Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

KOMIKS, OBRAZ, ANIMACE ANEB ODUŠEVNĚLÉ OBRÁZKY V TŘEBONI

12.05.2004, autor: Hibi

Původ a význam slova „animace“ je třeba hledat až v antické filosofii, podle níž věci bez duše nemohly vyvíjet samostatný pohyb. Rozpohybování – obrázků, loutek – rukou animátora tedy znamená předání duše. „Oduševnělost“ v tomto nadpisu ovšem neznačí jen animaci samu, nýbrž i úroveň exponátů na výstavě Komiks, obraz, animace v rámci festivalu ANIfest 2004. Nedlouhé trvání akce i nesnadno dosažitelná třeboňská lokalita pravděpodobně odřízly výstavu mnoha toužebným zrakům. Těm, kdo váhali, zda vážit dalekou cestu, se v následujícím článku pokusíme odpovědět, bylo-li by to bylo stálo za to…




Pohled do výstavních prostor   Mezi komiksem, obrazem a animací existuje zcela jistě nějaký vztah. Nikdo ale neví jaký. Vztahy a vazby tohoto druhu se lépe prociťují než rozebírají rozumově; kromě toho je komiks natolik okrajové médium, že se jím zatím málokdo zabýval "vědecky".
z doprovodných materiálů
 
V popředí Jiří Grus (tedy jeho obraz), v pozadí Ivan Stable   Struktura výstavy byla do valné míry podmíněna klenutými a členitými prostorami třeboňské zámecké galerie i samotnou volbou kurátorů: seznam vystavujících totiž více méně odrážel ediční plán nakladatelství Mot. Ostatně svým subjektivním výběrem se pánové Stable a Němeček ani příliš netajili; zejména jejich přístupu ovšem výstava vděčí i za divácky příjemnou, komunikativní atmosféru, kterou mnohdy postrádají vousatěji se tvářící expozice.
 
   Výstava nabízí nevšední pohled na klasická vizuální média ze "zakázaného" komiksového úhlu…
 
Freda Mravenec v podání Karla Jerieho   Comicsovou ťafku "klasickým vizuálním médiím" (obrazu, filmu, televizi) vyťal např. Václav Švankmajer, který se (po vzoru svého otce) věnuje animaci, ale představil i kolekci olejů, problematizující zploštělost televizního zpravodajství. Technicky - olejomalebně - je Švankmajerovi blízký i Karel Jerie se svou sérií přestárlých hrdinů (Ferda Mravenec, Mickey Mouse); že je téma odkrývání zašlého mediálního pozlátka nosné, dokazuje i čtyřlístkovská bakalářská práce Lukáše Berty Zápisky z podzemí. Ostatně onomu tolik filmovému tématu "co se děje mimo záběr kamery? existují hrdinové po skončení filmu? může fungovat nějaká komunikace mezi tvůrci a filmem/papírem?" se věnovala trojice i jinak už publikovaných seriálů, vztažených zde ke společnému kontextu: Jerieho Červená Karkulka, známá z Nového Prostoru, Freddie's Opportunity z Aargh!u 3 (Wladimir 518) a Godot spoutaný dvojice Prokůpek-Grus, otištěný v katalogu XIII. mezinárodního komiksového festivalu v Lodži 2002.
 
   … zatímco komiks představuje v podobách dosud v tuzemsku nevídaných.
z doprovodných materiálů
 
pohled do instalace Tomáše Cechla   "Podoby dosud nevídané" znamenaly například premiéru Vzletů a pádů dua Prokůpek-Kučerovský (pro jejichž interpretaci byla divákům dokonce vyhrazena samostatná návštěvní kniha) či Princip nepravděpodobnosti dvojice Kopřiva-Grus, chystané pro motovský sborník Inseminátor (kde by se měl v domácí repríze objevit i Godot). I když zrovna tento výběr zavání reklamou na vlastní publikaci, hned sousední projekt zaujal už svou instalací: loutky v životní velikosti totiž strážily vstup do samostatné místnosti, jejíž stěny byly oblepeny ultrabéčkovým fotoseriálem TUM Jana Cechla. Pomineme-li románkové sladkobolnosti z dívčích magazínů, pak bychom fotopráce mezi domácí comicsovou produkcí stěží dohledali - a právě používání loutek přibližuje Cechla animovanému filmu. Domácí squadru pak díky svému pohybu po hranicích vizuálních forem doplnil Branko Jelinek a jeho Oskar Ed.
 
Malý upír Joanna SfaraPo stěnách comicsy, v bedně projekce...   Oboustrannou zkušenost comicsu a animovaného filmu pak kromě Švankmajera prezentovali - na zdech, panelech i obrazovkách - především zahraniční autoři: Joan Sfar a jeho projekt Malý upír, Nicolas de Crécy a jeho studie k chystanému filmu Flašinet, Thomas Ott nebo se svými Nail Films i Max Andersson (už jste viděli Smrtě jako plyšáka?). Posledně jmenovaný se ostatně dostavil i osobně, aby poskytl zvídavému návštěvnictvu hloubavé odpovědi v diskusi po semináři Komiks a animovaný film.
 
Smrt jako plyšák...   … A to jsme ani zdaleka nejmenovali všechna možná spojení. Nechť si je laskavý návštěvník objeví sám…
z doprovodných materiálů
 
   Ačkoliv některá jména díky (nejen výstavní) aktivitě Motu začínají chytat patinu obehranosti, a tvorba na hranicích forem, zachycených v názvu výstavy, by se dala najít i mimo ediční plán nakladatelství, téma samé poskytlo zajímavý náhled i na známá díla. Sami kurátoři se hned úvodním slovem vzdali nároků na vyčerpání tématu, a tak je třeba jim namísto výtek po omezenosti přičíst ke cti, že se jim i z provařeného domácího rybníčku podařilo vylovit několik zajímavých překvapení. Max Andersson na vernisáži výstavyKrom samotného příjemného počtení přispěla výstava i k průniku comicsového povědomí o našich i zahraničních autorech do další, blízké subkultury. Nechme tedy raději pláče nad příliš krátkou výstavní dobou, a doufejme, že by se tento koncept mohl třeba v budoucnu stát součástí nějaké komplexnejší domácí expozice.
   Zasloužil by si to.




Autor:


Autor článku: Hibi

Detaily o komiksu:

Titul:
Scénář: James O/Barr
Kresba: James O/Barr
Překlad: Dana Krejčová
Žánr: Akční, superhrdinové (CZ).
Vydavatel: Comics Centrum
Související články:


v Ý s T a V y
10.09.2007 PŘELOMOVÁ GENERACE NULA
09.05.2007 SVĚT KNIHY 2007 – FOTOREPORTÁŽ
02.05.2007 KOMIKS NA VELETRHU SVĚT KNIHY 2007 - PROGRAM






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!