V poslední době nám v té naší malé kotlince, kvete jedno komiksové album vedle druhého. Až by z toho člověka zahřálo u srdce. Jenže všechno není tak růžový, jak se může na první pohled zdát. Můžeme to demonstrovat na konkrétním příkladu…třeba na novém komiksovém albu Bylo nebylo.

Na první pohled netradiční formát pro tuzemský komiks (215x215mm). Na černobílém přebalu se, kromě názvu a jména autorky, hrdě hrbí nějaký druh zubatého skřeta (či co to je).

Tak trochu očekávám nějaký avantgardně-intelektuální kus, ani vlastně nevím proč. Po otevření následuje lehké přiblížení autorky a po věnování je tu první příběh.
Perníková chaloupka. Cože? Ještě jednou…perníková chaloupka?! To je nějaká haluz! Bohužel není, ze stránek na mě vyskakuje Jeníček a Mařenka. Blbá čarodějnice, která si neumí sednout na lopatu a nechá se přechytračit dvojicí výrostků. Příběh známe asi každý a tak po tom, co bába končí v peci, já čekám co bude dál…

Červená Karkulka… ČERVENÁ KARKULA??!! Asi mi pomalu začíná být jasné, proč se tohle album jmenuje Bylo nebylo. Přeletím příběh o nenažraným vlkovi, vychytralém sadistickém myslivci a hloupé (nebo poněkud slepé) holčičce, která nepozná svou babičku.

Čekáte něco dál? No tak čekejte dál, protože tadáááá…to je všechno. Komiksové album Bylo nebylo je jen a pouze sbírka tří “standardních“ pohádek, tak jak je všichni známe.
Opravdu nemám tušení, co tím autorka Barbora Pejšková zamýšlela, ale já tomu prostě nerozumím. Nechápu, proč někdo převede pohádky do komiksu. Pro koho? Pro děti co neumí číst a budou se dívat jen na obrázky? Nebo pro větší děti, které umí číst a tyhle pohádky už znají?

Nebo snad pro dospělé, kteří se chtějí vrátit do dětských let a pohádky si připomenout? Nevím…samy o sobě jsou tyto tři pohádky poměrně morbidní. Zabíjení, pečení, pojídání dětí, párání břicha apod. Pokud by to někdo uchopil například z této hororové pozice…Otesánek jak nějaká mutantní zrůda, místo vlka z červené Karkulky vlkodlak…neřeknu ani slovo, ale tohle prachsprostý převyprávění je výsměch všem komiksovým scénáristům.

Dalším výsměchem je pro mě kresba. Nevím, proč se autorka pouští do kreslení, když studovala fotografickou konzervatoř, je členem sdružení východočeských fotografů. Rozumím tomu, že nepotřebujete studovat na to, aby jste byli schopni něco nakreslit, ale když už se pohybuju kolem focení, proč nezkusit fotokomiks například? No ale zpět ke kresbě, je černobílá, místy bohatě šrafovaná, většinou ale hodně, hodně zjednodušená pouze do obrysů. Obličeje jsou kreslené poměrně dětsky (což si myslím, že je účel). Na panely se moc nehraje, kresba je hodně volná…jednotlivé obrázky do sebe vplouvají, nebo se seskupují, aby vytvořily jiný složitější kus. Každopádně podle mě, zrovna toto děti neocení, a to mě vlastně znovu přivádí k otázce, pro koho je komiks Bylo nebylo určený. Přijde mi to spíš, jakoby si to Barbora vydala pro radost:o)
Nicméně zpracování alba se mi moc líbí. Černobílá mi nevadí (naopak), použití tvrdšího papíru je příjemné (i když trochu nezvyklé), samotný tisk je zdařilý. Celé album je vázáno a je vidět, že si dal někdo záležet.
Jenže musím říct, že obal knihu neprodává a jakkoliv se mi zpracování líbí, to, co je uvnitř mi přijde jako špatný vtip.
Za mě osobně 20% - a to jen za ten “obal“
Kresba a scénář : Barbora Pejšková
Vydáno 12/2011 vlastním nákladem