V komiksovém rybníčku nám to znovu zašplouchalo a do okolí se opět rozšířil nepříjemný zápach.
Po nakladatelství Comics Centrum se s nepřijatelným nátlakem ozvalo také nakladatesltví BBart. Nelíbila se mu zmínka o letteringu v třetím komiksu o Supermanovi.
Zde následuje přepis emailové konverzace mezi Karolinou Špičkovou z nakladatelství BBart a recenzentem dotyčného komiksu. E-maily z nakladatelství jsou zvýrazněny kurzivou, odpovědi webu komiks.cz jsou obyčejným písmem.
Karolina Špičková, BB/art:
Dobrý den,
ještě si dovolím reagovat na Vaší recenzi. Zaprvé: čím dál častěji slyšíme a čteme nevalné reakce na Vaše recenze - jak jsou nečitelné a prostě podprůměrnmě napsané.
Zadruhé: konec recenze na Supermana značí hlavně to, že netušíte co obnáší práce letterera, ale přitom ji pranýřujete. Myslím, že kdybyste opravdu dostal Lídu na skleničku, tak lekci byste dostal vy, ne ona.
A nemůže chybět opět pár slov k letteringu. Je stejně hrozný jako minule, zodpovědný je za něj ale jiná osoba. Napadlo mě, jestli by si Ludmila udělala chvilku čas, pozval bych ji na skleničku. A probrat bychom mohli, kromě jiných zajímavých témat, i krásnou novou nadávku ze strany 138. Píše se tam: "CO JE TO TADY ZA LIBOŽÁKY?"
komiks.cz:
Dobrý den,
děkuji za reakci na recenzi, vidím, že vám na recenzích záleží a chcete řešit problémy konstruktivně.
Prosím, v čem jsou mé recenze pro vás nečitelné a v čem konkrétně jsou podprůměrné?
Co se týká letteringu, dotyčný odstavec jsem upřesnil do této podoby
"A nemůže chybět opět pár slov k letteringu. Je stejně hrozný jako minule, zodpovědný je za něj ale jiná osoba. Opět dochází k záměně písmen U a LI, diakritika je příliš malá a snadno se přehlédne. Napadlo mě, jestli by si Ludmila udělala chvilku čas, pozval bych ji na skleničku. A probrat bychom mohli, kromě jiných zajímavých témat, i krásnou novou nadávku ze strany 138. Píše se tam: "CO JE TO TADY ZA LIBOŽÁKY?""
Trošku mě překvapuje, že jste si mé zmínky o špatném letteringu všimla až teď. O nečitelném letteringu jsem totiž psal i v předchozích recenzích :
Superman Tajnosti a lži
www.komiks.cz/clanek.php?id=2085
"Rád bych se ještě zmínil o letteringu. Již poněkolikáté v odlišných komiksech se tu opět setkávám s nepříjemným fontem, kde písmeno U vypadá stejně jako písmena LI. Nejlépší (nebo snad nejhorší) slovo, na kterém je to nejvíce patrné, je slovo PUBLICITA, které se tu na nás usmívá vyskloňované ve formě PLIBLICITLI (strana 13 ve druhém řádku). Frustrace dosáhla maximální úrovně.
Pokud bych mohl poprosit lettererku Nikolu Žoglíkovou, prosím upalte toto písmo na hranici společně s jeho tvůrcem, protože se nedá číst, aniž by obtěžovalo. Problém je i ztvárnění tečky, která vypadá spíš jako tečkočárka, a také středník, který zas připomíná něco mezi malým písmenem I a velkým písmenem T. Že existují krásné čitelné fonty, o tom se můžeme přesvědčit v bublinách, kterými mluví Helspont. Výtku bych měl také na krátké intermezzo na straně 14, kde člověk stráví více času luštěním písmenek než aby si uvědomoval, co se má dozvědět. "
SAC 2:
www.komiks.cz/clanek.php?id=2093
"Neodpustím si další rýpnutí do lettera. Lettering je totiž vždycky to první, co mi zkazí dojem, když plný očekávání z příjemné chvilky s komiksem otevírám nový díl. Tentokrát je vinen Petr Suchý. Nejen, že přetrvává problém zaměnitelnosti písmena U s písmeny LI, ale pro narušený čtenářský zážitek se přidává miniaturní diakritika. "
Nečitelného letteringu si všímám i v jiných komiksech
- Simpsonovi Futurama
www.komiks.cz/clanek.php?id=1914
- Šmloulové
www.komiks.cz/clanek.php?id=2041
- Kačer Donald
www.komiks.cz/clanek.php?id=1889
Věřím, že konstruktivní kritika nás posunuje dopředu a proto vítám jakýkoli pokus o komunikaci bez předsudků, na základě férových argumentů.
Karolina Špičková, BB/art:
Dobrý den,
vašich komentářů k letteringu jsem si všimla již v jiných recenzích a dokonce jsem to s naším hlavním grafikem řešila.
Vy to pořád nazýváte jako špatný lettering, ale dovolím si napsat, že to je prostě o tom, jak dokážete vnímat fonty a grafickou úpravu. Já i moji kolegové (včetně překladatele, redaktora, korektora) prostě LIBOŽÁKY nevidíme.
komiks.cz:
Dobrý den,
souhlasím s vámi, že každý může vnímat fonty jinak. V tomto vnímání fontů se lišíme a dodávám, že ani vysoký počet vašich kolegů zaměstnanců nemůže nijak ovlivnit fakt, že se písmena U a LI mohou navzájem plést. Záměnu písmen nemůže vyřešit ani lekce od paní lettererky, co tato práce všechno obnáší.
Pokud mi nechutná želatinavý dort, nezačnemi přece chutnat poté, co se všichni kuchaři shodnou, že dort je vynikající. Jeho odporná chuť se určitě nijak nezlepší ani potom, co si přečtu recept a dostanu lekci, jak a z čeho se vyrábí.
Komunistické praktiky cenzury a vytváření nátlaku na psaní "povinně pochvalných" článků jsme si užili za minulého totalitního režimu dosytosti. V současné době považujeme tyto způsoby za nepřijatelné zasahování do práva na svobodu slova. Nejedná se o banální záležitost a toto nepřijatelné chování nesmí zůstat utajeno před veřejností.
Nezávislost recezní na serveru komiks.cz zůstává i po tomto incidentu zachována a původně vytyčená strategie svobodné kritiky komiksů se nijak nezměnila. Na komiks.cz se nebude psát tak, jak chtějí nakladatelé komiksů. Jakékoli nekalé jednání nakladatelství z pozice síly zde nezůstane bez odezvy.
Nedoktnutelná svoboda názorů by měla být základní povinností každého recenzenta, který chce psát kvalitní žurnalistiku. Aktualizace 15/2/2023: Text byl chvilku offline a dnes je znovu online.