. Po úvodu kratším než Sakykův sestřih už capo di tutti capi Turlogh přenechal místo Vojtovi s jeho kruciální otázkou: Je komiks umění? Do přednáško-debaty o hranicích a dosahu nejen komiksu, ale i „spřátelených“ forem filmu, literatury, internetu či divadla, přispěl i sardenovský guru Pagi srovnáním současné situace komiksu u nás s více méně shodnou pozicí sci-fi před dvaceti lety. (Ostatně: k tomuto srovnání přispěl o pár minut později i překladatel Jan Kantůrek. V rámci besedy o úskalích překladu prohlásil: „Se vztahem Čechů ke komiksu je to stejně jako se vztahem k romským spoluobčanům…“ Klíčem je vzdělání, povědomí o dané oblasti – až v informacích a hodnocení vyspěje obecenstvo/obyvatelstvo, teprve pak má daná oblast šanci rozkvétat…)
. V ringu Kresba vs. scénář vedle sebe stanuli dnes už šedá eminence Vlastislav Toman a ždímal Jiří Pavlovský za stranu scénáristickou, a za kreslíře pak šťovík Dan Černý a oblinofil Karel Jerie – pod zastřešující otázkou „kdo z autorské dvojice víc odpovídá filmovému režisérovi?“, a tedy určuje konečnou podobu díla, se odehrál hoďku trvající taneček s jediným výsledkem: vítězem bude vždycky dokonalá souhra obou stran…
Po již tradičním shrnutí komiksového dění v Polsku (Turlogh, Keporkak) přišla s druhou hodinou odpolední jedna z nejočekávanějších částí conu, „Co nám chystají vydavatelé“. Bohužel, za diskusní stolky se usadila toliko černá čtyřka z kooperujících nakladatelství Netopejr, CREW a BB art – duo Mot zůstalo skromně v publiku, a šéfové z Calibre, na něž by bez pochyby dopadlo otázek nejvíce, se do Mlejna tiše proplížili až v pozdněvečerní hodinu. . Jiří Buchal z BB artu potvrdil, že po všech šachách s ukončováním některých svých francouzských sérií zůstane na počtu deseti, a do party mimo jiné přibere i zasloužilou XIII, a že do Vánoc by se na našich pultech měla objevit i celosvětová hitovka Jimmy Corrigan: nejchytřejší dítě na zemi. Tajnosnubný Netopejr přislíbil pokračování Comicsových legend a přiznav neochotu poučit se z nízkých prodejů Video Noire (ne)poodhalil svůj plán na vydání dalšího titulu z podobného ranku. Největší pecku ovšem po chvíli mlžení vybalil Jiří Pavlovský, třetinka crwavého srdce: kultovní CREW se (opět) vrátí! Křest nového časopisu ve starém dobrém stylu a se starou dobrou partou v redakci by se měl odehrát na Knižním veletrhu v druhé půli dubna, do Vánoc bychom se měli dočkat pěti čísel.
Nejen vydavatele celkem překvapil hlas z publika, který mezi palbou bublinožroutských žádostí volal po omezení počtu vydávaných komiksů… Inu, pravda, peněz málo; ale jak prohlásil Petr Litoš: současní čtenáři jsou přeintelektualizovaní a zmlsaní – a tvůrčí i finanční možnosti fungujícího komiksového trhu připomněl na příkladu vernisáže Francouzského komiksu – nových směrů Milan Kruml. Oba výroky padly v závěru Krumlovy přednášky na téma Jak evropský comics dospěl, která se zcela spontánně (právě v konfrontaci s vyspělou scénou zejména francouzskou) proměnila v diskusi o budoucnosti českého komiksu, kterou organizátoři plánovali pro nepřítomnost vydavatelů a mimopražských VIP zcela zrušit…
. Tak se také stalo, že na „zlatém hřebu“ conu, závěrečném vyhlašování českých komiksových cen, zůstali pouze dva z oceněných: Ondra Jireš za co-lettering Sandmana a půlmot Ivan Stable, který si odnesl hned tři ceny: nejlepší publikaci, nejlepšího vydavatele a nejvýznamnější nepublikační počin.
A tady je přehled všech vítězů domácího „komiksového Oskara“:
- . Mozek českého comicsu za nejlepší scénář: Tomáš Prokůpek – Návštěvník (Aargh! č. 3)
- Dráp českého comicsu za nejlepší kresbu: Jiří Grus (podle porotců: „za cokoliv“ :-)
- Jazyk českého comicsu za nejlepší překlad: Viktor Janiš – Liga výjimečných (BB art)
- Oko českého comicsu za nejlepší lettering: David Horák a Ondřej Jireš – Sandman: Preludia a nokturna (CREW)
- Klenot českého comicsu za nejlepší publikaci: EXIT (Mot)
- Dveře českého comicsu za nejvýznamnější nepublikační počin: Francouzský komiks – nové směry
- Páteř českého comicsu za vydavatelskou činnost: Mot
- cena diváků Conrád: fanzin Sorrel
- anticena Ucho českého comicsu: Egmont za coloring Arnala
- Síň slávy: Miloš Macourek
(Seznam všech nominací najdete v samostatném materiálu.)
Ovšem nezapomenout je třeba i na Manga sekci spolupořadatele manga.cz – letos otaku přesedlali z monitoru na projektor, a tak už projekce takových anime pilířů jako Angel Sanctuary, Ninja Scroll nebo X byly (pro průběžně asi třicítku diváků) celkem koukatelné. Nevalnou pozornost ze strany jak diváků, tak samotných kreslířů sklidilo kreslení naživo. – výsledkem byla nakonec ani nedražená jediná stránka autorského kolektivu kolem Marka "Máry" Pokorného… Pevnou součástí conu už asi zůstane komiksová burza i stánek antiku z Čáslavské, stejně jako výstavní panely – oproti loňsku komiksy na nich zveřejněné ukázaly nepoměrně silnější dílka, a to po stránce výtvarně i scénáristické. Některé z nich najdete na webu, jiné na své zveřejnění teprve čekají – a že za to opravdu stojí…
Oficiální část ukončila „vědomostní soutěž“ – v níž si pro přebytek cen a zoufalství soutěžících nakonec nejvíce cen (bez ohledu na vědomosti) odnesl ten poslední…
. Jak vidno, oproti loňskému comXconu se program zahustil, a počet návštěvníků se letos vyšplhal podle odhadů až k druhé stovce. Půjde-li to tak dál, do tří let máme con jak víno!