Komiks.cz


Logo Komiks.cz
     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma

ASTERIX – PROLÍNÁNÍ ANTICKÉHO A MODERNÍHO SVĚTA V KOMIKSU (1) - KOMIKS VE FRANCII A VZNIK ASTERIXE

17.05.2005, autor: Magda Jacková

Ve Francii, na rozdíl od USA zemi se silnou tradicí psané kultury, se komiks dlouho mohl rozvíjet prakticky jen v omezeném okruhu tisku pro děti. Do denního tisku komiks pronikl až roku 1930, kdy Le Petit Parisien začal otiskovat Kocoura Felixe, šlo ovšem o komiks americký. První francouzská komiksové postava, profesor Nimbus, jejímž autorem byl A. Daix, se objevila na stránkách deníku Le Journal až o čtyři roky později…




Zaměření na výlučně dětské publikum přinášelo i další problémy, zejména omezenost témat. V americkém komiksu ve 30. letech skončilo období humorných příběhů, tzv. funnies, a nastala éra dobrodružných vyprávění, hrdinů a posléze i superhrdinů. Francouzský komiks nic takového téměř neznal, jeho humor, založený převážně na slovním gagu nebo fyzických deformitách hrdinů, si bral na mušku téměř výhradně rodinu, jen výjimečně se objevila satira nebo groteska. Příval komiksu ze zámoří po roce 1936 tak způsobil prakticky zhroucení domácí produkce.
Lucky Luke Rozmach francouzského komiksu začíná po přijetí zákona z července 1949, který měl původně chránit mládež před škodlivými vlivy komiksu, ve skutečnosti však chránil hlavně domácí produkci proti zahraniční konkurenci. Tehdy vzniká tzv. francouzsko-belgická škola, jejíž hlavní osobností je Hergé (vl. jménem Georges Remi), autor slavné komiksové postavy Tintina. Hergé věnoval komiksu pro děti stejnou péči jako tvorbě pro dospělé a do tohoto žánru zavedl dokumentární přesnost a autentičnost. Díky němu se okruh čtenářů rozšířil na lidi od „7 do 77 let“. Specialitou francouzsko-belgické školy se staly komické příběhy a parodie, jako např. Morrisův kovboj Lucky Luke.

Belloy NezranitelnýPosledně jmenovaný autor se zapsal do dějin francouzského komiksu i jinak. Roku 1951 přivedl do agentury World Press/International Press René Goscinnyho, Francouze, který vyrůstal v Argentině a později se živil jako kreslíř v New Yorku. U stejné agentury již čtyři roky pracoval Alberto Uderzo, tehdy známý hlavně jako autor svalnatých, balónovitě nafouklých hrdinů (Zartan, Arys Buyck, Belloy Nezranitelný aj.). Goscinny se stal z kreslíře scénáristou a z jeho spolupráce s Uderzem vznikla řada nových hrdinů. Roku 1959 se rozhodli založit nový magazín Pilote a hledali pro nový komiks „národního hrdinu“. Původně se rozhodli pro středověký Román o Lišákovi, ale tento námět už zpracovával J. Trubert, takže nakonec jejich volba padla na starou Galii. Cílem autorů bylo napsat komiks pro dospělé, Goscinny si přál v rozporu s tradicí pouze jednoho hlavního hrdinu, žádná zvířata ani „přihrávače“ hlavního hrdiny. Uderzo chtěl nakreslit Asterixe jako svého typického „balónovitého“ hrdinu, záměrem scénáristy byl ale antihrdina, malinký, směšný: „Oumpah-Pah (jedna z typických Uderzových postav - pozn. aut.) byl velké dítě, pro nějž veškerá diskuse spočívala v ráně do hlavy. V Asterixovi jsem chtěl mít vychytralejšího hrdinu.
Časopis PilotePůvodní Asterixovy vlastnosti a vzhled do jisté míry převzal Obelix, zpočátku spíše vedlejší postava, laskavý naivka, dospělý hromotluk s dětskými reakcemi a velký gurmán. 29. 10. 1959 tedy vyšlo první číslo Pilota a v něm na straně 20 první příhoda Asterixe, Obelixe, druida Panoramixe aj. Přestože Asterix, hubená postavička s krátkýma nohama, ozdobená dlouhým nosem a poklesávající bradou, naprosto odporoval výsledkům průzkumů o tom, jak má vypadat hrdina, a přestože Uderzo tvrdil, „kdybychom neměli možnost založit magazín Pilot, Asterix by nikdy nespatřil světlo světa, protože všichni vydavatelé by ho odmítli,“ získal si magazín obrovský úspěch a prvního čísla se prodalo přes 200 000 výtisků. O dva roky později vychází první Asterixovo album. Během následujících 40 let se Asterix stal světovým fenoménem, bylo publikováno 30 alb přeložených do 88 jazyků a dialektů, která přečetlo asi 200 miliónů čtenářů, na téma Asterix vzniklo 7 filmů, jeho jméno nese lunapark a jsou s ním spojeny stovky dalších výrobků.

Psík IdefixPostavy a příběh se během času samozřejmě měnily a vyvíjely. Z Obelixe se velmi rychle stal Asterixův rovnocenný partner a navzdory původním přáním došlo i na zvíře. V pátém albu, Le Tour de Gaule (l965), se poprvé objevil bezejmenný pejsek v roli prostého pozorovatele. Na konci si ho Obelix - původně to měl být Asterix - všimne, pohladí ho a dá mu kost. Od té doby je pes, který ve čtenářské soutěži získal jméno Idefix, jeho nerozlučným přítelem a sami autoři zřejmě nelitují, že porušili své předsevzetí a stvořili tohoto psa, který má hrůzu z vytrhávaných stromů: „Mám Idefixe moc rád. Vždycky když ho kreslím, toho malinkého psa v Obelixově tlapě, musím si vzpomenout na Lennieho, jednoho z hrdinů Steinbeckovy knihy O myších a lidech...“ Postavy se měnily i po grafické stránce; např. Obelix měl původně sekeru, ale vypadal s ní příliš bojovně a barbarsky, takže rychle zmizela. Téměř všichni hrdinové měli původně velmi krátké nohy, které jim později, z důvodů snazší animace, povyrostly. Výjimkou je Obelix, u něhož krátké nohy odpovídají kolébavé chůzi. Nosiči náčelníka Majestatixe našli svou definitivní podobu teprve roku 1974 v albu Dárek od Caesara - jeden hubený a vysoký, druhý malý a tlustý, jeden nosí koženou vestu, druhý kalhoty s jednou šlí. Caesar se dokonce neuvěřitelně změnil během jediného, prvního alba. Na první stránce se objevil s dlouhým, špičatým nosem a kulatou tváří, na konci alba má orlí nos a tvář podlouhlou. Panoramix se naopak mění nenápadně, ale vytrvale -jeho vous je v každém příběhu o něco delší. Zůstává otázkou, zda „jde o růst přirozený, nebo zda ochutnal svůj nápoj pro růst vlasů, který v prvním albu testoval na Římanech.“ Některé postavy zase zmizely úplně. Např. do skupiny pirátů původně patřil Erix, syn jejich velitele. Podle Uderza však nebyl příliš zábavný a podle Goscinnyho důležitý, proto byl rychle ponechán v přístavu jako „zástava“ za novou loď…

Tento text je přepisem referátu na konferenci PHILOSOPHIA, která se konala 11. - 14. května 2000 v Litomyšli. Redakčně upraveno.




Autor:


Autor článku: Magda Jacková

Detaily o sérii

Série: Asterix
Země vydání: Česká Republika
  Země původu: Francie
Související články:


Asterix
20.08.2007 ASTERIX 31 – ASTERIX A LATRAVIATA
06.08.2007 ASTERIX 28 – ASTERIX A RAHAZÁDA
02.08.2007 ASTERIX 27 – ASTERIXŮV SYN






    


Hipísáci už ztratili hajp!

Jaké megakorporace USA ovládají Marvel a DC Comics?

BUM!!!
Totální komiksová bomba!
Celý svět vybouchne za 3..2...

Revoluce v citlivých partiích! Řešení ryze mužských a čistě ženských problémů.

Nakladatelství BBart si upšouklo. Znělo to asi takhle: BBrrrrrrrrt.





Vlastní vyhledávání




     Hlavní stránka      Mapa webu      Úvodní seznámení s komiksem      Seznamy komiksů      Komiksy zdarma


© 2000-2017
    Komiks.cz


Licence Creative Commons
Komiks.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.
Kontakt

Facebook

Google+

RSS
Nezávislost

Cílem webu komiks.cz
je přinášet kvalitní
publicistiku náročnému čtenáři. Neexistuje tu žádná závislost na jakémkoli nakladatelství, komiksy jsou podrobovány odůvodněné kritice a autoři za ni nesou odpovědnost.

Jste tvůrce komiksů?

Rádi vám dílo zveřejníme v rubrice Volná tvorba.
Komiks zpropagujeme, zhodnotíme jej
v minirecenzi a představíme v rozhovoru s vámi. Jednotlivé stránky komiksu pak budou postupně vycházet každý týden na pokračování přímo
na hlavní stránce. Kontaktujte nás!