. Začnu malou rýpavou poznámkou na účet vydavatelství A.F.F.L. - Nathan Never je už patnáctý kousek z bohatého repertoáru italských Bonelli Comics, jež nám edice Nový Komiks zprostředkovala… a přesto stále v pravém dolním rohu obálky rudobíle provokuje hláška "zaváděcí cena 69,-Kč". Po roce fungování a patnácti sešitech už bych čekal, že již byla cena zavedena... Na druhé straně v skrytu duše doufám, že zůstane na současné, docela příjemné cifře...
V úvodníku vydavatele se dočteme, že bere všechny poznámky a námitky svých fanoušků vážně a snaží se jim vyhovět. Proč tedy znovu čtu science fiction komiks, jehož textový font s příběhem a prostředím ladí jak palestinský šátek s džínsami Henryho I. Siegela? Při čtení mne odrazoval a znechutil mi hned dvě jinak celkem působivé scény.
Kromě fontu si dovolím vyčíst snad jen zadní obálku, na které je text rozhozen stejně nešikovně jako v úvodníku. Čekal bych malou upoutávku na další díly v sérii, ale jak se zdá, kromě nic neříkající a tuctové obálky se dalších informací nedočkáme.
Jelikož jsme kvůli politice vydavatelství přišli o notnou dávku informací z Nathanovy minulosti (začít vydávat od 26. dílu v tomto ohledu nebyl šťastný tah… ale vzhledem k rychlému stárnutí nápadů v NN obsažených jej plně chápu). Tuto propast mezi čtenářem a hlavním hrdinou u nás vydaný třetí díl trochu zaceluje.
. Kniha je postavena na velmi jednoduchém příběhu, který ale - jak bývá u evropského komiksu zvykem - nabírá nevídané obrátky a, aniž by zabředl do samoúčelné akce, dokáže udržet napětí až do poslední chvíle. Vítaným prvkem je kvalitní vystižení většiny postav, v čele s Nathanem a přítelem z dětství Petrem, který mu zanechá vzkaz těsně předcházející výbuchu ve výzkumné laboratoři firmy Liquidex. Petr podezřívá jejich společného přítele z dětství, Bodhiho…
Svět Nathana Nevera je typickou vizí budoucnosti z pohledu devadesátých let. Silná inspirace Metropolis a Blade Runnerem se nezapře ani ve třetím díle. Větší část zápletky se ale odehrává v hrdinově dětství, tráveném v prostředí nápadně připomínajícím Ameriku šedesátých let. Ve vzpomínkách je také obsažena drtivá většina všech záhad a zajímavostí v tomto díle obsažených.
Kresba nepřekračuje standard předchozích dílů. Opět dokonale vystihuje jakési vnitřní napětí sálající v každé ze scén… Scénárista si mohl odpustit dlouhé vysvětlovací pasáže a také archetypální, přesto však díky jejímu rozuzlení nemastnou závěrečnou akcí (zakončenou mezi scénáristy oblíbeným vnějším zásahem, který se dá vysvětlit hnedle třemi způsoby - ať si čtenář vybere).
. Pokud se vám líbí low-tech umírněná science fiction, ve které se série odehrává, a první dva díly splnily vaše očekávání nenáročné a přesto působivé četby, není proč nesáhnout i po třetím díle. Ve svém odhadu lidské psychiky a ledově děsivému vykreslení doby je Nathan Never daleko hororovější než kolega Dylan Dog…
Musím však varovat ty, kdož hodlají Flashpoint zakoupit jakožto svou iniciaci do příběhů Nathana Nevera. Svět je zde podáván v zuřivé kombinaci uvolněných šedesátých let s mnoha kulturními vlivy (gundam/manga virtuální realita, čínské znaky…) a vyhýbá se kontroverzním tématům, jejichž rozpracování bych od SF čekal (snad kromě naprosto minimální roličky mutanta Antona Scarryho). Příběh již předpokládá jistou otrlost vůči podobě světa a obeznámenost s jeho "podivností". Ta by mohla nováčky odradit.
. Přesto se zde najde mnoho zajímavých úvah, a - jak je v sérii originálním zvykem - i varovných paralel s naším světem a neodvratitelně se blížící budoucností ("otec byl jedním z posledních lidí, co věděli, že ekosystém není název zařízení pro vysávání podlah"). Setkáme se i s náznaky existence psionických sil (zlehka a spíše úsměvně uvedené čtení myšlenek) - ostatně celý příběh v sobě má geniální myšlenku o využití záhady samovznícení lidského těla za určitých specifických podmínek. Bohužel se bližšího vysvětlení parapsychických sil nedočkáme. Snad příště, až se podíváme do Vyšší společnosti…