
Když pan Kalousek odešel na věčnost zůstalo po něm nedokončené torzo Obrázků z dějin českých objevů a vynálezů . Jak prozradil Jiří Černý v rozhovoru, knižního vydání se ujal kreslíř Ervín Urban. Bylo tomu tak proto, že Kalousek svoji verzi nestihl dokončit a Urban tedy dokreslil co zbývalo a zároveň překreslil i původní Kalouskovo torzo. Urbanovo dílo vyniká propracovaností a hezkou koukatelností. Oproti Kalouskovi se mu podařilo ztvárnit jemnější linky. Slabostí jsou mapy které občas nevypovídají mnoho informací. Obličeje sice nehrají příliš emocemi ale autenticky zpodobňují reálné tváře. Jakékoliv charisma v nich nenajdeme.
Komiksový scénárista Jiří Černý v předmluvě obdivuje kolegu Jiřího Kalouska že se rozhodl překreslit komiks od začátku aby byl vyveden stejnou rukou. Protože se mezitím zdokonalil a posunul. To se bavíme o prvotině Obrázkové kroniky českých dějin která byla překreslena do Obrázků z českých dějin a pověstí. Myslím si že pan mistr malíř prodělal podobný zdokonalující vývoj i v nyní recenzovaných Obrázcích z dějin zeměpisných objevů a výletů. Protože ilustrace v Obrázcích z dějin zeměpisných objevů a výletů prostě nemá v českém komiksovém rybníčku obdoby. Ve svém posledním díle se pan Kalousek vypiplal do nejvyššího levelu. Kdo ví kam by to dotáhl kdyby neodešel.
Kresba Jiřího Kalouska čaruje s magií psychopatů objevitelů. Kalousek musel z archívních pramenů vyhledat co nejdokonalejší obraz aby vystihl přitažlivost a charisma škůdců které předal na papír. V třináctém století fotoaparáty neexistovaly a portréty museli lidé pracně vyrábět malováním obrazů štětcem. Nevím jestli Kalousek vždy našel ten nejpřesnější historický obraz anebo ho musel složitě rekonstruovat podle nějaké amatérské kresby. Každopádně výslednou podobu magických pábitelů shledávám jako naprosto dokonalou.
I dnes žijí podobní charismatičtí vůdcové. Samozřejmě musíme rozlišovat mezi dobrými lidmi a padouchy. Jako příklad lze uvést šmejdy, podomní prodejce. Dalším příkladem jsou nebezpeční psychopati. Mohou být fotogeničtí až oči přecházejí a tím vyzařují své charisma do okolí.
Teď víc chápu Masarykovo "Svět chce být klamán, ergo ať není klamán".
Z výrazů tváře Marca Pola (na straně 11 vlevo ve druhé dvojřádku) cítím nebezpečnou přesvědčivou sílu. Kalousek to umí i z boku (strana 12 vpravo dole).
Jiří Kalousek pro svůj komiksový majstrštyk podle mě vynalezl nový způsob kreslení lidských tváří. Dovoluji si tento vynález pojmenovat jako přesvědčivě magicky charismatický styl kresby. S něčím podobným v obrazu jsem se setkal víckrát. U komiksové série Zero kde různí kreslíři dokázali ztvárnit zchytralé mafiánské špiony charismatickým způsobem.
Bohužel v době Mateřídoušky Kalouska ještě moc lidí neocenilo. Kalousek vymyslel a namaloval tváře a obličeje fotogenicky. Aspoň na mě to tak působilo.
Na straně 31 dole na nás koukají portréty Kolumba a Gamy. Jiří Kalousek doprostřed mezi ně umístil Bartolomeua Diaze ale kreslit se mu ho nechtělo, tak tam prsknul loď. Portugalec Diaz doplul sám jen k mysu Dobré naděje, pak se sice na plavbu do Indie vydal znovu společně s Gamou ale zas otočil a nechal Vasco da Gamu doplout bez pomoci. Mistr kreslíř geniálně vyjádřil svůj názor na mořeplavce bez toho aniž by padlo jediné
Jiří Kalousek s největší pravděpodobností o alfa samcích věděl a znal to a svou geniální rukou nám tyto zkušenosti beze slov předává. Jeho obrázky jsou přesvědčivé a zobrazují jako žádné jiné opravdovou skutečnost lidského chování.
Už se asi opakuju ale Hernando Cortés byl stejný ničema s nebezpečně podmanivým kukučem. Podívejte se sami na jeho kapitolu od strany 46.
List číslo 51 vedle sebe postavil vlčáka Cortéze vedle vlčátka Montezumy.
Text z bublin se nikdy nezopakuje ve vyprávěčských řádcích a to je dobře.
Upozornění: Text byl mírně zkrácen
Aktualizace 25/1/2022: Text byl mírně zkrácen
Aktualizace 15/10/2022: Text byl upraven.
Aktualizace 16/10/2022: Text byl upraven.
Pokračování příště
Zdroje: Wikipedie