. … se jedná pouze o… ale to nebudeme prozrazovat. Dobrodružství bývalého policisty Nathana Nevera, jenž nyní pracuje pro soukromou organizaci Alfa, se odehrávají ve 22. století. Autoři samozřejmě doplnili prostředí multiúrovňové metropole, v níž Nathan žije, různými technickými vychytávkami, zároveň se snaží udržet spojitost s dneškem. Díky realistickým prvkům v budoucnosti se tak zvedne atmosféra a věrohodnost prostředí - třeba gotický chrám, v němž vypukl závěrečný souboj v předchozím díle. A nebo Pohraničí, prostředí, ve kterém se odehrává podstatná část tohoto sešitu. To se nachází na planetě Zemi (zbytek příběhu naopak mimo, v oné zmiňované megapoli stroze pojmenované Město) - dnešní ekvivalenty bych zařadil někam mez Barmu (dnes Myamar), Thajsko nebo Vietnam.
A co se zde stalo? V Pohraničí zuří věčná válka - proti sobě stojí tři znepřátelené strany plus ještě mezinárodní mírové oddíly. A právě jedna z mírových čet je obviněna z brutálního masakru vesnice plné neozbrojených civilistů… Klíčovým důkazem je nahrávka masakru z kamery přimontované k helmě poručíka Kairolise. Je na Neverovi, který je armádou najat, aby o jejich nevině obstaral důkaz. Nedá se říct, že by Never byl zrovna ochoten za Kairolise a jeho druhy strčit ruku do ohně. Jeho pragmatický přístup se ale ke konci může ukázat jako správný…
Mezitím se Neverova spolupracovnice, právnička Olivie, snaží na základě důkazů jednotku poručíka Kairolise osvobodit. A když už to vypadá, že oba dva konečně našli pravdu, věci se začnou ubírat zcela opačným směrem …
. Scénář (Michele Medda) velmi vkusně přechází z Nathanova vyšetřování do soudního slyšení a naopak. Nové informace jsou před čtenáře předhazovány nápaditě, překvapivě. Nathan vyšetřuje přímo na místě, planetě Zemi. Navštěvuje Lakh Nang, hlavní město pohraniční oblasti, prolezlé šlapkami a podvodníky. Vyšetřování ho zavádí na skrytou základnu partyzánů, kde se sám musí účastnit boje, pokud chce přežít. Postupně skládá střípky tajemné záhady. Podaří se mu jí složit až když navštíví zdevastovanou základnu mírových vojáků. A to, na co přijde, se mu vůbec nezamlouvá.
Celkový obsah tohoto sešitu nutí k zamyšlení. Zbytečné války a zabíjení, snahy o utajení, krycí experimenty, zfetované děti, umírající po ulicích. Partyzánská základna ukrytá v hustém pralese v korunách mohutných stromů. Vládní vojáci přijedou v transportérech značky "brouk" a jednoduše stromy pokácí. Přeci jen trochu mrazivá atmosféra pro naši budoucnost…
Kresba (Stefano Casini) je doplněna (a díky tomu zpestřena) o syrové a brutální scény, především onoho vesnického masakru. Samozřejmě nemohou chybět avizované hororové prvky, stačí se jenom podívat na velmi slibnou obálku.
. Tato scéna se stává v Nathanově vyšetřování klíčovou (alespoň na určitou dobu) a sympatičtí zombíci se k akčním tanečkům přidají během vyšetřování právě na jedné ze základen…
Redakční práce bohužel dojem z tohoto comicsu snižuje. Pokud si budete přát zjistit, kdo comics nakreslil či napsal, budete se muset pídit po informacích asi jako redaktoři Komiks.cz. Alespoň že se od minulého čísla podařilo doladit problémy s tiskem, i když se stále ještě nějaké drobné chybičky objevují. Díky ceně a přístupu české redakce se je edice Nový komiks pasována ke stylu "jednou přečíst stačí". Uznávám ale, že tento díl, především díky scénáristické stránce, čtenáři nabízí něco víc. Nutí k zamyšlení, nejen o budoucnosti, ale také o naší současnosti. Především mě zaujala věta novináře Bonertze, který celou aféru s masakrem odstartoval zveřejněním záznamu: "Stačí jim cenzurovat televizi, aby děti nemluvily sprostě. Proč měnit realitu, když stačí dělat že není?"