyslel a namaloval tváře a obličeje fotogenicky. Aspoň na mě to tak působilo.

Pořádný vztek zuří v prvních dvou panelech odshora. Ve velitelově tváři to přímo kypí zlostí.Nacházíme se na (26.) stránce. Pohled na právníka vlevo dole vzbuzuje dojem submisivního člověka. Protikladem mu je sám hrozný kruťas dominantní alfa mejl Balboa nahoře vpravo. Zde je na místě poukázat na rozdíl ohledně alfa mejlovství. Balboa je dominantní samec svojí přirozeností. Právník je španělským králem dosazený vedoucí "samec". Jenže ve skutečnosti si svoje postavení neumí prosadit protože ve své přirozenosti je beta nebo spíš gama delta mejl. V souboji s Balboou prohraje.

Na straně 31 dole na nás koukají portréty Kolumba a Gamy. Jiří Kalousek doprostřed mezi ně umístil Bartolomeua Diaze ale kreslit se mu tohoto zbabělce nechtělo, tak tam prsknul loď. Portugalec Diaz doplul sám jen k mysu Dobré naděje, pak se sice na plavbu do Indie vydal znovu společně s Gamou ale zas zbaběle otočil a nechal Vasco da Gamu doplout bez pomoci. Už pana Kalouska chápu, malovat takového "zkušeného" pomocníka nemá cenu. Mistr kreslíř geniálně vyjádřil svůj názor na zbabělého mořeplavce bez toho aniž by padlo jediné slovo.

Pokročili jsme na stranu 38. A mistru Kalouskovi se daří držet charisma Balboy i v dalších okéncích.Není divu že beta samec a slaboch právnická musí uprchnout aby si před zmanipulovaným davem zachránil život.

Na straně 38 dole jsem objevil snad první chybu (a jedinou) mistra Kalouska. Na lodi mává chlápek rukou a od prsou dolů prosvítá kus modré barvy. Očividně tam muž ve žlutém nestál a dostal se tam až dodatečně. Kalousek nechybuje sám a nesrozumitelný text visí pod tím obrázkovým neštěstím.Zadlužení nemakačenkové chtěli utéct zodpovědnosti a proto na ně poslali jakéhosi právníka. Jenže právník odjíždí z Haiti kde byly problémy, do nějaké ohrožené osady. Paradoxně je tím míněno asi právě to Haiti protože se z této země podaří upláchnout Vascovi Núňezovi de Balboovi. Rozpor se nakonec vysvětlí, jakási osada byla vypleněna indiány takže právník nejel řešit problémy do Haiti. On jel pomáhat jinam. Jak se vyřešil problém s předluženými flákači a dobrodruhy se nedozvíme.

Celý (41.) list ukazuje v plné nahotě jak se alfa mejl a tvrďák s drsným jménem Balboa chová k ostatním. Je mu jedno že umírají a táhne dál. Jaký to rozdíl od Emila Holuba v podobné situaci kde se starostlivý Čech o své kolegy zajímá. K Holubovi se ještě vrátím.

Jiří Kalousek s největší pravděpodobností o alfamejlech věděl a znal to a svou geniální rukou nám tyto zkušenosti beze slov předává. Jeho obrázky jsou přesvědčivé a zobrazují jako žádné jiné opravdovou skutečnost lidského chování.

Už se asi opakuju ale Hernando Cortés byl stejný ničema s nebezpečně podmanivým kukučem. Podívejte se sami na jeho kapitolu od strany 46.

List číslo 51 vedle sebe postavil vlčáka Cortéze vedle vlčátka Montezumy.

Text z bublin se nikdy nezopakuje ve vyprávěčských řádcích a to je dobře.

Fernao de Magalhaes celý svět neobeplul zahynul na cestě a paradoxně dnes po skoro pěti stech letech se vypráví příběh pouze o tom že lidstvo (jako celek) přeplulo zeměkouli. Tedy nikdo se tím slavným mořeplavcem nestal a právem. Nového velitele po Fernauovi totiž jeho švagr (!) zanechal napospas divočině filipínských ostrovů. Takový bídák si po právu nezaslouží titul mořeplavce co jako první objel svět kolem dokola.

A ještě k tomu i mezi bídáky došlo k soupeření. Nespolupracovali spolu a místo toho sobecky závodili o první obeplutí zeměkoule.

Pokračování příště

Zdroje: Wikipedie