Potvrdilo se, že důkladná příprava, zhodnocení zkušeností a solidní propagace přináší zasloužené ovoce. Organizační šéf Ľudovít „Turlogh“ Plata už několik měsíců dopředu pečlivě plánoval, rozděloval úkoly, vymýšlel, přemlouval; vydatnou pomocí mu byl již poměrně ustálený kolektiv spolupracovníků, který se kolem něj vytvořil za poslední dva ročníky.
Právě ty celkem logicky posloužily jako inspirace a ponaučení – i proto se letos neopakovala některá loňská pochybení a leccos se naopak ještě vylepšilo. Jestliže nepříliš přesvědčivý comiCZcon 2003 tady získal ocenění za nejlepší nepublikační počin uplynulého roku, máme tu vařícího a v podstatě uvařeného vítěze pro ročník následující.
. Sebelépe zorganizovaná akce pro veřejnost postrádá smysl bez návštěvníků. Inzeráty v Crwi a dalších časopisech, výborný a hojně aktualizovaný web, upozornění v pražských programových přehledech a koneckonců i nevalné, spíše jen symbolické mediální partnerství Lidových novin nahnalo v sobotu do klubu Mlejn téměř tři stovky platících návštěvníků – dvakrát více než před dvanácti měsíci.
Otázkou do budoucna zůstává, jestli je tento prostor pro akci podobného druhu ještě vhodný a to nejen pevností svých švů, tentokráte už docela praskajících, ale i kulturou prostředí: nic proti, ale con by si zasloužil více než poplivané záchodky, odrbané stolky a oprýskané zdi, sloužící k vylepení výstavky…
Con zleva doprava a naopak
comiCZcon opět probíhal paralelně v několika sálech. „Střední“ si na celý den zadali milovníci mangy a příbuzných stylů a jeho provoz zajišťoval server Manga.cz. Program byl tradičně založen na promítání (Millenium Acters, Vampire Hunter, Koroshiya Ichi a další) a doplněn přednáškou Antonína Tesaře o japonských hraných komiksových filmech.
. V „malém“ sále se fomrou kramářské písně odehrálo autorské čtení Bílého Potoku, jejž následoval premiérový workshop aneb kreslení naživo za účasti Vaška Šlajcha, Dana Černého, Jirky Miňovského, Davida Bimky a Adama Peldy.
Hlavní sál, vybavený ozvučením, plátnem a novým uspořádáním hlediště, evidentně přitahoval největší pozornost; odehrála se tu naprostá většina přednášek, vyhlašovaly se zde ceny, vydavatelé odkrývali letošní plány a po zdech visela výstava autorů – absolutně nejrozsáhlejší ze všech dosavadních ročníků. Svými pracemi se pochlubili Michal Opitz, Jan Dřevíkovský, Adolf Lachman (ukázky z Péráka), Jiří Miňovský (Another War Story známá z Bedemana č. 4), Václav Šlajch, sorrelovský Daniel Binko, Petr Včelka, Filip Zach, Nicole Křivánková, Petr Vydral, Branko Jelinek (ukázky z Oskara Eda), vydavatelství Mot poodkrylo pokličku z přísně utajovaného projektu Inseminátor (Grus, Kučerovský, Jerie…) a knihkupectví Krakatit zase ze svého na podzim již téměř vydaného stejnojmenného sci-fi podle Karla Čapka (v provedení Jakuba Bažanta).
Nezůstalo jen u toho – vlastně od samého průchodu vstupními dveřmi budovy se na vizitory hrnula komiksová smršť. Hlasovací lístky sloužící k volbě ceny „Conrád“ (kterou přesvědčivě, stejně jako v kategoriích „Klenot“ a „Jazyk“, získal titul Z pekla), soutěžní lístky a dárek v podobě komiksového sešitu obdrželi ještě v prostoru šaten; restaurace byla místem pro pokec a přátelská setkání a v jejích rozsáhlých výklencích se mačkaly stánky prodejců (výběr musel, jak dosvědčovaly nacpané igelitky kupujících, uspokojit i náročné sběratele) a miniburza, na které se dalo najít i několik raritních kousků – po starých ABC speciálech z 80. let, sešitových Klosech či Spider-Manech ze Semicu se však jen zaprášilo.
To vše doprovázely autogramiády Vlastislava Tomana, Jaroslava Rudiše, Branka Jelinka a vlastně všech zúčastněných kreslířů, kteří byli o podpis požádáni.
Tucet programových bloků ve čtyřech sálech (považujeme-li za jeden z nich rozlehlou restauraci z barem) během osmi hodin pestrého a vyváženého programu – comiCZcon 2004 potěšil, pobavil a doufejme, že i popostrčil spoustu lidí v jejich komiksovém snažení a nadšení. A to určitě není málo.
Co se také událo
Český komiks ve svých začátcích
. Bývalý šéfredaktor časopisu ABC a scénárista Vlastislav Toman vzpomínal na komiksové začátky v populárním Ábíčku, na spolupráci s Jaroslavem Foglarem, na seriály jako Svorní Gambusíni, Strážci či John Carter a neopomněl se ani pochlubit svými současnými projekty Ahoj Evropo (kreslí Kocián a Bican) a Strážci z bílých domů.
O překládání komiksů
Viktor Janiš a Richard Podaný hovořili o problémech a specifikách překládání anglických komiksů do češtiny s důrazem na práci na monumentálním díle Z pekla.
Slasti a strasti autorského komiksu v Čechách a na Moravě
Zástupci tvůrčích teamů labyrinťáckého Bílého potoka (Joachim Dvořák s Jaroslavem Rudišem) a motovského Oskara Eda (Jakub Němeček, Ivan Stable a Branko Jelinek) prozradili, proč vydávají a dělají český komiks, jak je finančně (ne)výhodný, jakým způsobem ho propagují a zda-li u nich má šanci na vydání svého komiksu autor, který jen tak zazvoní u dveří jejich kanceláří.
Vydavatelské plány na rok 2004
BB Art, Crew a Mot odhalili své plány na letošní rok – sklizeň by měla být bohatá!
Podrobnosti čtěte ZDE.
Vyhlášení výsledků comiCZawards 2003
Ve stručnosti – nejlepší scénář: M. Mazal (Mesiáš), nejlepší kresba: A. Lachman (A Saigon Tribute), nejlepší překlad: V. Janiš (Z pekla), nejlepší lettering: O. Jireš, D. Horák (Sandman 2), nejlepší publikace: Z pekla, nejvýznamnější nepublikační počin: comiCZcon 2003, vydavatelská činnost: BB Art, anticena: Netopejr (Rohatý bůh 1), síň slávy: F. Kobík.
Podrobnosti čtěte ZDE.
Jak se dělá humor v komiksu
Tomáš Baldýnský, člen scénáristické trojice Hruteba (Zelený Raoul) seznámil publikum s tvorbou komiksového humoru. Žádná velká sranda to tedy není.
. Roger Krowiak
Vydavatelství Petrov z Brna formou divadla prezentovalo připravovanou publikaci o legendárním agentovi s Danglárovými ilustracemi.
Právě ty celkem logicky posloužily jako inspirace a ponaučení – i proto se letos neopakovala některá loňská pochybení a leccos se naopak ještě vylepšilo. Jestliže nepříliš přesvědčivý comiCZcon 2003 tady získal ocenění za nejlepší nepublikační počin uplynulého roku, máme tu vařícího a v podstatě uvařeného vítěze pro ročník následující.
. Sebelépe zorganizovaná akce pro veřejnost postrádá smysl bez návštěvníků. Inzeráty v Crwi a dalších časopisech, výborný a hojně aktualizovaný web, upozornění v pražských programových přehledech a koneckonců i nevalné, spíše jen symbolické mediální partnerství Lidových novin nahnalo v sobotu do klubu Mlejn téměř tři stovky platících návštěvníků – dvakrát více než před dvanácti měsíci.
Otázkou do budoucna zůstává, jestli je tento prostor pro akci podobného druhu ještě vhodný a to nejen pevností svých švů, tentokráte už docela praskajících, ale i kulturou prostředí: nic proti, ale con by si zasloužil více než poplivané záchodky, odrbané stolky a oprýskané zdi, sloužící k vylepení výstavky…
Con zleva doprava a naopak
comiCZcon opět probíhal paralelně v několika sálech. „Střední“ si na celý den zadali milovníci mangy a příbuzných stylů a jeho provoz zajišťoval server Manga.cz. Program byl tradičně založen na promítání (Millenium Acters, Vampire Hunter, Koroshiya Ichi a další) a doplněn přednáškou Antonína Tesaře o japonských hraných komiksových filmech.
. V „malém“ sále se fomrou kramářské písně odehrálo autorské čtení Bílého Potoku, jejž následoval premiérový workshop aneb kreslení naživo za účasti Vaška Šlajcha, Dana Černého, Jirky Miňovského, Davida Bimky a Adama Peldy.
Hlavní sál, vybavený ozvučením, plátnem a novým uspořádáním hlediště, evidentně přitahoval největší pozornost; odehrála se tu naprostá většina přednášek, vyhlašovaly se zde ceny, vydavatelé odkrývali letošní plány a po zdech visela výstava autorů – absolutně nejrozsáhlejší ze všech dosavadních ročníků. Svými pracemi se pochlubili Michal Opitz, Jan Dřevíkovský, Adolf Lachman (ukázky z Péráka), Jiří Miňovský (Another War Story známá z Bedemana č. 4), Václav Šlajch, sorrelovský Daniel Binko, Petr Včelka, Filip Zach, Nicole Křivánková, Petr Vydral, Branko Jelinek (ukázky z Oskara Eda), vydavatelství Mot poodkrylo pokličku z přísně utajovaného projektu Inseminátor (Grus, Kučerovský, Jerie…) a knihkupectví Krakatit zase ze svého na podzim již téměř vydaného stejnojmenného sci-fi podle Karla Čapka (v provedení Jakuba Bažanta).
Nezůstalo jen u toho – vlastně od samého průchodu vstupními dveřmi budovy se na vizitory hrnula komiksová smršť. Hlasovací lístky sloužící k volbě ceny „Conrád“ (kterou přesvědčivě, stejně jako v kategoriích „Klenot“ a „Jazyk“, získal titul Z pekla), soutěžní lístky a dárek v podobě komiksového sešitu obdrželi ještě v prostoru šaten; restaurace byla místem pro pokec a přátelská setkání a v jejích rozsáhlých výklencích se mačkaly stánky prodejců (výběr musel, jak dosvědčovaly nacpané igelitky kupujících, uspokojit i náročné sběratele) a miniburza, na které se dalo najít i několik raritních kousků – po starých ABC speciálech z 80. let, sešitových Klosech či Spider-Manech ze Semicu se však jen zaprášilo.
To vše doprovázely autogramiády Vlastislava Tomana, Jaroslava Rudiše, Branka Jelinka a vlastně všech zúčastněných kreslířů, kteří byli o podpis požádáni.
Tucet programových bloků ve čtyřech sálech (považujeme-li za jeden z nich rozlehlou restauraci z barem) během osmi hodin pestrého a vyváženého programu – comiCZcon 2004 potěšil, pobavil a doufejme, že i popostrčil spoustu lidí v jejich komiksovém snažení a nadšení. A to určitě není málo.
Co se také událo
Český komiks ve svých začátcích
. Bývalý šéfredaktor časopisu ABC a scénárista Vlastislav Toman vzpomínal na komiksové začátky v populárním Ábíčku, na spolupráci s Jaroslavem Foglarem, na seriály jako Svorní Gambusíni, Strážci či John Carter a neopomněl se ani pochlubit svými současnými projekty Ahoj Evropo (kreslí Kocián a Bican) a Strážci z bílých domů.
O překládání komiksů
Viktor Janiš a Richard Podaný hovořili o problémech a specifikách překládání anglických komiksů do češtiny s důrazem na práci na monumentálním díle Z pekla.
Slasti a strasti autorského komiksu v Čechách a na Moravě
Zástupci tvůrčích teamů labyrinťáckého Bílého potoka (Joachim Dvořák s Jaroslavem Rudišem) a motovského Oskara Eda (Jakub Němeček, Ivan Stable a Branko Jelinek) prozradili, proč vydávají a dělají český komiks, jak je finančně (ne)výhodný, jakým způsobem ho propagují a zda-li u nich má šanci na vydání svého komiksu autor, který jen tak zazvoní u dveří jejich kanceláří.
Vydavatelské plány na rok 2004
BB Art, Crew a Mot odhalili své plány na letošní rok – sklizeň by měla být bohatá!
Podrobnosti čtěte ZDE.
Vyhlášení výsledků comiCZawards 2003
Ve stručnosti – nejlepší scénář: M. Mazal (Mesiáš), nejlepší kresba: A. Lachman (A Saigon Tribute), nejlepší překlad: V. Janiš (Z pekla), nejlepší lettering: O. Jireš, D. Horák (Sandman 2), nejlepší publikace: Z pekla, nejvýznamnější nepublikační počin: comiCZcon 2003, vydavatelská činnost: BB Art, anticena: Netopejr (Rohatý bůh 1), síň slávy: F. Kobík.
Podrobnosti čtěte ZDE.
Jak se dělá humor v komiksu
Tomáš Baldýnský, člen scénáristické trojice Hruteba (Zelený Raoul) seznámil publikum s tvorbou komiksového humoru. Žádná velká sranda to tedy není.
. Roger Krowiak
Vydavatelství Petrov z Brna formou divadla prezentovalo připravovanou publikaci o legendárním agentovi s Danglárovými ilustracemi.